تعیین تکلیف هتلی که حریم ارگ کریمخان را مخدوش کرده

براساس این گزارش، چند سال پیش هتلی در شیراز احداث شد که با وجود اخذ مجوز از سازمان‌های مختلف، حریم ارگ کریم‌خانی و محور زندیه را با مشکل مواجه کرده است. اینکه چطور کارشناسان میراث و شهرداری، حریم ارگ کریم‌خانی را نادیده گرفته و مجوز ساخت این هتل را داده‌اند، هنوز مشخص نیست. اما اکنون با وجود اینکه گفته می‌شود یک طبقه از این هتل تخریب شده است، برای اینکه حریم ارگ همچون گذشته شود، این هتل حداقل باید قید دو طبقه دیگر خود را بزند اما مالک این هتل تاکنون راضی به این کار نشده است.

رئیس جامعه هتلداران کشور درباره آخرین وضعیت این هتل گفت: «این هتل قبل از ساخت خود، تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده است. بر همین اساس اگر در حال‌حاضر دوستان به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباهی در کار بوده است، مراجع ذی‌صلاحی که مجوز داده‌اند باید تاوان آن را پس دهند، نه سرمایه‌گذار.» جمشید حمزه‌زاده افزود: «از نظر بنده وقتی سرمایه‌گذاری مجوزها را گرفته است، باید امنیت سرمایه او حفظ شود. به شخصه معتقدم اگر سرمایه‌گذاری در هر جای ایران مجوزی گرفته و کاری را انجام داده است، نباید او را از کارش پشیمان کنیم. متولیانی که مجوز می‌دهند باید در این موارد دقت لازم را داشته باشند. در واقع، در چنین مواردی که تشخیص می‌دهند کار درستی صورت نگرفته باید کسانی که مجوز دادند را مجازات کنند.»

وی تاکید کرد: «اگر مسوولان قبول می‌کردند ضرر هتل مربوطه را جبران کنند، سرمایه‌گذار با این موضوع کنار می‌آمد. مساله این است که آنها می‌خواهند از جیب سرمایه‌گذار هزینه کنند. در حالی که در این مواقع همه باید بیایند و سهمی را در جبران ضرر داشته باشند. مطمئنا اگر همین حالا هم ضرر سرمایه‌گذار را جبران کنند، او با این موضوع کنار می‌آید و طبقات خود را کم خواهد کرد.» پیش از این رئیس سازمان میراث‌فرهنگی درباره آخرین وضعیت هتل مذکور گفته بود: «اگر یک ساختمان شخصی حریم ارگ را با مشکل مواجه کرده بود، قطعا شدت عمل ما خیلی بیشتر بود. ولی با توجه به اینکه این موضوع مربوط به یک هتل است که به هر حال عامه مردم از آن استفاده می‌کنند و به این ترتیب به گردشگری کمک می‌شود، حداکثر تلاش خود را می‌کنیم که سختگیری‌هایمان را تا جایی که به اصل موضوع آسیب نزند، کاهش دهیم.» مونسان تاکید کرده بود: «به هر حال در گذشته مجوزهای لازم را به این هتل داده بودند و تمام تلاش ما این است که این مشکل را دوستانه حل کنیم. بر همین اساس صحبت‌هایی با معاون استاندار و شهردار شده که بتوان هم مساله میراث و هم هتل را که سال‌ها از احداث آن می‌گذرد حل کرد.»