تک نسخه درد هتلدار و گردشگر

یکی از عواملی که هزینه سفر را بالا می‌برد اقامت در هتل است. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و شرایط اقتصادی که برای مشاغل ایجاد شده است همه کشورها به سمتی در حرکت هستند که هتل‌های ۵ ستاره کمتر بسازند، زیرا هم میزان گردشگران کاهش یافته و هم هزینه ساخت چنین هتل‌هایی در شرایط اقتصادی فعلی اصلا مقرون‌به‌صرفه نیست، زیرا سازنده‌های این نوع از اقامتگاه‌ها باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند که هزینه‌زا است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در بازار گردشگری هتل به‌عنوان یک اقامتگاه رسمی معرفی شده است که میان عرضه‌کنندگان این نوع اقامتگاه با گردشگران داخلی قبل از شیوع ویروس کرونا یک «درد مشترک» وجود داشت که باعث شده بود گردشگران به علت شرایط مالی نتوانند از اجاره هتل‌های موجود در کشور استفاده کنند و به همین دلیل به اقامتگاه‌های غیررسمی پناه ببرند و از سوی دیگر هتلداران نیز با ظرفیت خالی اتاق‌های قابل‌عرضه مواجه شوند. درحال‌حاضر نیز شیوع ویروس کووید-‌‌۱۹ موجب شده تا میزان گردشگران به شدت کاهش یابد. یکی از دغدغه‌های پراهمیتی که موجب شده هتلداران و توریست‌ها با مشکل مواجه شوند کمبود «هتل‌های در استطاعت» در شهرهای توریستی است و به علت اینکه اغلب مسافران از قشر متوسط جامعه هستند و هتل‌های سه ستاره نیز نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهند از قیمتی مناسب برخوردارند، بنابراین این نوع هتل‌ها از سوی گردشگران بیشترین استقبال را دارند، از همین‌رو در تعطیلات مناسبتی همچون عید که تعداد گردشگران در شهرهای توریستی افزایش می‌یابد گردشگران برای اقامت در هتل‌های سه ستاره با مشکل کمبود اتاق و افزایش اجاره‌بها در این هتل‌ها مواجه می‌شوند.علاوه بر آن ساخت هتل‌های یک، دو و سه ستاره نه تنها برای سازندگان هتل قیمت تمام شده پایینی خواهد داشت، بلکه زمینه لازم برای حضور گردشگران در هتل‌ها ایجاد می‌کند که همین امر نیز می‌تواند بر افزایش گردشگر در کشور تاثیرگذار باشد.

 هتلداران زمانی که با کمبود عرضه و افزایش تقاضا مواجه می‌شوند به افزایش قیمت اقامت در هتل‌های خود می‌پردازند، بنابراین همین امر موجب چالش سفر برای خانوارها شده و خود عامل رکود سفر است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از سوی دیگر اغلب سرمایه‌گذاران درباره هتل‌سازی نیز تمایل به ساخت هتل‌های 4 یا 5 ستاره دارند که علت آن مداومت استفاده از ظرفیت‌های چنین هتل‌هایی با توجه به جریان نسبتا پایدار ورود گردشگر خارجی و همچنین رونق سفرهای گردشگران پردرآمد در طول سال است، زیرا از آنها دائما جهت اسکان توریست‌های خارجی، برگزاری سمینارهای بین‌المللی، برگزارش همایش‌ها و... در کشور استفاده می‌شود. ازهمین‌رو سرمایه‌گذاران از عرضه انبوه هتل‌های سه‌ستاره غفلت می‌کنند؛ زیرا از خالی بودن ظرفیت هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر در طول سال ناراضی هستند و با وجود اینکه از کمبود شدید هتل‌های سه ستاره در حوزه اقامتگاه‌های گردشگری مطلع هستند اما از سرمایه‌گذاری در ساخت چنین هتل‌هایی به دلیل نبود بازار دائمی تقاضا در طول سال امتناع می‌کنند.

