سه‌پیش‌برنده بورس تهران

بورس‌‌‌‌‌‌‌بازی در سه جبهه

بورس تهران در دادوستدهای روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه در سهام و صنایع مختلف شاهد تحرک خریداران و همزمان عقب‌‌‌‌‌‌‌نشینی فروشندگان بود. روز گذشته مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای پس از وقفه حدودا ۴‌ماهه، در دوحه قطر از‌سر گرفته شد تا به واسطه بازگشت امید به احیای برجام، شاهد افزایش تقاضا برای صنایع موسوم به برجامی در بورس تهران باشیم. در این‌خصوص می‌توان به سه صنعت خودرو و ساخت قطعات، بانک و حمل‌‌‌‌‌‌‌ونقل اشاره کرد. سه گروهی که به جرات می‌توان گفت بیشترین آسیب را از تحریم‌های بین‌‌‌‌‌‌‌المللی می‌‌‌‌‌‌‌پذیرند و احیای برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز روشنی پیش‌‌‌‌‌‌‌روی شرکت‌های زیرمجموعه این صنایع قرار دهد.

خبرهایی که از مذاکرات منتشر خواهد شد، می‌تواند بر روندهای بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه تاثیرگذار باشد اما تا همینجا نیز شاخص صنعت خودرو طی معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه ۶۵/ ۱‌درصد، شاخص بانکی‌‌‌‌‌‌‌ها ۳/ ۱‌درصد و گروه حمل‌ونقل نیز ۷۲/ ۴‌درصد رشد را تجربه کرد. واکنش شدیدتر صنعت حمل‌ونقل اما به اثرگذاری سریع‌تر رفع تحریم‌ها بر بهبود وضعیت این شرکت‌ها بازمی‌گردد. این گروه در معاملات روز گذشته حتی موفق شد تا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد را نیز جذب کند که در نوع خود سیگنالی مثبت تلقی می‌شود.

و اما شرکت‌های تولیدکننده کالاهای اساسی همانند غذایی‌‌‌‌‌‌‌ها و گروه زراعت که در زمان حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی نیز مورد‌توجه فعالان بورسی قرار گرفته‌‌‌‌‌‌‌ بودند، در روزهای گذشته گزارش عملکرد ماهانه مربوط به سومین‌ماه سال ‌را روانه کدال کردند که با توجه به مطلوبیت این گزارش‌ها برای بورس‌‌‌‌‌‌‌بازان و انعکاس اثرات مثبت حذف دلار ترجیحی، مورد اقبال قرارگرفتند. هر‌چند در روز کاری گذشته، از میزان تقاضا در این گروه‌ها کاسته شد اما همچنان در زمره پیشتازان بورس تهران در روزهای اخیر قرار دارند.

بورس تهران دیروز یک محرک جدید نیز داشت. دادوستدهای سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه نفت و فلزات پایه در بازار جهانی، سیگنالی مثبت به بورس‌کالامحور تهران ارسال کرد، درحالی‌که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران تحولات مربوط به گردهمایی رهبران گروه هفت را زیرنظر داشتند، قیمت نفت افزایش یافت. عصر روز دوشنبه تارنمای نشریه پولیتیکو به نقل از دو مقام آگاه نوشت که سران ۷ غول صنعتی به‌صورت کلی توافق کردند تا به‌دنبال راهی برای اعمال سقف قیمت بر نفت روسیه باشند. دیروز اما اختلالات عرضه نیز محرکی برای رشد بهای نفت بود؛ جایی که تولیدکنندگان اصلی یعنی عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی بعید به‌نظر می‌رسد قادر به افزایش قابل‌توجه تولید باشند و همزمان ناآرامی‌های سیاسی در لیبی و اکوادور بر نگرانی‌های عرضه افزوده است.

به هر حال شاخص‌‌‌‌‌‌‌های نفتی در ساعات معاملاتی بورس تهران رشد بیش از یک‌درصدی را تجربه کرده بودند و در بازار فلزات نیز شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. موضوعی که سیگنالی مثبت به بورس‌کالاپایه تهران فرستاد و همزمان با آن رشد نسبی قیمت دلار در بازار ارز تهران نیز معاملاتی سبز را برای سهام کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور رقم زد. پالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه در زمره نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص‌کل بورس تهران قرارگرفتند. البته شرکت‌های کامودیتی همچنان با خالص خرید مثبت سهامداران حقوقی همراه هستند اما تمامی این خریدها را نمی‌توان حمایتی قلمداد کرد؛ چراکه احتمال ورود پول‌های هوشمند به این گروه‌ها به واسطه جذابیت‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی وجود دارد. پول‌هایی که عموما در دست سهامداران بزرگ و نهادی بازار قرار دارد.

بورس سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۶۹/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۳۵نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۳۸ سهم (۷۱درصد) مثبت بود و در مقابل ۷۷‌سهم (۲۳درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۳۰ نماد (۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۹۱ میلیارد‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در یک نماد بورسی (کمتر از نیم‌درصد) به ارزش ۹۸‌میلیون‌ تومان بودیم.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس رشد ۴۳/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۵۱ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۹۷ سهم (۶۴ درصد) مثبت و ۴۸ سهم (۳۲ درصد) منفی بود.

در این بازار ۱۱نماد (۷ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۵میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۲ نماد فرابورسی (یک درصد) به ارزش ۸۸‌میلیون‌تومان بودیم. بازار پایه نیز روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه میزبان دادوستد ۱۴۸نماد بود. در این بازار ۶۶ سهم (۴۰ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۶۹ سهم (۴۷درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۳۷نماد (۲۵ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۴۵میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۳۹‌نماد (۲۶درصد) با ارزشی بالغ  بر۷۲‌میلیارد ‌تومان اختصاص پیدا کرد.