شهداد روحانی شامگاه سه‌شنبه ـ 4 خرداد ماه ـ نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران را در سال جدید رهبری کرد.

ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت به رهبری شهرداد روحانی نخستین کنسرت خود را با اجرای قطعه «سوئیت شماره یک» کارمن اثر «ژورژ بیزه‌» راس ساعت از پیش اعلام شده، اجرا کرد. قطعه دوم اجرایی «ویلیام تل‌اور تور» اثر روسینی بود که پس از آن «آداجیو برای ویلن و ارکستر» ساخته خود روحانی به اجرا درآمد که پیش از اجرای آن، رهبر ارکستر درباره این اثر گفت: «خیلی خوشحالم که در کشور عزیزم ایران هستم و با همکارانم این کنسرت را اجرا می‌کنم. من این قطعه را برای پدرم رضا روحانی ساختم و از پدرام فریوسفی نوازنده ویلن ارکستر خواهش کردم، سولوی آن را اجرا کند.»
روحانی با اشاره به پدرام فریوسفی ادامه داد: «پدرشان شهریار فریوسفی از موزیسین‌های خوب ما بودند که متاسفانه با فوتشان دیگر در میان ما نیستند. بر این اساس، مایلیم اجرای این قطعه را به یاد فریوسفی و پدرم اجرا کنیم.» و سپس فریوسفی در لباسی یک دست سیاه این قطعه را به عنوان سولیست اجرا کرد.
این نوازنده ویولن متولد ۱۳۶۱، فرزند مرحوم استاد شهریار فریوسفی، مقدمات موسیقی را نزد پدر و مادر آموخت. در سن ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد و ساز ‌ویولن را نزد استادانی چون زرین بال، دهبستی و ظهیر‌الدینی آموخت و در سال ۷۹ موفق به اخذ دیپلم شد و از همان سال همکاری خود را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد.
در ادامه اولین اجرای ارکستر سمفونیک به رهبری شهداد روحانی، پیش از اجرای «آرواره‌های کوسه»، جان ویلیامز، شهداد روحانی به عکاسان نزدیک به اعضای ارکستر گفت که صدای شاتر دوربین‌هایشان گاهی از برخی صدای سازها بیشتر است و این موضوع را رعایت کنند. فریوسفی نیز مجددا با لباس رسمی خود و همسان با دیگر نوازندگان به جمع اعضای ارکستر پیوست. «روح» اثر برنارد هرمن و «بن‌هور» اثر خاطره‌انگیز
«میکولوس روشا» دو قطعه پایانی بخش اول اجرای ارکستر سمفونیک تهران بودند که مانند دیگر قطعات با تشویق حضار همراه بودند.
در استراحت کوتاهی که پس از بخش اول اجرای ارکستر فراهم شد، حضار فرصت کردند با شرح مختصری از شهداد روحانی که در بروشور برنامه ذکر شده بود، آشنا شوند که در بخشی از آن آمده است:
«وی از کودکی با موسیقی آشنا بود و از سن ده سالگی به دلیل علاقه سرشار پدر، به هنرستان موسیقی ملی ایران وارد شد. او نزد ابراهیم روحی‌فر به فراگیری ساز ویلن پرداخت و به‌طور خصوصی آهنگسازی را نزد دکتر محمدتقی مسعودیه فرا گرفت.
روحانی سپس برای ادامه تحصیل به آکادمی موسیقی وین در اتریش رفت و در رشته رهبری ارکستر و آهنگسازی فارغ‌التحصیل شد و در کنار آن لیسانس سازهای ضربی را نیز دریافت کرد. ضمنا آهنگسازی و آرنژمان موسیقی جاز را در کنسرواتور وین فرا گرفت و هم‌اکنون عضو انجمن آهنگسازان بین‌المللی می‌باشد. در زمان دانشجویی بسیاری از کارهای وی با رهبری خودش اجرا و از رادیوی دولتی وین پخش شد. پس از تحصیلات در وین برای ادامه تحصیل به دانشگاه U.C.I.A آمریکا رفت و در رشته رهبری ارکستر و آهنگسازی فیلم ادامه تحصیل داد و همزمان به مدت یک سال به عنوان دستیار رهبر ارکستر سمفونیک COTA و سپس پنج سال به عنوان مدیر و رهبر دائم این ارکستر فعالیت کرد که شامل تعداد زیادی کنسرت می‌باشد. از دیگر کارهای معروف وی ساختن موسیقی افتتاحیه و آرم بازی‌های آسیایی به سفارش دولت تایلند و کمیته المپیک آسیایی (که در دسامبر 1998 در تایلند برگزار شد) می‌باشد که این اثر با ارکستر سمفونیک بانکوک به همراه گروه دویست نفره کر اجرا شده است. وی به دعوت ارکستر فیلارمونیک زاگرب که یکی از قدیمی‌ترین ارکستر‌های دنیا است، برنامه‌هایی اجرا و رهبری کرد که در آن موسیقی فیلم از دهه‌های 1930 تا 1950 از آهنگسازان اروپایی اجرا شد. یکی دیگر از برنامه‌های موفق وی اجرای کنسرت‌هایی در آکروپلیس بود (که در ایران به ‌نام کنسرت سرزمین مادر پخش گردید) که همه قطعات اجرا شده را شهداد روحانی برای ارکستر تنظیم و رهبری نموده و خود اجرا‌کننده سلوویلن بوده است. ارکستر‌هایی که وی به عنوان رهبر میهمان با آنها همکاری داشته است، عبارتند از: ارکستر سمفونیک لندن، ارکستر رویال فیلادرمونیک لندن، اسلوواک فیلارمونیک، کالرادو سمفونی، نیوجرسی سمفونی، سان _ دیه‌گو سمفونی، ایندیانا پولیس سمفونی، ارکستر مجلسی وین و... »
پس از آن با پیوستن گروه کر دفتر موسیقی به ارکستر، «وکالیز» اثر «راخمانینوف» که تنظیم و ارکستراسیون آن را روحانی انجام داده بود، اجرا شد که مورد تشویق حضار قرار گرفت. رهبر گروه کر رازمیک اوهانیان بود که پیانیست و آهنگساز نیز است و در کارنامه‌اش آمده است: «برنده دیپلم افتخار آواز و آهنگسازی در فستیوال موسیقی ایروان، مدرس آواز و گروه کر در هنرستان موسیقی و دانشکده موسیقی صدا‌وسیما به مدت چهار سال، رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک صدا‌وسیما از سال ۷۹ الی ۸۸، آهنگسازی در سه دوره جشنواره موسیقی رضوی، جمع‌آوری و تنظیم آهنگ‌های فولکلور ایرانی برای ارکستر و گروه کر، عضو هیات انتخاب و داوری در بیست چهارمین و بیست‌ پنجمین جشنواره موسیقی فجر، در حال حاضر مشغول تنظیم پایان‌نامه با عنوان رهبری ارکستر کنسرواتوار ایروان می‌باشد و به دعوت دفتر موسیقی از آذرماه ۸۵ رهبری گروه کر دفتر موسیقی را عهده‌دار است.» پس از آن قطعه «کارمینا بورانا» اثر کارل‌ارف با همراهی گروه کر اجرا شد و قطعه پایانی «پرنده آتشین ۱۹۱۹» اثر ایگور استراوینسکی بود که تشویق پیاپی تماشاگران، شهداد روحانی را به صحنه کشاند و مجددا «سوئیت شماره یک» و «کارمینا بورانا» را رهبری کرد. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهداد روحانی امشب ۶ خرداد در تالار وحدت و ۷ خرداد در برج میلاد اجرا خواهد داشت.