گروه تاریخ و اقتصاد: میدان گازی کنگان در تاریخ چهارم تیر ماه سال 1353 کشف شد. این کشف بازتاب جهانی داشت و رسانه‌های خارجی از آن به عنوان یکی دیگر از منابع زمینی بزرگ ایران یاد کردند. این میدان در فاصله 160 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و در نزدیکی شهر کنگان واقع شده است . در حال حاضر از 30 حلقه چاه این میدان گاز تولید می‌شود. این میدان دارای تسهیلات سرچاهی، خطوط لوله، چهار مرکز تفکیک و جمع‌آوری شامل مخازن جداکننده دوفازی و سه فازی، سیستم‌های ارسال و دریافت توپک و پمپ‌های ارسال مایعات گازی است. ایران، خریدار اسلحه آمریکا
در چهارم تیر ۱۳۵۱، هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که ایران در صدر فهرست کشورهای خریدار سلاح‌های آمریکا قرار گرفته است. یکی از مسائلی که وزارت دفاع آمریکا در زمینه واگذاری سلاح‌های مدرن به ایران با آن روبه‌رو بود، نگرانی از دستیابی شوروی به این‌گونه سلاح‌ها بود. در همین سال یک شرکت هواپیماسازی آمریکایی درصدد فروش هواپیماهای مدرن «اف ـ ۱۴» به ایران برآمد. بحران روابط ایران و ایالات متحده با انتقاد از برنامه فروش جنگ‌افزار در کنگره آمریکا منجر به تصویب قانون محدودیت کمک‌های خارجی در سال ۱۹۷۴، شد. به موجب این قانون کنگره می‌توانست ظرف سی روز هر یک از معاملات فروش اسلحه را متوقف سازد. سناتور «هنری جاکسون» به «کیسینجر» وزیر خارجه توصیه کرد با امضای قرارداد ۱۹۷۵ بین ایران و عراق و کاهش بحران بین دو کشور، آمریکا در سیاست خود نسبت به ایران و میزان فروش جنگ افزار به تهران تجدیدنظر به عمل آورد. چندی بعد «گلین بلیتجن» یکی دیگر از مقامات وزارت دفاع برای بررسی ظرفیت جذب و کاربرد سلاح‌های خریداری شده به تهران آمد. بلیتجن به زودی متوجه شد که اوضاع و روال کار رضایت بخش نیست. وزارت دفاع پس از دریافت گزارش دومین فرستاده خود، یادداشتی در پایان سال ۱۹۷۵ تسلیم جرالد فورد (رئیس‌جمهوری آمریکا از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷)کرد. در این یادداشت پیشنهاد شده بود سیاست ایالات متحده در مورد فروش جنگ افزار به ایران مورد تجدیدنظر قرار گیرد. مقامات وزارت خارجه و شورای امنیت ملی که موافق ادامه سیاست موجود بودند با پیشنهاد وزارت دفاع موافقت نکردند. هنری‌کیسینجر طراح سیاست پشتیبانی تمام و کمال از شاه بود.


حرکت رزمناو انگلیسی
به طرف آبادان
در چهارم تیرماه ۱۳۳۰ موریسون، وزیر امور خارجه انگلستان به دلیل خلع ید از شرکت نفت ایران و انگلیس توسط مجلس شورای ملی طی نطقی تهدیدآمیز گفت: برای حفظ جان اتباع انگلیسی در ایران به رزمناو موریتش‌ فرمان داده شده تا به طرف آب‌های آبادان عزیمت کند.


سقوط کابینه متین‌دفتری
در چهارم تیر ۱۳۱۹ احمد متین‌دفتری که در سوم آبان ۱۳۱۸ کابینه خود را تشکیل داده بود، به دستور «رضا پهلوی» برکنار و بازداشت شد.

علی منصور متعاقب سقوط کابینه احمد متین‌دفتری‌، مامور تشکیل کابینه شد. کابینه علی منصور تا ۵ شهریور ۱۳۲۰ دوام داشت‌. احمد متین‌دفتری فرزند میرزا محمودخان اعتضاد لشکر (عین‌الممالک) بود و از شش سالگی به شغل لشکرنویسی مشغول شد. او داماد محمد مصدق بود. در مدرسه آلمانی تهران به تحصیل زبان آلمانی پرداخت و در جوانی به‌عنوان منشی سفارت آلمان در تهران منصوب شد. بعدها وارد وزارت امور خارجه شد و از آنجا به وزارت دادگستری (در زمان علی‌اکبر داور) انتقال یافت.
در زمان وزارت صدرالاشراف معاون وزیر و در زمان نخست‌وزیری محمود جم، وزیر دادگستری شد. در سال ۱۳۱۸ در اوج قدرت حزب نازی در آلمان به دستور رضاشاه پهلوی یک کابینه جوان به نخست‌وزیری احمد متین‌دفتری روی کار آمد. وظیفه این کابینه نزدیک شدن به آلمان بود. عملا نیز روابط تجاری و صنعتی بین ایران و آلمان توسعه یافت. ولی این دوران 9 ماه بیشتر طول نکشید. او در کابینه احمد قوام وزیر مشاور شد. در سال ۱۳۲۶ نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای ملی و دو سال بعد سناتور انتخابی تهران شد و سال‌ها در کسوت سناتوری باقی ماند و در همین سمت درگذشت.احمد متین‌دفتری در کودتای ۲۸ مرداد از مخالفان مصدق و از همکاران بریتانیا و آمریکا در ایران بود.