آدرس خنک برای آخرهفته تهرانی‌ها

فصل تابستان فرصت مناسبی برای رفتن به مسافرت است با این حال خانوارهای ایرانی سفرهای تابستانی خود را معمولا به دو شکل «کامل»-مسافرت حداقل پنج روزه- یا «کپسولی» - یک تا دو روز- انجام می‌دهند. در سفرهای کپسولی که مختص آخر هفته است، دو پارامتر برای خانوارها در شهر اولویت دارد. پارامتر اول، «نزدیکی مقصد سفر» و پارامتر دوم «تازگی محل انتخاب برای سفر» از بابت کسب اولین تجربه سفر است. «دنیای اقتصاد» برای این منظور تلاش می‌کند هر هفته تا حد امکان، مناطق جذاب، بکر و مناسب در اطراف شهرها را برای تعطیلات آخر هفته معرفی کند. در گزارش امروز «دنیای‌اقتصاد»، روستای «سنگان» به‌عنوان نزدیک‌ترین محل توریستی-تفریحی به پایتخت که دو امتیاز نسبت به سایر مناطق تفریحی اطراف تهران دارد، برای سفر آخر هفته تهرانی‌ها پیشنهاد شده است.

«سنگان» در ۱۷ کیلومتری شمال غرب تهران در جاده امامزاده داوود قرار دارد که از میدان شهران (منطقه ۵ پایتخت) تا این روستا در ساعات غیرترافیک حدود ۲۵ دقیقه و در ساعت اوج ترافیک حدود ۴۵ دقیقه مسافت وجود دارد. «سنگان»، در حال حاضر شدت گرمای تهران را ندارد به‌طوری‌که دمای هوا در این روستا ۷ تا ۸ درجه کمتر است. از طرفی، کیفیت هوا در این روستا به مراتب بهتر از «پایتخت آلوده» است. این روستا ۱۴ نقطه دیدنی برای گردش و بازدید دارد که جذاب‌ترین آنها، آبشار ۶۰ متری، باغ گیاهان دارویی به همراه مراسم عرق‌گیری، معبر طبیعی مخصوص پیاده‌روی، سایت زنبور عسل و کلبه‌های سنگی است. گردشگران مقیم «سنگان» می‌توانند خوردن نان هیزمی با املت در صبح را تجربه کنند.

حدود ۲۰۰ خانوار در این روستا سکونت دارند که شاید یکی از مزیت‌های آن نیز همین سکوت و آرامش حاکم در روستای سنگان برای تهرانی‌های درگیر ترافیک و ازدحام شهری باشد. در روستا یک اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که برای سکونت گردشگران کلبه‌های سنگی و سیاه‌چادرهایی از جنس پشم بز تعبیه شده است. در این اقامتگاه پس از ۴۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توان از موزه گیاهان دارویی البرز مرکزی بازدید کرد که علاوه بر معرفی این گیاهان دارویی و پذیرایی با سبزنوش متنوع (دمنوش)، مراسم عرق‌گیری از برخی گیاهان همچون نعنا، گل محمدی و بیدمشک را نیز برای بازدید‌کنندگان اجرا می‌کنند. مجموعه باغی این بوم‌گردی حدود ۳ هزار متر مربع مساحت دارد و در هر کلبه‌سنگی گروه‌های ۲۰ نفره و در هر سیاه‌چادر نیز بین ۱۲ تا ۱۵ نفر می‌توانند اقامت داشته باشند که اجاره هر شب یک کلبه‌سنگی ۳۰۰ هزار تومان است. به ازای هر نفر اضافه نیز ۳۰ هزار تومان دیگر باید پرداخت شود. در این مجموعه بوم‌گردی برای هر پکیج سه وعده‌ای صبحانه، ناهار و شام هر نفر باید ۱۰۰ هزار تومان هزینه کند.

دمای هوای این روستا نسبت به تهران ۷ تا ۸ درجه پایین‌تر است. به این ترتیب، مزیت «سنگان» در مقایسه با مناطق تفریحی-توریستی اطراف پایتخت که خیلی از آنها شناخته شده هستند، «نقاط دیدنی» و همچنین «خلوتی ناشی از بکر بودن به همراه خنکی هوا» است. این دو مزیت به شکل توامان در «سنگان» وجود دارد حال اینکه عمده مناطق تفریحی و گردشگری اطراف پایتخت، این دو را با هم ندارد.  باغ‌های زیبا با سنگفرش‌هایی به سبک قدیمی برای پیاده‌روی، وجود درخت چنار ۷۰۰ ساله و حضور یکی از آبشارهای بلند ایران از جمله مزیت‌های این روستا محسوب می‌شود که می‌تواند هر تهرانی را برای حضور در این منطقه بکر تشویق کند. آبشار سنگان یک آبشار دائمی-آبشاری که همیشه آب دارد- است که ارتفاع آن به ۶۰ متر می‌رسد که با دو ساعت پیاده‌روی می‌توان از نزدیک آن را رصد کرد؛ با این حال اگر مسافران تمایلی  نداشته باشند تا زیر آبشار بروند؛ می‌توانند از اقامتگاه بوم‌گردی از مسیری که روی کوه ایجاد کرده‌اند، بالا رفته و پس از ۴۵دقیقه پیاده‌روی به قله کوه رسیده و از همان بالا آبشار را تماشا کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، «سنگان» دارای ۱۴ مکان دیدنی شامل: آبشار بزرگ سنگان، آبشار دره تنزیگاه، ارگ سنگی، موزه گیاهان دارویی، امامزاده قاسم، امامزاده علاالدین، امامزاده عمادالدین(پدر امامزاده داوود)، امامزاده بی‌بی‌زرین قمر خواهر امام رضا، قله پهنه حصار، غار بیوک،تکه قدیمی سنگان بالا، حوضچه سه‌سنگ در قله کوه بز، کوچه باغ‌های سنگان وسط و منطقه افسانه‌ای گوسفند است. علاوه براین مسافران می‌توانند از نزدیک کارگاه تولید صنایع‌دستی دارقالی، چرخ سفال و تولید صنایع‌دستی را به‌صورت زنده نیز ببینند.