خط تولید پژو آردی متوقف شد

گروه خودرو - سرانجام پس از گذشت هشت سال از تولید پژو آردی، خودروی ترکیبی پیکان و پژو، هفته گذشته تولید این خودروی ارزان قیمت در گروه صنعتی ایران خودرو متوقف شد. سید جواد دهنادی، قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما در حالی این خبر را اعلام کرد که پژوی آردی خودروی ابداعی ایران‌خودرو، طی این مدت نام‌های زیادی به خود گرفته است. عده‌ای آن را پیکان پیشرفته یا نسل جدید پژو می‌نامیدند و کسانی هم که مالک پژوهای ۴۰۵ بودند و با مبلغ بیشتری صاحب این خودرو شده بودند آردی را همان پیکان می‌دانستند. به هر حال این خودرو توانست در بدو تولید نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند. به ویژه پس از توقف تولید پیکان، آردی تنها خودرویی بود که می‌توانست با پراید سایپا رقابت کند.

البته آردی از روز اول تولید با مشکلات زیست‌محیطی که هر صنعتگری این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، مواجه شد ولی سرانجام مجوزهای زیست‌محیطی را دریافت کرد تا به عنوان نخستین پیکان کولر‌دار کشور در سطح جاده‌ها تردد کند.

اما پس از ریسک (اجبار) توقف تولید پیکان شرکت ایران خودرو جراتی به دست آورد تا بتواند به راحتی از تولید برخی محصولاتش دل بکند. پژو آردی پس از پیکان دومین خودرویی است که در این شرکت تولیدش متوقف می‌شود. اما این‌بار قبل از توقف تولید این خودرو، جایگزین آن مشخص شده است. برخلاف پیکان که هیچ خودرویی برای جایگزینی در نظر گرفته نشده بود. پژو روآ اگرچه ممکن است در ظاهر همان آردی به نظر آید ولی از لحاظ فنی و موتوری تغییراتی در آن به وجود آمده است تا جایی که به گفته دهنادی موتور این خودرو نسبت به آردی بهینه شده است.ثبت‌نام خودروی آردی ایکس حدود دو ماه گذشته پس از این که نام «روآ» را به خود گرفت آغاز شد و عده زیادی هم برای تحویل این خودرو ثبت‌نام کردند.دهنادی می‌افزاید، تولید پژو روآ مدتی است که شروع شده است و روزانه ۳۰۰دستگاه از این خودرو در شرکت ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

۱۰هزار دستگاه روآ برای تاکسیرانی

اما روز گذشته در حاشیه مراسم بهره‌برداری از واگن‌های ۲۵متری در شرکت ایران‌خودرو، تاکسی‌های روآ قابل رویت بود. دهنادی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: براساس قراردادی با تاکسیرانی حدود ۱۰هزار دستگاه روآ که گازسوز نیز هستند برای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در ایران‌خودرو تولید خواهد شد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص شماره‌گذاری روآ می‌افزاید: این خودرو از ابتدای تولید نیز هیچ‌گونه مشکل زیست‌محیطی نداشت.

پژو GLI دیگر تولید نخواهد شد

اما طی هفته‌های گذشته بحث تولید دوباره پژو GLI برای تاکسیرانی به طور جدی مطرح شد تا جایی که شایعه تولید ۱۵هزار GLI در این شرکت قوت گرفته بود. اما قائم‌مقام اجرایی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر که پژو GLI دیگر تولید نخواهد شد، در واقع آب پاکی را روی دست مسوولان تاکسیرانی و طرح نوسازی خودروهای فرسوده ریخت. وی می افزاید: سمند ارزان قیمت (EL)، پژو ۴۰۵ GLX و روآ خوروهایی هستند که می‌توانند به تاکسی تبدیل شوند و براساس توافقی که با سازمان تاکسیرانی صورت می‌گیرد قیمت این خودروها تعیین خواهد شد.