اجرای 25000 کیلومتر فیبر نوری در سطح کشور با هدف رفاه و آسایش جامعه

بر اساس این تحولات جهانی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سعی کرده با ورود به این حوزه، به ایجاد و تقویت زیرساخت‌های کشور بپردازد. بر این اساس هلدینگ ICT به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی و توانمند قرارگاه با تأسی از شعار «ما می‌توانیم» و بهره‌گیری از نیروی انسانی متعهد و متخصص، امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی به همراه دانش و تکنولوژی روز دنیا، وارد عرصه پروژه‌های ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برق و کنترل صنعتی، مخابرات، مترو ریلی و سیگنالینگ شد و به لطف خدا توانسته است با اجرای موفق آنها، کارنامه زرینی از خود برجای گذارد.

در همین زمینه با مهندس عبدالله آزاد مدیرعامل هلدینگ تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) مصاحبه‌ای انجام شد تا بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شویم.

مهندس آزاد لطفاً در خصوص تاریخچه ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات توضیح بفرمایید؟

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به منظور حضور همه‌جانبه در تمام عرصه‌های سازندگی کشور و ایفای نقش پیشران در توسعه و سازندگی ایران اسلامی، به موازات حضور در عرصه پروژه‌های عمرانی و صنعتی، در سال ۱۳۸۴ گروه تخصصی سماوات را به منظور انجام رسالت سازندگی در حوزه صنعت برق، مخابرات و فناوری اطلاعات (ICT)  ایجاد کرد. این  گروه تخصصی در سال اول تأسیس خود، با بهره‌گیری از توانمندی‌ متخصصان داخلی کشور و سرمایه انسانی فاوای سپاه، شبکه ماهواره‌ای سماوات را به منظور ارائه خدمات به پروژه‌های قرارگاه در سراسر کشور با بیش از ۲۵۰ ترمینال فرعی و یک هاب اصلی طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی و بهره‌برداری کرد.  در سال ۱۳۸۸ پروژه‌های نظارت تصویری و کنترل ترافیک شهرهای اهواز و کرمانشاه زمینه‌ساز ورود گروه تخصصی به مباحث شهر هوشمند گردید و در ادامه با اجرای بیش از ۳۸ درصد فیبر نوری اجرا شده در کشور، به پیمانکار پیشرو و قدرتمند در حوزه ارتباطات زیرساخت کشور تبدیل شد و توانست رتبه دوم جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات را از وزیر وقت دریافت نماید. پروژه بزرگ سیگنال‌رسانی صدا و سیما در سراسر کشور با هدف پوشش تلویزیونی ۴۵ درصد جغرافیای کشور و اجرای پروژه دیسپچینگ ملی گاز ایران که تأثیر بسزایی در مدیریت شبکه گاز سراسری کشور و جلوگیری از قطع گاز در فصل سرما داشته است از دیگر پروژه‌های این مجموعه بوده است. همچنین اجرای پروژه بزرگ ملی افزایش پهنای باند انتقال زیرساخت فیبر نوری کشور (پروژه تدبیر) که نسبت به سال ۹۴ باعث افزایش بیش از ۱۲ برابری انتقال دیتا و یا به عبارت دیگر سرعت اینترنت کشور گردید از پروژه‌های این مجموعه به شمار می‌رود که شرایط هاب انتقال دیتا را در منطقه برای کشورمان ایجاد نمود و اگر این پروژه اجرا نمی‌گردید مردم عزیزمان دچار مشکلات فراوانی می‌شدند و کشور دچار بحران می‌گردید. همچنین اجرای پروژه سیگنالینگ بسیاری از پروژه‌های ریلی و برخی پروژه‌های مترویی کشور و اجرای کامل پک ICT برخی صنایع پتروشیمی که به نوعی مغز پالایشگاه‌ها می‌باشد از جمله فعالیت‌هایی بود که هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارنامه فعالیتی خود دارد.

در شرایط فعلی این هلدینگ در حوزه فناوری‌های نوین، طراحی و اجرای پروژه‌های متروسیستم، ارتباطات زیرساخت، هوشمندسازی، فیبرنوری، ابزاردقیق و تلکام پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از توانایی بالایی برخوردار است و سعی دارد با بهره‌گیری از تجارب و دانش کسب‌شده، به پروژه‌های بین‌المللی در کشورهای همسایه، همسو و مسلمان وارد شود.

