از مذاکره و تعامل با دنیا بی‌نیاز نیستیم عكس: ایرنا

دو روز پیش حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در سفری یک روزه به قم با آیات عظام و مراجع تقلید صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی و سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.جملات آغازین این گزارش به نقل از آیت‌الله جوادی آملی است که در دیدار با وزیر امور خارجه ایراد شده است.

به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار خطاب به امیر عبداللهیان گفته است که مذاکره با جهان، یک فکر جهانی لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم!

بنا به تصریح آیت‌الله جوادی آملی، در نظام بین‌الملل به هیچ‌کس اعتماد نیست، اما در عین‌حال هیچ‌کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی‌نیاز نیست. لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمی عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین‌الملل است.

ایشان تبیین کرده است که مذاکره با جهان، یک فهم و سواد بالغ سیاسی بین‌المللی می‌خواهد. باید به طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این قرارداد عوامانه نوشته شده است! این یعنی آن تکیه‌گاهی که محل سوءاستفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با استناد به نامه حضرت امیر علیه‌السلام خطاب به استاندار مصر که مردم را عمود دین نامیده بود، خاطرنشان کرد: این حرف از سر ترحم زده نشده، بلکه یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟ کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟ مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء‌مدیریت‌ها و حقوق‌های نجومی. لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحب‌نظران مشورت کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم.

ایشان در ادامه به موضوع چگونگی اداره کشور اشاره و یاد‌آوری کرده است که اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوءمدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملا می‌تواند خود را اداره کند.

معظم‌له خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: مانیفست نظام بین‌المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساسا این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک عقل استدلالی است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین‌المللی گره نخورد ضمانت اجرا نخواهد داشت، قرارداد هسته‌ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین‌الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین‌المللی را رعایت می‌کنیم، دست هم می‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می‌شماریم!

  پست اینستاگرامی وزیر امور خارجه درباره دیدار با مراجع تقلید

همچنین در خبری دیگر به نقل از خبرگزاری فارس، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه پس از دیدار با آیات عظام و مراجع تقلید در صفحه اینستاگرام خود گزارش کوتاهی ا‌ز سفر به قم و دیدار با مراجع عظام تقلید ارائه داد.

وزیرامور خارجه نوشت: تاکید همه این بزرگان بر تلاش برای استیفای حقوق ملت شریف ایران و حفظ عزت و کرامت کشور عزیزمان در همه تلاش‌های دیپلماتیک بود.

در بخش دیگری از پست اینستاگرامی امیر عبداللهیان آمده است: تاکید همه این بزرگان بر تلاش برای استیفای حقوق ملت شریف ایران و حفظ عزت و کرامت کشور عزیزمان در همه تلاش‌های دیپلماتیک بود، اما آنچه بیشتر از همه در بیانات برجسته‌تر نمود داشت توکل به خداوند متعال، توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و جایگاه «مردم» به عنوان عمود دین و نقطه اتکای مسوولان در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی بود.

وزیر خارجه نوشت: مردم ما در برهه‌های مختلف نشان داده‌اند که هم قوت قلب و هم عامل اساسی در حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی هستند و این کارنامه درخشان احساس مسوولیت و تعهد نسبت به حقوق آنها را دوچندان می‌کند.