پایان طرح «کرونا» در ورودی شهرها؟

تیم‌های کنترل سلامت مسافران کار تب‌سنجی را انجام می‌دهند به این معنا که اگر تب‌مسافرانی که می‌خواهند وارد استانی شوند از حد نرمال بیشتر باشد نه‌تنها به همان استان مبدا بازگردانده نمی‌شوند بلکه آنها را به قرنطینه منتقل کرده و برای آنها محدودیت ایجاد می‌کنند. تیم دوم فعال در این نقاط که تیم عملیاتی توقف مسافر هستند در ورودی شهرها و استان‌ها مستقر شده‌اند و اجازه ورود پلاک خودروهایی که بومی نیستند را به داخل استان و شهر نمی‌دهند.

 فعالیت این دو تیم از سه روز پایانی اسفند آغاز شده و تا پایان تقریبا تعطیلات دو هفته‌ای نوروز ۹۹ ادامه داشته است و خود این امر یکی از دلایل افت ۵۳ درصدی سفرهای نوروزی بود. در واقع آنچه موجب شد تنها حدود ۱۰ درصد ایرانی‌ها در ایام نوروز ۹۹ به سفر بروند و مابقی تصمیم گرفتند در خانه و شهرهای خود مانده و در قرنطینه باشند بخشی مربوط به اراده افراد بود و بخش دیگر نیز همین محدودیت‌های اعمالی در ورودی شهرها که یکی از عامل‌های بازدارنده سفر محسوب می‌شد. جمعه گذشته شهروندان به «دنیای‌اقتصاد» خبر دادند که در برخی از ورودی‌های شهرها این تیم‌ها دیگر وجود ندارند؛ تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» هم نشان می‌دهد این محدودیت از بعضی از استان‌ها در برخی از ساعات برداشته شده و مسافرانی که از شهرهای شمالی یا شهرهای غربی به تهران سفر کرده‌اند نه‌تنها کنترل نشده‌اند بلکه محدودیت کرونایی را نیز مشاهده نکرده‌اند.

«دنیای‌اقتصاد» از برخی دستگاه‌های مسوول پیگیری کرده و آن‌طور که نتایج مشخص می‌کند دستگاه‌ها مدعی هستند هیچ تصمیمی برای عادی‌سازی جریان سفر بین شهری و استانی اتخاذ نشده و هیچ تغییری در رفتار تیم‌های عملیاتی کنترل سلامت مسافران و توقف مسافر اعمال نشده است.

اما برخی از شهروندان به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند این تغییر اتفاق افتاده است و ظاهرا در رفت‌وآمد بین شهری در یک استان محدودیتی وجود ندارد. اما طبق توصیه‌های بهداشتی همین رفت‌وآمد ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و یک رفت وآمد پرخطر محسوب می‌شود. اتفاقی که برای برخی از مسافرانی که در رفت‌وآمد بین استانی بوده‌اند اگر در روزهای آینده نیز برای سایر گردشگران تکرار شود به معنای پایان غیررسمی «طرح کرونا» در کشور است که همین امر سه پیامد خواهد داشت: سفرهای استانی از سر گرفته می‌شود، افرادی که در تعطیلات نوروز تمایل به سفر رفتن داشتند درحال‌حاضر مسافرت خواهند کرد و همچنین در همین ایامی که برخی از فعالیت‌های کاری محدود و متوقف شده و علاوه بر آن مدارس نیز تعطیل شده است کاملا زمینه سفر برای خانوارها وجود دارد زیرا همین حذف فیزیکی کنترل‌ها می‌تواند عامل تحریکی برای سفر محسوب شود. در نتیجه تمامی این سه پیامد موجب سفر شده و کمک به تشدید شیوع کرونا و طولانی‌تر شدن زنجیره ابتلا می‌شود و در نهایت موج جدید کرونا در کشور شکل می‌گیرد.

ابتدای سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی گردشگری و بهداشت جهانی مشترکا بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن اعلام شده بود «بهتر است هرگونه سفر درون‌شهری، برون‌شهری و خارجی را متوقف کنیم.» زیرا از همان ابتدا تشخیص دادند بین حجم سفر و ابتلا به کرونا ارتباط مستقیم وجود دارد. کارشناسان اعلام کردند: به همین دلیل بهتر است این محدودیت تا پایان عصر کرونا در بالاترین سطح ممکن اعمال شود.