مهمترین پروژه‌هایی که این هلدینگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرا کرده است کدام پروژه‌ها هستند؟

این مجموعه در حوزه اسکادا، دیسپچینگ نفت، گاز، آب و برق، ارتباطات زیرساخت(پسیو و اکتیو)، مراکز داده و دیتاسنتر، شبکه‌های رادیویی و مایکروویو پرسرعت، کنترل و اتوماسیون صنعتی، سیستم‌های کنترل و نظارت جاده‌ها (ITS)، سیستم‌های ابزار دقیق و میترینگ، اپراتور موبایل و شهر هوشمند، پروژه‌های متعددی را به صورت EPC اجرا کرده است.

از مهمترین پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در این حوزه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 اجرای شبکه سراسری فیبر نوری به طول بیش از ۲۵ هزارکیلومتر (۳۸ درصد فیبر نوری اجرا شده در کشور) با هدف توسعه تجهیزات شبکه انتقال نوری ارتباطات زیرساخت کشور و شرکت مخابرات ایران

 اجرای ۳۲۰ ایستگاه سیگنال‌رسانی در سراسر کشور با اجرای بزرگ‌ترین پروژه رادیویی پرظرفیت خاورمیانه در ۲۷ سایت و ۲۸ استان در مدت ۱۵ ماه با هدف توسعه سیگنال رسانی صدا و سیما در ۴۵ درصد پوشش سرزمینی کشور جمهوری اسلامی ایران

 پروژه دیسپچینگ ملی گاز ایران در بیش از ۱۰۰۰ ایستگاه و در کل شبکه انتقال گاز کشور از مبادی تولید تا نقاط پرمصرف و ورودی شهرها

 پروژه ملی تدبیر یا افزایش پهنای باند انتقال زیرساخت فیبر نوری کشور از ۳ به ۳۵ ترابیت بر ثانیه در ۲۲۰ ایستگاه مخابراتی در سراسر کشور

 طراحی و ساخت شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی پایاب طرح گرمسیری کرمانشاه و هوشمندسازی آن

 پروژه ITS تونل آزادراه اراک-خرم‌آباد

 پروژه اسکادای گاز استان تهران به منظور مقاوم سازی شبکه توزیع گاز در سطح استان تهران برای مدیریت مواقع بحران مانند زلزله

 تلکام پتروشیمی دماوند و کارخانه NGL۳۲۰۰ اهواز

 تلکام بندر شهید بهشتی چابهار

 سیگنالینگ  قطار شهری گلهشر- هشتگرد و راه‌آهن یزد- اقلید

 متروسیستم خط A  متروی قم

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اجرای این پروژه‌ها در سطح کشور چه دستاوردهایی برای کشور عزیزمان به ارمغان آورده است؟

قرارگاه بر اساس رسالت و تکلیفی که در مأموریت سازندگی بر عهده دارد در اجرای پروژه‌های خود به چیزی جز رفاه و آسایش مردم جامعه و ایجاد بستری برای تحقق «ایران قوی» نمی‌اندیشد و در این مسیر به دستاوردهای زیادی نائل شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

 تأمین بخشی از زیرساخت مخابراتی و ارتباط الکترونیک کشور

 ارتقای خدمات دولت الکترونیک در بستر تکمیل شبکه سراسری فیبر نوری

 افزایش پهنای باند اینترنت و سرعت آن در ارائه خدمات به کاربران در سراسر کشور

 تقویت شبکه ملی و بین‌المللی (پروتکل بین ایران و کشورهای آسیای میانه و کشورهای جنوب خلیج فارس)

 ارتقای شبکه ارتباطی انتقال دیتا و تصویر در کشور

 افزایش اشتغال‌زایی در سراسر کشور

 فراهم نمودن بسترهای لازم فنی و تجهیزاتی ایمن، برای سیگنال‌های صداوسیما

 استفاده از تکنولوژی روز زیرساختی به منظور کنترل و مدیریت شبکه گازرسانی

 مقاوم سازی شبکه انتقال و توزیع گاز در سطح استان تهران برای مواقع بحران

 هوشمندسازی کنترل ترافیک

 ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شاهراه ارتباطی شرق و غرب دنیا از مسیر ایران

 اقدام به بومی سازی تجهیزات حوزه ICT با بهره گیری از شرکتهای دانش بنیان و توانمندسازی آنها

آیا هلدینگ تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه کسب استانداردهای بین‌المللی هم موفقیتی داشته است؟

