هوشمندسازی زیربنای اقتصاد فناوری

مهدی ایزدیار ادامه داد: مسوولان   همواره  نرخ انرژی و میزان یارانه‌ای را که به انرژی می‌دهند با کشورهای دیگر مقایسه  و تاکید می‌کنند که ما انرژی را خیلی ارزان به مردم می‌دهیم، اما واقعیت این است که درآمد سرانه مردم ایران ۲۴۵۰ دلار است در حالی‌که مثلا درآمد سرانه مردم سنگاپور ۵۹ هزار دلار و نیوزیلند ۱۲۰ هزار دلار است و در همین منطقه درآمد سرانه مردم ترکیه ۸هزار دلار یعنی ۴ برابر درآمد سرانه ماست. بنابراین این مقایسه معقول نیست.  وی تاکید کرد: رویکرد درست نگاه اکوسیستمی است که ارزش را برای همه ذی‌نفعان ایجاد می‌کند نه فقط برای دولت. در پیاده‌کردن راهکارهای اکوسیستمی بهترین راه اقتصاد پلتفرمی است.

ایزدیار ابراز کرد: در انجام این طرح لایه‌های مختلفی همکاری کردند؛ کارهای مطالعاتی طرح در دانشگاه خاتم انجام شده، کنتور را شرکت کنتورسازی اکباتان، زیر‌مجموعه صندوق سرمایه‌گذاری نفت ساخته، زیرساخت ارتباطی را شرکت ایرانسل فراهم کرده و ما در فناپ زیر‌ساخت پلتفرم هوشمند آن را مبتنی بر اینترنت اشیا طراحی و پیاده‌سازی کرده‌ایم و تمام این چرخه توسط کارشناسان داخلی با یک‌دهم میزان سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است.

با پردازش کلان‌داده‌ها، پروژه‌ها دیگر کور پیش نمی‌روند

شهاب جوانمردی، مدیر عامل هلدینگ فناپ در ادامه، پیشی‌گرفتن نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه در کشور را به معنای تبدیل شدن به مصرف‌کننده‌ صرف دانست و تصریح کرد: باید در رویکرد به اقتصاد فناوری یک بازنگری اساسی داشته باشیم. حضور پلتفرم‌ها در خدمات به مشتری بسیار موثر بوده اما توجه کنیم که سهم اقتصاد فناوری و نوآوری ایران نهایتا ۶درصد تولید ناخالص داخلی است.

وی افزود: ترکیب تولید ناخالص ملی نشان می‌دهد بخش مهم اقتصاد ما به صنایعی مثل انرژی، حمل و نقل، صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان گره خورده و هنوز از میان سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی بیشترین سهم را صنعت در اقتصاد ما دارد در حالی‌که در کشورهای دیگر بخش خدمات برتری دارد. این ترکیب و پیشی گرفتن نرخ استهلاک از تشکیل سرمایه نشان می‌دهد ما در اجزای اصلی اقتصاد یعنی در مدیریت، تولید ارزش افزوده، حفاظت از دارایی و منابع ملی مثل انرژی و...  بحران داریم.

جوانمردی تاکید کرد: تا وقتی که ندانیم کجا ایستاده‌ایم یعنی به اندازه کافی، داده اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری نداشته باشیم، پروژه‌ها کور پیش می‌روند. اگر در فناپ زیرساخت درباره صنعت چهار صحبت می‌کنیم، دنبال به‌کارگیری الفاظ زیبا و ویترین افتخارات نیستیم. ورود فناپ زیرساخت به این حوزه به عنوان یک شرکت فناور که قابلیت تولید و عرضه محصول فناوری، پشتیبانی و تامین مالی  را دارد، برای همیاری، همراهی و پشتیبانی دولت و بخش خصوصی برای حل چالش‌های کشور است. رویکرد ما در فناپ، زیرساخت اولویت‌های کلان کشور است.

با هوشمندسازی از عمده‌ترین منبع انرژی مصرفی محافظت کنیم

داور نظری، جانشین مدیرعامل فناپ زیرساخت در حوزه توسعه و فناوری به سهم عمده گاز در سبد انرژی مصرفی ایران اشاره و تشریح کرد: ۷۰ درصد سبد انرژی کشور ما را گاز تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در روسیه که جایگاه اول گاز دنیا را دارد، ۵۵ درصد است، با وجود این در ۱۰ سال گذشته، سرمایه‌گذاری اندکی در صنعت گاز داشته‌ایم. طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت باید ۱۶۰ میلیارد دلار در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود که از این رقم، ۳۰ میلیارد دلار مربوط به حوزه گاز است و این در حالی است که سه میلیارد دلار هم نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون فشار میادین گازی به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال پیش نیست، در حالی‌که مسیر توسعه گاز در روستاها همچنان ادامه دارد، بنابراین اگر با همین الگو، گاز مصرف کنیم با احتساب فرسودگی شبکه گاز، مشکلات این خدمت‌رسانی افزایش می‌یابد.

نظری تصریح کرد: راهکار مطمئن برای این شرایط، مدیریت مصرف است و ابزار این مدیریت نیز هوشمندسازی است؛ بنابراین سراغ پلتفرم کنتور هوشمند رفتیم.

هوشمندسازی ابزار افزایش پایداری و ضریب بهینه‌سازی مصرف گاز

سید‌مهدی علوی‌نیا، سرپرست طرح بهینه‌سازی مصرف گاز، با بیان اینکه سیاست شرکت گاز بهینه‌سازی مصرف هم در بخش خانگی و هم صنعت است، ابراز کرد: طبق آمار همین دیروز از ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز، ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که ارزش صادراتی آن ۱۵۰ میلیون دلار است و ما در طول یک‌روز آن را در بخش خانگی و تجاری سوزانده‌ایم، در برخی روزها تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب مصرف می‌کنیم و برای جبران کمبود، گاز صنایع را قطع می‌کنیم در حالی‌که مثلا یک رستوران در محیط باز از گرماتاب گازی استفاده می‌کند.

وی گفت: برای بهینه‌سازی مصرف گاز چهار راهکار داریم: نخست راهکار مقرراتی، دوم بحث بها و تعرفه، سوم فرهنگ‌سازی و اقناع مردم و راهکار چهارم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است. سرپرست طرح بهینه‌سازی مصرف گاز تصریح کرد: هوشمندسازی ابزاری است برای افزایش پایداری و افزایش ضریب بهینه‌سازی که اولویت اصلی ما است. با این سیستم به جز شرکت گاز، خود مشتری هم ابزار مدیریت مصرف را در اختیار دارد.

توان تولید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون کنتور هوشمند در سال آینده

سید‌احمد روحانی‌پور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت با یادآوری مزیت‌های اقتصادی کنتورهای هوشمند خاطر‌نشان کرد: این پلتفرم هوشمند، استانداردهای لازم را کسب کرده و مورد تایید شرکت ملی گاز است. وی بازگو کرد: تعدادی از این کنتورها در برخی مناطق کشور نصب شده‌اند و ما باید به سمت عقد قرارداد با شرکت ملی گاز برویم تا عملیات اجرایی آن در سطح کلان آغاز شود. روحانی‌پور گفت: بسته به نوع قرارداد، توان تولید ۷۰۰ هزار تا یک میلیون کنتور هوشمند را برای سال آینده در نظر داریم. با توجه به قیمت کنونی کنتورها، هزینه هر کنتور هوشمند جدید حدود ۲میلیون تومان برآورد می‌شود.