او افزود: قبلا به ایران سفر کرده‌ام و به شیراز و اصفهان رفته‌ام. در شهر تهران نیز روزهای پنج‌شنبه و جمعه تهران‌گردی می‌کنم و موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخ تهران را می‌بینم. سفیر چین در این جلسه گفت: ثبت جهانی هیرکانی را نیز به شما تبریک می‌گویم، می‌دانم که ایران ۲۴ اثر ثبت جهانی دارد و در جایگاه دهم در دنیاست. امیدوارم در مدت ماموریتم بتوانم از ۳۱ استان و ۲۴ اثر جهانی ایران بازدید کنم. سفیر چین همچنین افزود: در دیدار با آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز اعلام کرده‌ام که به‌عنوان سفیر آماده معرفی ایران به گردشگران چینی هستم و این موضوع را از خانواده خود شروع می‌کنم.

چانگ هووآ ادامه داد: از اقدام ایران برای لغو روادید برای سفر چینی‌ها به ایران تشکر می‌کنم، اعتقاد دارم این موضوع به گسترش گردشگری دو کشور کمک می‌کند. من همواره ایران را به‌عنوان یک کشور امن برای خانواده و دوستانم معرفی می‌کنم. به‌نظر من ایران یک کشور امن و در حقیقت امن‌ترین کشور خاورمیانه است. او با بیان اینکه «گردشگران خروجی زیادی داریم»، خطاب به رئیس سازمان گردشگری اعلام کرد: از شما درخواست دارم هتل‌ها، آژانس‌ها و... برای سفر چینی‌ها برنامه‌ریزی جدیدی ارائه دهند. جاذبه‌های گردشگری ایران باید در چین معرفی شود. شبکه اجتماعی وی‌چت را در چین راه‌اندازی کردیم و از طریق این شبکه جاذبه‌ها و ظرفیت‌های ایران را به چینی‌ها معرفی می‌کنیم. من در مدت حضورم در تهران در برنامه‌های کنسرت و موسیقی شرکت می‌کنم و حضور مردم در این برنامه‌های فرهنگی برای من بسیار جالب است. او خاطرنشان کرد: آماده همکاری با ایران در حوزه گردشگری هستیم و در دیدار با رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران گفته‌ام که چین مردم خود را به ایران می‌فرستد.

درخواست سازمان از سفیر

به گزارش خبرگزاری میراث آریا- وابسته به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری- علی‌اصغر مونسان نیز در این نشست گفت: آمادگی داریم کمک کنیم تا تمام نقاط دیدنی ایران را ببینید. البته ایران کشور پهناوری است و نقاط تاریخی زیادی دارد. یک‌میلیون سایت تاریخی، 34هزار اثر ثبت‌شده ملی و 24 اثر ثبت‌شده جهانی داریم که نشان‌دهنده سابقه تاریخی و تمدنی ایران است. او افزود: در سال‌های اخیر گردشگری ایران روندی روبه‌رشد را طی می‌کند. سال گذشته 7 میلیون و 800 هزار گردشگر داشتیم. حجم سرمایه‌گذاری زیادی در کشور در حال انجام است و حدود 18میلیارد دلار حجم این سرمایه‌گذاری‌هاست. دولت تلاش می‌کند گردشگری به‌عنوان یک اقتصاد جدید نقش ایفا کند. روابطمان را با کشورهای مختلف تقویت می‌کنیم که یکی از این کشورها چین است. رابطه خوبی در گذشته داشتیم و اکنون نیز رابطه بسیار خوبی داریم. او ادامه داد: در سفر رئیس مجلس ایران به چین نیز توافقات خوبی در حوزه گردشگری شده است و مقامات چینی اعلام کرده‌اند آمادگی دارند ۴ درصد گردشگری خروجی به ایران اختصاص یابد؛ یعنی حدود ۶میلیون گردشگر که البته در حال حاضر عدد کمی است. ۶۰هزار گردشگر چینی داریم و ۷۰هزار ایرانی به چین سفر می‌کنند که عدد اندکی است و ظرفیت دو کشور بیشتر از این است و باید این اعداد افزایش یابد.

مونسان گفت: گردشگری علاوه بر نتایج اقتصادی نتایج فرهنگی نیز دارد و باعث نزدیکی ملت‌ها به هم می‌شود، برنامه‌ای در دست داریم تا در سفر به چین با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و با حضور دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی به معرفی ایران برای گردشگران چینی بپردازیم و با توجه به لغو روادید علاقه‌مند هستیم این سفر زودتر اتفاق بیفتد. او در ادامه با اشاره به نگرانی سفیر از امنیت گردشگران در ایران و موضوع تصادف گردشگران گفت: آمار تصادفات برای گردشگران بالا نیست. زیرساخت‌های خوبی داریم. تحریم‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل به صنعت هواپیمایی برمی‌گردد که با توجه به مهندسان و خلبان‌های خوب در این حوزه نیز مشکلی نداریم. بنابراین جای نگرانی نیست. مونسان ادامه داد: از سفارت چین درخواست دارم تا کمک کند و دوره‌هایی را برای آموزش زبان چینی برای تورگردان‌های ما بگذارد. هم آموزش زبان چینی و نیز آشنایی با رسوم مردم چین در آداب پذیرایی و غذا.

مونسان گفت: با وجود تهدیداتی که وجود دارد سال گذشته شاهد رشد ۵۲درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران بودیم. این در حالی است که ناوهای آمریکایی در خلیج فارس حضور داشته‌اند اما مردم ما به‌خوبی می‌دانند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد. ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه است. خصوصا اینکه این موضوع امنیت را برای گردشگران به‌طور ویژه در نظر داریم و دستگاه‌های امنیتی ما تمام تلاش خود را برای تامین امنیت گردشگران به کار می‌برند. او خاطرنشان کرد: تقریبا تمام گردشگران بعد از سفر به ایران اعلام رضایت می‌کنند.