بله. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با توجه به فعالیت در گرایش‌های مختلف از جمله در گرایش‌های نفت، گاز و پتروشیمی، راه و راه‌آهن، تونل و سازه‌های زیرزمینی، سد و بند انحراف، کانال و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، معدن و صنایع معدنی، بنادر و سازه‌های دریایی، کشتی‌سازی، ابنیه و پل‌سازی، خطوط انتقال نفت، گاز و آب، نیروگاه، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز گرایش خدمات مشاوره مهندسی، همواره سعی داشته است با استقرار استانداردهای مختلف به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران پروژه‌محور کشور، «کیفیت، سرعت و اقتصادی بودن» را در پروژه‌های خود پیاده سازد.

در همین راستا، هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به عنوان نخستین هلدینگ در سطح قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اخذ گواهینامه استانداردهای ISO۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵, ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۱۵  از نماینده شرکت Intercert GMBH-Group of MTIC موفق به پیاده‌سازی و استقرار مدیریت یکپارچه (IMS) در ستاد هلدینگ خود نیز شده است.

از نگاه شما، ویژگی‌ مهم پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که این حوزه را خاص و ویژه ساخته است در چیست؟

یک ویژگی مهم پروژه‌های حوزه ICT در این است که پروژه‌های این حوزه مانند پروژه‌های سایر حوزه‌های عمرانی از جمله راه و پل و پالایشگاه و... به صورت فیزیکی برای جامعه مشهود و ملموس نیستند و این موضوع، ارائه و نشان دادن آن را برای جامعه با دشواری روبه‌رو می‌سازد. در واقع در این حوزه مردم بیشتر نتایج کار و پروژه را حس می‌کنند که برای مثال می‌توان به پروژه‌های سیگنال‌رسانی صدا و سیما به مناطق فاقد پوشش و افزایش ظرفیت و سرعت اینترنت نسبت به سال ۹۴ اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های حوزه ICT فناورانه بودن آنها و حرکت بر لبه مرز فناوری در جهان و تغییرات سریع آن می‌باشد. در برخی حوزه‌های عمرانی و صنعتی، فناوری غالباً به صورت ۱۰ ساله تغییر می‌کند ولی در حوزه ICT شاهد تغییرات ماهانه و در برخی مواقع روزانه هستیم و نمونه ساده آن را شاید بتوان در تغییرات تلفن همراه و رایانه‌های شخصی مشاهده کرد.

اگر ما در جهان ۳ شرکت برتر مالی را بررسی کنیم خواهیم دید تمامی این شرکت‌ها در حوزه ICT هستند و این کار محقق نخواهد شد مگر با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه به این بخش و تشکیل مگا شرکت‌ها تا بتوانیم در این حوزه به رقابت بپردازیم.

ویژگی مهم دیگر این حوزه، گستردگی در کل جغرافیای کشور و خطی بودن اغلب پروژه‌های هلدینگ می‌باشد که به برنامه‌ریزی قوی و خاصی برای مدیریت پروژه‌ها نیاز دارد که در طی سال‌ها اجرای این نوع پروژه‌ها، این توانمندی مدیریتی و دانش پروژه در هلدینگ ما نهادینه شده است.

در آخر اگر سخنی دارید، بفرمایید.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) یک بازوی اجرایی قوی برای دولت‌های مختلف در طول این سال‌ها بوده است». ما به تمام دولت‌ها طی مکاتبات و جلسات اعلام آمادگی کردیم که در کنار آنها با هر گرایش و طیف سیاسی هستیم تا بتوانیم قدری از بزرگ‌منشی مردم عزیز کشورمان را با خدمت‌رسانی به آنها جبران کنیم. البته برخی از دولت‌ها از این ظرفیت دانشی، فناورانه و اجرایی استفاده نمودند و موجبات خدمت‌رسانی به ملت عزیزمان را برای ما سربازان کشور مهیا کردند و ما از این بابت شکرگزار خداوند متعال هستیم؛ امیدواریم همه دولت‌ها در خدمتگزاری بیشتر به ملت عزیزمان مجاهدت نمایند و ما نیز در کنار آنها و در جبهه سازندگی و فناوری برای مردم عزیزمان خدمت کنیم تا بتوانیم زمینه ایجاد «تمدن نوین اسلامی» را در کشور فراهم سازیم.

Untitled-1 copy