شکار گردشگر با نمایشگاه هیبریدی

اکسپو دبی ۲۰۲۰ که با یک‌سال تاخیر برگزار شد طی مدت یک ماه توانست پذیرای بیش از ۳/ ۲‌میلیون بازدیدکننده از ۱۸۵ ملیت باشد و باتوجه به بحرانی که کرونا بر صنعت گردشگری جهان وارد کرده این حجم از استقبال برای امارات یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. در این نمایشگاه پنج بازار خارجی از جمله هند، آلمان، فرانسه، عربستان و بریتانیا بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌‌اند. این تعداد تنها شامل دارندگان بلیت است، اما نمایندگان، هیات‌‌ها و ‌میهمانان شرکت‌‌کننده بین‌المللی، شرکا و سایر ذی‌نفعان و همچنین کارکنان را در بر نمی‌گیرد.

امارات نخستین کشور در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا است که میزبان نمایشگاهی جهانی در این دوره کرونایی شد و بزرگ‌ترین گردهمایی را از زمان آغاز همه‌‌گیری کووید-۱۹ برگزار کرده است. اکسپوی دبی هدف خود را بر پیوند محکم فرهنگ‌‌ها و میراث محلی همراه با همکاری‌‌های جهانی برای آینده‌‌ای پایدار قرار داده است. همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده از موسسه جهانی ارنست و یانگ (EY)، ازنظر اقتصادی، انتظار می‌‌رود نمایشگاه اکسپو حدود ۱۲۳ میلیارد درهم برای اقتصاد غیرنفتی امارات درآمد کسب کند و از یک میلیون شغل بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۳۱ پشتیبانی کند. در دوره ۶ ماهه نمایشگاه جهانی نیز، ۵/ ۱ درصد بر تولید ناخالص داخلی امارات افزوده می‌شود.

یکی از عوامل متفاوت بودن اکسپو دبی نسبت به بسیاری از نمایشگاه‌های جهانی این است که کسب و کارها محصولات خود را به شیوه‌‌ای متمایز معرفی می‌کنند. شرکت‌‌کنندگان در نمایشگاه علاوه بر معرفی محصولات خود به شرکت‌‌های دیگر (یا همان B۲B) به‌طور مستقیم با مصرف‌‌کنندگان ارتباط برقرار می‌کنند (یا همان B۲C). در این راستا کشورهای شرکت‌‌کننده در اکسپو برنامه‌های مهیج فراوانی برای جذب مشتری به‌‌صورت حضوری یا مجازی درنظر گرفته‌‌اند. این برنامه‌ها از پاویون‌‌های متفاوت همچون بخش دفاع از حقوق زنان گرفته تا برگزاری بزرگ‌ترین جشن‌‌های ملی با حضور بسیاری از هنرمندان موسیقی و سینمای جهان در جهت جذب مخاطبان تدوین  شده و به اجرا درمی‌‌آیند. آمارها نشان می‌دهد ۲۸ درصد از بازدیدکننده‌ها افراد زیر ۱۸ سال بوده‌‌اند و انتظار می‌‌رود با گسترش برنامه مدرسه اکسپو در ماه‌های خنک‌‌تر بر تعداد آنها افزوده شود. آمارها نشان می‌دهد ۱۷ درصد از کل بازدیدها خارج از کشور انجام شده است و این به‌‌دلیل محدودیتی است که بسیاری از کشورها همچنان برای سفرها اعمال می‌کنند. بسیاری از بازدیدکنندگان اعلام کردند که مجددا به این نمایشگاه خواهند آمد. به‌طوری که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان دارای پاسپورت فصلی، بیش از یک‌چهارم کارت چند روزه و حدود ۲۰ درصد با بلیت یک روزه وارد می‌شوند.

طی ۳۱ روز افتتاحیه این نمایشگاه بیشترین تمرکز خود را بر موضوعات مربوط به مردم و سیاره زمین جهت الهام‌بخشی به اقدامات جمعی و رسیدگی به بحرانی‌‌ترین چالش‌‌ها و فرصت‌‌های جهانی گذاشته است. برخی از بازیگران بین‌المللی برای نجات زمین و بازگشت حیات سالم روی زمین به‌‌دور از گازهای کربن در هفته آب و هوا تنوع زیستی اجلاس‌‌های جهانی در حوزه محیط زیست را در این نمایشگاه برگزار کردند. مجریان این طرح در بیانیه‌‌ای اعلام کردند این سلسله نشست‌‌ها با موضوعات زیست محیطی به مدت ۸ هفته دیگر تا پایان ماه مارس برگزار خواهد شد. برگزار‌کنندگان این بخش توانستند حمایت و تشویق حدود ۲‌هزار نفر از افراد سرشناس جهان در سمت رهبران دولت‌ها، روسای جمهور، نخست وزیران و سران کشورها را در سایت اکسپو کسب کنند.

