سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به‌عنوان یک آژانس تخصصی در سازمان ملل با عضویت ۱۵۹ کشور، ۶ عضو وابسته، دو عضو ناظر دائم و بیش از ۵۰۰ عضو وابسته از نمایندگان بخش خصوصی موسسات آموزشی، انجمن‌های توریستی و مقامات محلی گردشگری امکان ترویج مسوولانه گردشگری پایدار در سراسر جهان را فراهم می‌کند. این سازمان به‌طور مداوم آمارهایی از روند گردشگری کوتاه‌مدت ارائه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های به‌روزرسانی شده را در اختیار گردشگران جهانی و ذی‌نفعان حوزه توریسم قرار دهد. شاخص سازمان جهانی گردشگری یک شاخص قابل اعتماد براساس تازه‌ترین اطلاعات توریسم مناطق و بازارهای مقصد است که کارشناسان و متخصصان گردشگری چشم‌اندازهای کوتاه‌مدت در حوزه گردشگری بین‌المللی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» براساس آمارهای اعلام شده از سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۱۹ اگرچه بازار جهانی گردشگری نسبت به رشد ۷ درصدی در سال ۲۰۱۷ و رشد ۶ درصدی در سال ۲۰۱۸، با سرعت کمتری به رشد خود ادامه داده اما در دهمین سال متوالی رشد پایدار از سال ۲۰۰۹ با ۵/ ۱ میلیارد توریست بین‌المللی، رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ داشته که یکی از سال‌های قدرتمند در رشد بازار گردشگری بوده است. اگرچه میزان رشد گردشگران ورودی بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ با توجه به رشد ۶ درصدی در سال ۲۰۱۸ سرعت کند‌تری داشته و پایین‌تر از میانگین سالانه طی ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۹-۲۰۰۹) بوده است؛ اما همین نرخ رشد بازار گردشگری با رقم دقیق ۸/ ۳ درصد همچنان از نرخ رشد اقتصاد جهانی با ۳ درصد رشد پیشی گرفته است.

براساس آمارهای اعلام شده میزان کل گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ معادل ۴۶/ ۱ میلیارد نفر گردشگر ورودی بین‌المللی بوده که نسبت به سال ۲۰۱۸ حدود ۵۴ میلیون نفر افزایش داشته و به‌طور میانگین روزانه حدود ۴ میلیون نفر در سطح جهان به‌سفر پرداختند. بیشترین میزان ورود گردشگران در سال ۲۰۱۹ بین ماه‌های ژوئیه و آگوست بوده که بیش از ۳۲۰ میلیون نفر (هر ماه بیش از ۱۶۵ میلیون نفر) بوده است. با توجه به شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری و چشم‌اندازهای اقتصادی جهان همچنین براساس روندهای رشد فعلی گردشگری، میزان رشد گردشگران ورودی بین‌المللی در سال ۲۰۲۰ بین ۳ تا ۴ درصد پیش‌بینی می‌شود. طبق اعلام انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (IATA) و سازمان بین‌المللی ترافیک مسافربری (IRPK) ترافیک هوایی بین‌المللی مطابق با ورودی‌های بین‌المللی رشد کرده است که براساس الگوی مشابه با سازمان جهانی گردشگری رشد ۴درصدی تا نوامبر ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. براساس این آمارها تمامی مناطق گردشگری جهان در یک مسیر رشد مثبت قرار گرفته است و با توجه به تفاوت میزان رشد در بخش‌های گردشگری، رشد حمل‌و‌نقل هوایی به‌طور میانگین حدود ۵/ ۵ درصد بوده است. داده‌های شرکت بین‌المللی فورواردکیز –کمپانی بررسی آمار و ارقام مسافرتی- نیز حاکی از آن است که سفرها براساس رزرو هوایی در سال ۲۰۱۹ با رشد ۵ درصدی همراه بوده که بیشترین سفرها به سوی آسیا-اقیانوسیه و آفریقا بوده است. همچنین براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از سفرهای بین‌المللی در دوره زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ با رشد قدرتمند ۱۰ درصدی باقی خواهد ماند.

