به گزارش ارز دیجیتال، معمولا در مباحث مربوط به توسعه صنعت بلاک‌چین، استخراج ارزهای دیجیتال و حفظ محیط‌زیست کنار هم قرار نمی‌گیرند. اما فقط یک توییت از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، کافی بود تا جامعه ارز دیجیتال در این فکر فرو برود که ماینرهای بیت‌کوین و دیگر شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار دارند چه بلایی سر این سیاره می‌آورند.

وب‌سایت فارکس ساجست در یکی از تحقیقات جدید خود با استفاده از داده‌های پلت‌فرم‌های استاتیسا‌، بیزینس اینسایدر ایندیا ‌و لپ‌تاپ مگ ‌میزان آلایندگی ارزهای دیجیتال، مقدار تقریبی انتشار کربن و منابع موردنیاز برای مقابله با اثرات آلودگی تولیدشده را اندازه‌گیری کرده است.  همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بیت‌کوین و اتریوم آلاینده‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال هستند. این دو شبکه بیشترین قدرت پردازشی را هم در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها در اختیار دارند.  تنها در سال ۲۰۲۱، بیت‌کوین حدود ۸/ ۵۶ میلیون تن دی‌اکسیدکربن منتشر کرده که ۵/ ۲ برابر اتریوم است. طبق ارزیابی‌های این شرکت، تاثیرات زیست‌محیطی بیت‌کوین به‌حدی زیاد است که اگر بخواهیم تمام گازهای آلاینده منتشرشده توسط استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را خنثی کنیم، به ۱/ ۲۸۴ میلیون درخت نیاز خواهیم داشت.

اتریوم آلودگی کمتری تولید می‌کند، اما عملکرد آن هم چندان سالم نیست. در سال جاری، استخراج‌کنندگان اتریوم ۲۲ میلیون تن دی‌اکسیدکربن تولید کرده‌اند. اگر بخواهیم با اثرات این مقدار دی‌اکسیدکربن مقابله کنیم، تقریبا به ۱۱۰ میلیون درخت جدید نیاز داریم.  بیت‌کوین‌کش یکی از فورک‌های بیت‌کوین است که در سال ۲۰۱۷ و با هدف استخراج بلاک‌های بزرگ‌تر ایجاد شد؛ بلاک‌های بزرگ‌تری که البته آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند. این ارز دیجیتال با تولید ۵/ ۱ میلیون تن دی‌اکسیدکربن در رتبه سوم قرار گرفته است. با این حال، بیشترین نرخ رشد سالانه‌ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، با ۷۴۸ درصد افزایش، متعلق به بیت‌کوین کش است.