درکنار بازدیدکنندگان حضوری، با ایجاد سایت‌‌های دیجیتالی با جدیدترین تکنولوژی‌ها در سطح جهانی، تعداد بازدیدکنندگان مجازی از اول اکتبر نزدیک به ۱۳ میلیون نفر رسیده است. دولت ژاپن مردم خود را تشویق کرده تا به‌‌صورت مجازی در غرفه‌ها گشت و گذار کنند.

در نمایشگاه اکسپو کشورهای حاضر به برگزاری جشن‌‌ها و رویدادهای فرهنگی خود می‌پردازند و در این مدت کم، جشن‌‌های بسیار معروف در سطح جهانی همچون جشن دیوالی به مدت ۵ روز برگزار شد. این جشن که توسط پاویون هند به اجرا در‌آمده، مخصوص هندوها است و تا پیش از این فقط در هند برگزار می‌شد. اما اینک در کشوری غیرهندو برگزار شد که گردشگران بسیاری  را از سراسر جهان برای تماشای این جشن به امارات کشاند.

جشن‌‌هایی که همه زمینه‌ها را دربرمی‌گیرد. از‌ساز و موسیقی زنده گرفته تا هنر، سینما، غذا و جشنواره نور. جشنواره‌هایی که می‌توانند به اندازه آداب و رسوم و فرهنگ هند غنی و متنوع باشند. هند برای جذب مخاطبان بیشتر برای بازدید از پاویون خود، علاوه بر برگزاری جشن‌‌های مختلف از هنرمندان سینمای بالیوود نیز برای شرکت در اکسپو دعوت کرده‌‌ است. در کنار آن هنرمندان موسیقی و افراد سرشناس هنری و ورزشی نیز شرکت کردند و همین امر یکی از عوامل پربازدید بودن پاویون هند در اکسپو ۲۰۲۰ است.

اکسپو دبی را در واقع دروازه انقلاب صنعتی چهارم به‌‌شمار می‌‌آورند که صنعت در جهان را وارد مرحله جدیدی با استفاده از تکنولوژی‌‌های نوین کرده است. در حالی که انقلاب‌های صنعتی اول، دوم و سوم به‌‌شدت توانایی انسان‌‌ها را متحول کردند اما موج چهارم کاملا منحصر به‌فرد است که توسط چهار پیشرفت تکنولوژی خاص یعنی اینترنت پرسرعت، هوش مصنوعی و اتوماسیون، استفاده از تجزیه و تحلیل داده و ابرفناوری‌‌هایی چون نانو، محاسبات کوانتومی و انرژی‌های تجدیدپذیر هدایت می‌شود.

در حال حاضر باتوجه به همه‌‌گیری کرونا این ویژگی‌‌ها تسریع یافته و اکسپو دبی را به دروازه انقلاب صنعتی چهارم تبدیل کرده است.  در اکسپو ۲۰۲۰ جدیدترین و بهترین فناوری‌‌های روز دنیا از رزرو بلیت‌‌ها تا فروش محصولات با هوش مصنوعی به‌‌کار گرفته شده است. انقلاب صنعتی چهارم فرصتی برای معرفی برندها به وجود آورده تا بیش از هر زمان دیگری فرصتی برای شناساندن خود به جهان داشته باشند. اگرچه در اکسپوهای گذشته نیز از فناوری‌‌ استفاده می‌شد اما با همه‌‌گیری کرونا، نوع فناوری‌‌ها بسیار تغییر کرده و در پیشرفته‌‌ترین حالت ممکن خود قرار گرفته است. این فناوری‌‌ها در حال پر کردن شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال است که آخرین پیشرفت‌های حرکتی، از وسایل نقلیه خودران گرفته تا سفرهای فضایی را به نمایش می‌‌گذارد.

 روسیه در پاویون خود از جدیدترین فناوری روز جهان تشخیص چهره برای کنترل جمعیت در غرفه‌ها بهره گرفته است که همزمان با تشخیص چهره، جنسیت و سن را نیز مشخص می‌کند. همچنین بزرگ‌ترین آسانسور جهان با ظرفیت ۱۶۰ نفر را در اکسپو راه‌‌اندازی کرده و جدیدترین تکنولوژی‌های فضاپیمایی و هواپیمایی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

در پاویون امارات، بازدیدکنندگان می‌توانند سفری مجازی به سال ۲۰۷۱ برای تجربه آینده هوانوردی تجاری در منطقه داشته باشند. همچنین برای علاقه‌مندان به معماری، پروژه‌‌ای با ۹۰ غرفه منحصربه‌فرد با سازه‌های متفاوتی شبیه پرندگان را به نمایش می‌گذارد یا سازه‌هایی که اکسیژن و برق تولید می‌کنند و همچنین سازه‌هایی که دارای بزرگ‌ترین سطح برجسته ۳۶۰‌درجه جهان است.