کلیه مناطق گردشگری جهان در سال ۲۰۱۹ از افزایش میزان گردشگران بین‌المللی برخوردار شدند. رشد ۳ تا ۴درصدی میزان ورود گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ مطابق با پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری بود، اما در منطقه خاورمیانه نتایج به‌دست آمده افزون بر پیش‌بینی‌های صورت گرفته بوده است. خاورمیانه با رشد ۸ درصدی با ۶۳ میلیون گردشگر خارجی و سهم ۴درصدی از کل توریسم‌های خارجی، بیشترین میزان رشد ورود گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داد و آسیا و اقیانوسیه با ۵ درصد رشد بعد از خاورمیانه قرار گرفت. این منطقه با ۳۶۴ میلیون توریست خارجی ۲۵ درصد از بازار گردشگری ورودی جهان را به خود اختصاص داد. تعداد گردشگران ورودی در اروپا و آفریقا هرکدام با ۴ درصد رشد مطابق با میانگین جهانی افزایش یافته است. اروپا با ۵۱ درصد و ورود ۷۴۲ میلیون نفر بیشترین سهم از گردشگران بین‌المللی را به خود اختصاص داد و سهم آفریقا با ۷۱ میلیون توریست خارجی از کل ورود گردشگران بین‌المللی نیز ۵ درصد ارزیابی شده است. منطقه آمریکا (آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی) با ۲ درصد رشد با سرعت رشد متوسط‌تری همراه بوده و کمترین میزان رشد در جهان را داشته است. این منطقه با اختصاص دادن سهم ۱۵ درصدی از کل بازار گردشگران ورودی جهان پذیرای ۲۲۰ میلیون توریست بین‌المللی بوده است.

طبق آمارهای اعلام شده از سازمان جهانی گردشگری شمال آفریقا با ۹ درصد رشد، آسیای جنوب شرقی و آسیای جنوبی هرکدام با رشد ۸ درصدی بیشترین میزان رشد را در جهان نشان می‌دهند و به‌دنبال آن اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای و کارائیب هر دو رشد ۵ درصدی داشته‌اند. منطقه اروپای جنوبی و مدیترانه‌ای با ورود بیش از ۳۰۴ میلیون گردشگر بین‌المللی و ۲۱ درصد سهم از کل توریسم خارجی بیشترین ورودی گردشگر در جهان را به خود اختصاص داد. در آمریکای جنوبی نیز میزان رشد ورود گردشگران بین‌المللی به‌دلیل کاهش مسافرت برون‌مرزی از آرژانتین با کاهش ۳ درصدی همراه بوده که در بازار گردشگری کشورهای همسایه تاثیرگذار بوده است. همچنین براساس آمارهای ارائه شده از بازارهای مقصد اصلی گردشگران، با توجه به قرار داشتن آمریکا در شرایط مطلق رشد هزینه گردشگران بین‌المللی، فرانسه رتبه نخست را در بیشترین میزان هزینه توریسم خارجی از میان ۱۰ بازار برتر جهان به خود اختصاص داد.

براساس گزارش‌های «دنیای‌اقتصاد» کشورهای پیشرو اقتصادی با رشد ۹/ ۱درصدی، مقصد ۷۷۶ میلیون توریست از سراسر جهان بوده که سهم این کشورها از بازار گردشگری جهان حدود ۵۳ درصد بوده است و کشورهای نوظهور گردشگری با ۱/ ۶ درصد رشد پذیرای ۶۸۵ میلیون گردشگر بین‌المللی بوده که ۴۷ درصد از بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. با توجه به افزایش تنش‌های اقتصادی و سیاسی در اروپا و کشورهای پیشرو اقتصادی در سال ۲۰۱۹ میزان ورود گردشگر به‌ویژه در اروپا کندتر بود. سال ۲۰۱۹ با چالش‌های گوناگونی در بازار گردشگری روبه‌رو بود که پنج بازدارنده اصلی بر روند کند شدن سرعت گردشگران بین‌الملل اثرگذار بوده است. عدم قطعیت طولانی‌مدت درباره برگزیت، تنش‌های ژئوپلیتیک و تجاری و همچنین رکود اقتصاد جهانی به‌عنوان بازدارنده‌های سفر در کاهش سرعت رشد در سال ۲۰۱۹ تاثیرگذار بوده است. همچنین ورشکستگی غول‌های خدمات هوایی همچون شرکت خدمات مسافربری توماس کوک و چند شرکت هواپیمایی کوچک تر در اروپا نیز تغییرات عمده‌ای در حوزه گردشگری ایجاد کرده است.

Untitled-1