سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری با بیان اینکه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها بود، گفت: از طریق واسطه‌‌ها پیام‌‌هایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بین ایران و آمریکا رد و بدل شد.

ناصر کنعانی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوی تلفنی روز یکشنبه وزرای خارجه ایران و قطر گفت: از طریق تسهیل‌کننده اروپایی و برخی از واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه، تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است. در حاشیه اجلاس هفتادو هفتم مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه‌‌ای برگزار و از طریق واسطه‌‌ها پیام‌‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تاکید می‌کنیم که برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم بوده و به روند گفت‌‌وگوها پایبند هستیم.

کنعانی افزود: پاسخ ایران به متن جمع‌بندی نهایی پیشنهاد شده از سوی مذاکره‌کننده اروپایی قبلا داده شده و تلاش ایران هم این بود که پاسخی شفاف داده شود که به جمع‌بندی نهایی و شکل‌گیری توافق کمک کند و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل توافق باشد، پیشگیری شود. از حسن نیت کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: امکان و فرصت برای توافق و از سرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل مشخصا دولت آمریکا، اراده سیاسی خود را بروز و ظهور دهد، این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد آزادی باقر نمازی گفت: شما را به گفته‌های آقای غریب آبادی ارجاع می‌دهم که ایشان داخل زندان نبوده است بلکه ممنوع الخروج بوده است و دو شب گذشته هم از طریق کانال‌‌های دیپلماتیک از طریق یک کشور دوست به خارج از کشور انتقال داده شد.

او ادامه داد: موضوع زندانیان از ابتدا دستور کار ایران بوده است و این موضوع به بحث مذاکرات هسته‌‌ای پیونده نخورده است.

آزادسازی پول‌های بلوکه شده

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی هم گفت: در ارتباط با کره‌جنوبی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت‌وگوی بسیار خوبی میان مقامات دو کشور در سطح وزرای امور خارجه صورت گرفت و این تلاش‌‌ها در جریان است و پیشرفت‌‌هایی را داشتیم و انشاءالله شاهد اتفاقات خوبی باشیم و اخبار تکمیلی را بعد از پیشرفت گفت‌‌وگوها در مقاطع بعدی اطلاع‌‌رسانی خواهیم کرد.

مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری درباره دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفته است. ما پنج دور گفت‌وگو داشتیم که در نتیجه این پنج دور گفت‌‌وگو، توافقاتی بین طرفین صورت گرفت و توافق این بود که با اجرای توافقات زمینه برداشتن گام‌‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌‌وگوها استقبال می‌کند.