به این ترتیب گردشگران و هتلداران با یک چالش مشترک در حوزه اقامتگاه مواجه هستند که شاید در ظاهر با هم تفاوت داشته باشد، اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که این دو مشکل به‌نظر متفاوت دو قشر گردشگر و هتلدار در یک نقطه به‌هم متصل می‌شود که با تک نسخه‌ای که در آن رویکرد و راهکارهای موثری تعیین‌ شده، می‌توان مشکل هر دو بخش را برطرف کرد. «نبود تعطیلات» مناسب در طول سال برای سفر و تفریح موجب شده که در ایامی همچون تعطیلات عید با تعداد بی‌شماری گردشگر در مناطق توریستی مواجه شویم و همین امر موجب شده تا گردشگران با مشکل کمبود هتل سه ستاره مواجه شوند و هتلداران نیز به علت نبود مسافر در سایر ایام سال با خالی ماندن ظرفیت هتل‌های سه ستاره متضرر شوند، بنابراین با تصویب و اجرایی کردن تعطیلات دو روزه آخر هفته نه‌تنها می‌توان با تکرار سفرهای شبیه عید فرصت بیشتری به گردشگران داخلی جهت سفر داد، بلکه شرایط مناسبی برای ارائه خدمات توسط دارندگان هتل سه ستاره نیز مهیا می‌شود که همین امر می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل سه ستاره ایجاد انگیزه کند. دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته می‌تواند موجب تقاضای پایدار و دائمی در بازار هتل‌های سه ستاره توسط گردشگران شود و هتلداران را از غفلت و بی‌توجهی به عرضه این نوع از هتل‌ها خارج و تمایل افراطی به ساخت هتل‌های لوکس هدایت کند که در نتیجه به برطرف شدن کمبود شدید هتل سه ستاره در کشور منجر می‌شود.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» برای رشد حوزه گردشگری و افزایش جذب گردشگر باید زیرساخت‌های مورد نیاز آماده باشد که یکی از این زیرساخت‌ها انواع مختلف هتل‌ها است که باید توسط سازندگان هتل در کشور تولید شوند و دولت نیز در همین راستا می‌تواند با اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، ایجاد شرایطی جهت عدم‌پرداخت مالیات و عوارض شهری یا عرضه زمین با اقساط بلندمدت از سازندگان این زیرساخت‌ها حمایت کند. یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه ساخت هتل نیازسنجی است که تاکنون بی‌توجهی به این امر موجب بروز چالش هتل‌سازی در کشور شده است. در همین راستا محمدعلی فرخ‌مهر رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هر سال باید با مطالعه شهرهای مختلف نیاز به هتل در آنها را مورد سنجش قرار دهد و پس از آن و براساس مطالعات انجام شده مجوز ساخت هتل‌ها را صادر کند. درحالی‌که درحال‌حاضر اغلب سازندگان هتل براساس سلیقه خود به ساخت هتل در کشور می‌پردازند و چون نقشه توزیع جغرافیایی سفرهای داخلی گردشگران تحت‌تاثیر خلأ آمارهای به‌روز در حوزه گردشگری، دردسترس سرمایه‌گذاران بازار عرضه خدمات گردشگری نیست در نتیجه مکان هتل‌سازی‌های بدون ارتباط با جغرافیای سفر و جنس تقاضا انجام می‌شود.ولی تیموری، معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این باره عنوان کرد: در برخی از فصول سال میزان سفرهای داخلی و خارجی کشور افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در چنین زمان‌هایی علاوه‌بر هتل‌های سه ستاره با کمبود هتل‌های 4 و 5 ستاره نیز مواجه می‌شویم. 

میزان هتل‌های یک و دو ستاره موجود در کشور با توجه به پراکندگی آنها پاسخگوی تقاضای موجود در کشور است. با توجه به اینکه هتل‌های سه ستاره بیشترین مشتری را دارند یک شرکت سرمایه‌گذاری جهت راهنمایی سرمایه‌گذاران در حوزه هتلداری مطالعاتی را در کشور انجام داد که براساس جانمایی‌های خود اعلام کرد در کشور با کمبود حدودا 100 هتل سه ستاره مواجه هستیم.

حسام‌الدین امیری یکی از فعالان در حوزه هتلداری نیز در همین راستا به «دنیای‌اقتصاد» گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال کم سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل‌های سه ستاره نبود اطلاعات کافی از نیاز جامعه به هتل است اما هزینه تمام‌شده ارزان و عدم نیاز به برنامه‌ریزی‌های سنگین برای ساخت هتل سه ستاره از مزایای توجه به این مقوله است که اطلاع‌رسانی این امر به سرمایه‌گذاران این حوزه، وظیفه وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌عنوان متولی اصلی، محسوب می‌شود.