همزمان گزارش‌ها از افزایش تعداد مراجعان سرپایی، افزایش موارد ابتلا و حتی افزایش جزئی در میزان بستری حکایت می‌کند.  براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ساعت گذشته سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۰۶ نفر از آنها بستری شدند. روز دوشنبه نیز ۳هزار و ۱۶۳ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۳۳۸ نفر از آنها کارشان به بستری کشید. به این ترتیب شمار مبتلایان جدید نسبت به روز دوشنبه ۴۹۰ نفر افزایش یافته است. همچنین ۱۸ نفر طی شبانه‌روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. در این میان همچنان هزار و ۲۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

افزایش آمار مراجعان سرپایی در تهران

در همین ارتباط روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در استان تهران با بیان اینکه روز گذشته ۱۴۰۰ بیمار سرپایی داشتیم، گفت: آمار مراجعین نسبت به هفته گذشته نشان می‌دهد با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی در مراجعات سرپایی روبه‌رو هستیم. به گزارش «ایسنا» الگوی مراجعات این‌بار بسیار خفیف است و دوران بیماری کوتاهی را سپری می‌کنند، اما باید مراقبت کرد.  به گزارش «ایسنا» وی تعداد فوتی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته در تهران را ۷ نفر اعلام کرد و گفت که تنها سه نفر از آنها پی‌سی‌آر مثبت داشتند و در کل تهران دیروز تنها ۶ مراجع اینتوبیشن بدحال (استفاده از محفظه لوله‌گذاری ایمن) داشتیم.  زالی با تاکید بر اینکه شرایط در تهران ناپایدار و شکننده است، گفت: در تهران بخش زیادی از مراجعین به بخش‌های خصوصی و مطب‌ها مراجعه می‌کنند و معمولا در آمار جمعی ممکن است درج نشوند و باید در تحلیل آمار دقت کنیم. وی در مجموع شرایط عمومی را مطلوب اما شکننده توصیف کرد.  پیام طبرسی، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز اظهار کرد: وضعیت بستری و مرگ‌ومیر تغییر چندانی نکرده، اما در هفته گذشته مراجعات سرپایی به علت کرونا، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.  در همین حال به گفته سیامک محبی، رئیس مرکز بهداشت قم، در هفته‌های گذشته روند شناسایی بیماران کرونایی در این استان بار دیگر صعودی شده است.

احتمال ابتلای ۱۲هزار نفر به اُمیکرون

از سوی دیگر جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار روز گذشته در یک نشست خبری از شناسایی ۱۵۳۳ مبتلا به «اُمیکرون» در کشور خبر داد و گفت: اُمیکرون هر هفته رصد می‌شود و تا کنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به اُمیکرون شناسایی شده که مواردی که هفته جدید بوده حدود ۲۰۵ مورد بوده است و این نشان می‌دهد که این سویه در حال افزایش است و چون از همه تست اُمیکرون نمی‌گیریم این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد اُمیکرون داشته باشیم؛ بنابراین چون سرایت بالایی دارد در مدت زمان کمی جایگزین دلتا می‌شود.  

۴۰درصد تست‌های مثبت اُمیکرون است

در همین حال علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونای استان تهران از کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به زیر۴۰ درصد خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما‌، وی افزود: از مجموع تست‌ها حدود ۴۰ درصد مربوط به سویه اُمیکرون هستند؛ البته هنوز موارد دلتا را در کشور داریم و از هفته‌های آتی سویه اُمیکرون غالب خواهد شد.

پوشش دز سوم واکسن کرونا مناسب نیست

همزمان به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چالش‌های وزارت بهداشت، عدم استقبال برخی از تزریق واکسن است. جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار روز گذشته نیز در این خصوص گفت: معتقدیم افراد واکسن نزده به ‌شدت در معرض خطر بیماری هستند و در خیلی از کشورها اکنون سویه اُمیکرون جایگزین دلتاشده است و باید واکسیناسیون گسترش یابد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در ادارات، کارخانه‌‌ها و... افراد باید واکسینه شوند، زیرا بیمار شدن افراد واکسینه نشده خطری برای سایرین است.  جندقی تاکید کرد: زمان اینجا مهم است چون در حال جایگزینی اُمیکرون با دلتا هستیم و اگر تا دو هفته دیگر این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم.  به گزارش «ایلنا» وی در عین حال گفت: پوشش دز سوم مناسب نیست و حدود ۱۷ درصد است و باید به بالای ۸۰ درصد برسد. افرادی که هنوز واکسن نزده‌اند هم باید به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند.  همچنین پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور، از احتمال افزایش موارد بیماری ظرف هفته‌های آتی خبر داد و گفت: متاسفانه حدود ۷ میلیون نفر در کشور هنوز هیچ نوع واکسنی تزریق نکرده‌اند و اُمیکرون می‌تواند برای این افراد یک تهدید بزرگ باشد.

 تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۵۲۶ نفر دز اول، ۵۳ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۷۰۰ نفر دز دوم و ۱۳ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۴۲۶ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۲۶ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۵۲ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۳۷۷ هزار و ۶۷۷ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری نیست

در چنین شرایطی روز گذشته وزیر کشور اعلام کرد که حضور دانش‌آموزان در مدارس با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا الزامی است و همه دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند. به گزارش «ایرنا» احمد وحیدی روز گذشته در حاشیه نشست شوراهای آموزش‌وپرورش استانی و شهرستان‌ها در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت مدارس و آموزش اظهار کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات انجام شده در دنیا درباره این موضوع ارزیابی و مشخص شد که دنیا در شدیدترین شرایط، آموزش‌وپرورش را تعطیل نکرد تا دچار ضعف آموزشی نشود.  وزیر کشور با بیان اینکه وزیر آموزش‌وپرورش هم بازگشایی مدارس را تایید کرده است، گفت که رفتن به مدارس دیگر اختیاری نیست و همه دانش‌آموزان باید سر کلاس درس حضور داشته باشند.

وی درباره اجباری بودن یا نبودن حضور در مدارس و نگرانی والدین از حضور فرزندان‌شان در مدارس گفت: آماری از ابتلا به کرونا به خاطر حضور در کلاس درس نداریم و این یعنی مشکلی در این حوزه وجود ندارد و اولیا نگران نباشند. وزیر کشور خاطرنشان کرد: هر‌ گاه وضعیت تغییر کرد، وزارت بهداشت کنترل و اگر موردی پیش آمد، اقدام می‌کند.