تعقیب و گریز در تورهای نوروزی

این وجه که قرار است از ایرلاین‌ها دریافت و به مسافران بازگردانده شود، صرف‌نظر از هزینه رزرو هتل‌های داخلی و خارجی که توسط خود مسافران، کارگزاران خدمات مسافرتی یا آژانس‌های مسافرتی صورت گرفته، است. با وجود این میزان طلب مسافران کنسلی مبلغ قابل‌توجهی است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تاکنون میزان قابل‌توجهی از مسافران سفرهای خود را لغو کرده‌اند که طبق اعلام رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حداقل پرواز ۵۰۰ هزار نفر در کشور لغو شده است که بر اساس برآورد‌های اولیه میزان وجوه مسافران که در اختیار شرکت‌های هواپیمایی است حداقل حدود ۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که با توجه به اعلام خطوط هوایی در حال‌حاضر این پول به‌صورت نقد در اختیار خطوط هوایی قرار ندارد، در واقع پول مسافران به‌صورت معلق باقی مانده و هرچه زودتر باید به آنها بازگردانده شود.

همچنین کارشناسان این حوزه عنوان کردند: تعاملات بین شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی یک روال عادی و طولانی‌مدت است که وجود دارد و طی آن پول از سوی دفاتر مسافرتی پرداخت و شرکت‌های هوایی نیز خدمات مربوط به پرواز را ارائه می‌کنند اما تاکنون سابقه نداشته است که همه سفرهای داخلی و خارجی دستخوش چنین حادثه‌ای شده و کنسل شوند. با این حال نباید این موضوع موجب به تاخیر افتادن عملیات بازگرداندن وجه مسافران به آژانس‌های مسافرتی از سوی شرکت‌های هوایی شود بلکه باید هر‌چه سریع‌تر وجه مربوط به مسافران را براساس دستور اعلامی از سوی وزیر راه و شهرسازی بدون کسر کردن مبلغی بازگردانده شود.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد اغلب سفرهایی که مربوط به تعطیلات عید ۹۹ است به علت شیوع ویروس کرونا کنسل شده است، طبق آمارها تاکنون حدود ۷۰ درصد از پروازهای خارجی و داخلی مربوط به تعطیلات عید نوروز به علت شیوع کرونا کنسل شده است. این در حالی است که در تعطیلات عید سال ۹۸ دست‌کم سه میلیون نفر با خطوط هوایی داخلی و خارجی سفر کردند. در واقع می‌توان گفت مسافران به دنبال دریافت وجه پرداختی خود از آژانس‌های مسافرتی و دفاتر خدمات مسافرتی نیز پیگیر ایرلاین و چارترکنندگان جهت دریافت وجه مسافران هستند و این تعقیب و گریز همچنان میان این سه بخش تا زمان وصول مطالبات آنها ادامه خواهد داشت. موضوعی که در این تعقیب و گریز قابل‌توجه است اینکه باید وجه مسافران توسط ایرلاین‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی برگردانده شود و ایرلاین‌‌ها نمی‌توانند با بهانه‌های مختلف پرداخت این مبالغ را به تعویق بیندازند.

برخی شرکت‌های هوایی و ایرلاین‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی عنوان کردند: وجه دریافتی از این آژانس‌های مسافرتی را برای خرید موتور هواپیما و تجهیزات هواپیمایی هزینه کرده‌اند و در حال‌حاضر پول نقد به این منظور در دست ندارند.

ایرلاین‌های داخلی را می‌توان با دستوری از سوی مقام بالا دست مجبور به بازگرداندن وجوه مسافران کرد اما درخصوص ایرلاین‌های خارجی شاید پروسه سخت باشد، بنابراین برای بازگرداندن این وجوه به مسافران باید مسوولان راهکارهای قابل‌توجهی را ارائه دهند.

این تنها بخشی از چالش‌های مسافران برای سفرهای نوروزی است و سایر چالش‌ها شامل هزینه رزرو هتل، هزینه ویزا و... است. در همین خصوص نیز هزینه ویزاهایی که صادر شده است اصلا قابل برگشت نیست و همچنین درخصوص هزینه هتل نیز هتل‌هایی که به‌صورت آنلاین رزرو می‌شود هزینه‌های مربوط به آن کاملا از بین رفته و قابل استرداد به مسافران نیست در حالی که هتل‌هایی که توسط کارگزاران رزرو شده با کسر دو یا چند شب مابقی هزینه به دفاتر مسافرتی بازگردانده می‌شود. از طرفی مسافران همچنان با برخی هتل‌ها و کارگزارانی که به اجاره هتل اقدام کرده‌اند چالش دارند زیرا برخی از هتل‌ها از بازگرداندن وجوه خودداری می‌کنند و عنوان کرده‌اند که پول دریافتی خود را هزینه کرده‌اند و در حال حاضر پول نقد در دست ندارند تا وجوه را پرداخت کنند.

چالش به‌وجود آمده در حال‌حاضر میان مسافران، آژانس‌های مسافرتی، چارترکنندگان و ایرلاین‌ها است به این‌گونه که مسافران برای دریافت وجه پرداختی خود به دفاتر آژانس‌ها مراجعه کرده و آژانس‌ها نیز برای دریافت وجوه با چارتر‌کنندگان در ارتباط هستند و چارترکنندگان وجه پرداختی را از ایرلاین‌ها پیگیری می‌کنند. علاوه بر آن آژانس‌های مسافرتی و چارترکنندگانی که تور ثبت‌نام کرده‌اند با هتل‌ها و کارگزارها نیز برای در‌یافت وجه پرداختی مسافران چالش دارند.