این رقم حاکی از رشد بیش از ۵۶درصدی گردشگران ورودی به کشور است. علی‌اصغر مونسان که در یکی از برنامه‌های تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: «می‌توان گفت در تمام حوزه‌های گردشگری خارجی رشد داشته‌ایم، اما در این میان گردشگری سلامت از رشد بیشتری برخوردار بوده است.»  به گزارش «میراث آریا»، او خاطرنشان کرد: «در گردشگری سلامت یکی از کشورهای هدف ما، عمان است که با مصوبه هیات دولت با این کشور لغو یک طرفه روادید را انجام داده‌ایم و لغو یک طرفه روادید با چین نیز در دستور کار است.» به اعتقاد معاون رئیس‌جمهوری، در گردشگری داخلی نیز شاهد رونق بسیار خوبی هستیم.

مونسان با بیان اینکه خوشبختانه اخبار خوبی از حوزه گردشگری این روزها منتشر می‌شود، ادامه داد: «تغییر نرخ ارز باعث شد بسته‌های سفر به ایران ارزان شود و در عین حال توانستیم برخی از تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم؛ به‌عنوان مثال در رایزنی با برخی ایرلاین‌ها توانستیم آنها را جایگزین ایرلاین‌هایی کنیم که به ایران کاهش پرواز داشتند.» او در ادامه تاکید کرد: «خوشبختانه در دولت تدبیر و امید در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری اتفاقات خوبی افتاده و برخی از جذابیت‌های جدید حوزه گردشگری از جمله توسعه بوم‌گردی باعث شده تا گردشگران خارجی تمایل بیشتری برای سفر به ایران داشته باشند.»

علت اصلی رشد

اما این رقم رشد در ورود گردشگران به کشور درحالی اعلام می‌شود که شاهد افت ورود گردشگران اروپایی به کشور هستیم. در کنار این موضوع اما ورود گردشگران از کشورهای همسایه به ویژه عراق روز به روز درحال افزایش است.  پیش از این، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز بر تاثیر چشمگیر حضور عراقی‌ها در ایران بر افزایش آمار ورودی‌ها تاکید کرده بود. گرچه هنوز جزئیات آمار سفرهای ورودی به ایران منتشر نشده است، اما دست کم در ۵ماه اول سال جاری، رقمی بالغ بر ۴۰درصد از آمار ورود خارجی‌ها به کشور در اختیار عراقی‌ها بود. در ۵ماه اول سال جاری، عراقی‌ها با یک میلیون و ۲۶۳ هزار نفر درصدر جدول گردشگران ورودی به ایران قرار داشتند. اگرچه بسیاری از فعالان گردشگری این موضوع را مطرح می‌کنند که گردشگران عراقی با تور به ایران سفر نمی‌کنند و با توجه به فرهنگ سفرشان، هزینه‌های اندکی در ایران متحمل می‌شوند، اما برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی عراقی‌های مسافر در ایران به مراتب ولخرج‌تر شده‌اند.

همچنین آنها به واسطه زندگی عشیره‌ای، عادت دارند خانوادگی و پر جمعیت سفر کنند و به این ترتیب، معمولا مدت زمان زیادی را در یک منطقه می‌مانند برای همین هتل‌ یا خانه‌ای را طولانی‌مدت اجاره می‌کنند. بررسی‌های دیگر همچنین نشان از آن دارد که گردشگران عراقی دیگر فقط برای زیارت به ایران سفر نمی‌کنند و علاوه ‌بر اصفهان و شیراز به نقاط کمتر شناخته‌شده‌ای همچون چهارمحال و بختیاری هم می‌روند.  در همین حال، براساس جزئیات آمار اعلام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از جزئیات آمار گردشگران ورودی طی ۵ ماه اول سال ۹۷، جمهوری آذربایجان با ۶۱۹ هزار و ۵۷۰ نفر، افغانستان با حدود ۴۰۰ هزار نفر و ترکیه با ۳۳۰ هزار نفر به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم مبادی نخست سفر به ایران بوده‌ و در این مدت بیشترین رشد را نیز داشته‌اند. این ارقام همچنین نشان می‌دهد کمی بیش از ۸۳درصد از سفرهای ورودی به ایران در ۵ماه نخست سال جاری به همسایگان ایران تعلق دارد.

افزایش نرخ ارز در ایران حالا چندماهی می‌شود که باعث ارزان‌تر شدن سفر به کشورمان شده است و در این بین، همسایگان بیش از هر زمان دیگری از این فرصت برای سفر به ایران استفاده می‌کنند. از آنجا که آمارهای اعلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی براساس آمار ورود اداره مهاجرت است، نمی‌توان گفت تمام مسافران ورودی به کشور به معنای واقعی «گردشگر» هستند. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد منتظر باشیم تا سازمان متولی گردشگری کشور اعلام کند که درآمد حاصل از این تعداد گردشگر چه میزان است و چگونه بر اقتصاد کشور اثر گذاشته است؟