نرخ ریزش سفرهای بهاری

بازارگردشگردی در دورانی که هنوز شیوع ویروس کووید-۱۹ متوقف نشده است با وجود اینکه نسبت به بهار سال گذشته با ۲۲ درصد ریزش مواجه بوده است اما در دو تعطیلی مناسبتی خردادماه دستخوش رونق خیلی خفیف شده است، به‌طوری‌که حدود ۱۲ درصد از خانوارهای ایرانی در نیمه اول خردادماه سفر رفتند.

در عید امسال ۱۰ درصد خانوارها گردش رفته بودند.  با توجه به شیوع ویروس کرونا در تعطیلات عید نوروز میزان سفرهایی که در کشور وجود داشته نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد.

میزان سفرهای داخلی کشور در تعطیلات نوروز سال ۹۹ حدود ۵۲ تا ۵۵ درصد نسبت به عید سال گذشته کاهش داشت به‌طوری‌که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در تعطیلات عید نوروز سال ۹۹ سفر رفته‌اند.

با توجه به اینکه قبل از تعطیلات عید فطر متولیان گردشگری اعلام کردند که دیگر ممنوعیت تردد جاده‌ای برای سفر وجود ندارد و همه عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری در استان‌ها به توریست‌ها خدمات لازم را ارئه می‌دهند در نتیجه خانوارها در هفته‌های گذشته با استفاده از فرصت تعطیلات مناسبتی اقدام به گردشگری کردند.

 حجم سفرها در دو تعطیلات مناسبتی خرداد ۹۹ بیش از ۱۵ درصد نسبت به تعطیلات عید نوروز افزایش داشته است. در واقع افزایش سفر در تعطیلات مناسبتی خردادماه حدودا ۲۲ درصد بوده است که این آمار نشان‌دهنده مسافرت حدودا ۳میلیون و ۳۰۰هزار خانوار است.  این آمار از روی تردد‌های بین شهری و بین استانی استخراج و توسط وزارت گردشگری اعلام شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» آمارهای مربوط به استان مازندران نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ هزار خانوار در این تعطیلات به این استان سفر کرده‌ و در اقامتگاه‌های رسمی اقامت داشته‌اند و اگر فرض بر این باشد که به همین میزان از خانوارها نیز در ویلاها و مراکز اقامتی شخصی خود در این ایام اقامت کرده باشند بنابراین حدود ۶۰۰ هزار خانوار در دو تعطیلی مناسبتی خردادماه به استان مازندران سفر کرده‌اند.

چنانچه در نظر گرفته شود به همین میزان، گردشگر به استان گیلان سفر کرده باشند بنابراین نزدیک به نیمی از مسافران تعطیلات مناسبتی ماه خرداد فقط به دو استان شمالی سفر کرده‌اند که این امر از ترافیک جاده‌های منتهی به دو استان شمالی مشهود بود زیرا اغلب توریست‌هایی که به این دو استان سفر کرده‌اند مسیر چهار ساعته را حداقل در ۸ ساعت پیموده‌اند.

آمار مربوط به خردادماه سال‌جاری که از سوی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام شده است، نشان می‌دهد که بهار امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۹۵ درصد کاهش در سفرها وجود داشته است. همچنین آمارهای مربوط به استان اصفهان حاکی از آن است که در دو تعطیلی خردادماه حدود ۴۸ هزار نفر معادل ۱۶ هزار خانوار در اقامتگاه‌های رسمی این استان اقامت داشته‌اند.

در صورتی که بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که میزان سفر به این استان بیشتر از این آمار است اما چون گردشگران در اقامتگاه‌های رسمی ساکن نشده‌اند آمار دقیقی وجود ندارد.