سفر به کویر سفیدپوش

یکی از زیباترین کویرهای مرکز ایران که البته چندان هم شناخته شده نیست، کویر ورزنه در استان اصفهان است؛ کویری که در ۱۰۰ کیلومتری شرق استان اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری شرق استان یزد، نزدیک به شهر ورزنه قرار دارد؛ منطقه‌ای وسیع با ۱۷ هزار هکتار ریگزار، ماسه‌های تمیز و روان و تپه‌های شنی. بادهای خاصی که در این کویر می‌وزد باعث می‌شود تپه‌های شنی ورزنه شکل‌های متفاوتی به خود بگیرند. همچنین این کویر چون نزدیک تالاب گاوخونی قرار دارد رطوبت این فضا باعث ایجاد پوشش گیاهی ویژه در این کویر نیز شده است؛ اگرچه در سال‌های اخیر این تالاب نیز تقریبا از میان رفته است. اما پاییز بهترین زمان برای سفر کردن به کویر ورزنه خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که زمان رفتن به کویر ورزنه به سمت قله سیاه کوه بروید و از آنجا به کل منطقه از جمله تالاب نیز نگاه کنید.

تماشای غروب و طلوع در کویر، قدم گذاشتن با پای برهنه روی شن‌های روان و رمل‌های طلایی، شتر سواری، موتور سواری، آفرود سواری، زیپ لاین، پاراگلایدر، تماشا و رصد ستاره‌های فراوانی که از هر لحظه‌ای به شما نزدیک‌تر هستند و... از جمله تفریحات خاص کویرگردی است که باید آنها را تجربه کنید. کویر ورزنه نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین بهتر است زمان سفر به کویر مجهز باشید. از جوراب و کفش مناسب استفاده کنید تا در حین پیاده‌روی خسته نشوید و شن و ماسه داخل کفش‌تان نشود. همچنین با خود کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب نیز داشته باشید. معمولا شب‌های کویر شب‌های سردی است. برای همین بهتر است لباس گرم و پتو نیز با خود داشته باشید. 

درختچه‌های تاغ و اسکمبیل، گیاهانی مانند تق‌تقو، بوته‌های نسی و سایر گیاهان ماسه‌پسند، همچنین جانورانی مثل شغال، خرگوش، گربه، شاهین، افعی شاخدار، مار شتری، روباه شنی، پا مسواکی، سارگپه و... از جمله پوشش گیاهی و جانوری این منطقه است. البته متاسفانه از یک سو خشک شدن تالاب گاوخونی و از سوی دیگر شکار غیرمجاز جانوران موجب شده تا حدود قابل توجهی از این زیستگاه در خطر نابودی قرار گیرد.  در این سفر می‌توانید بخشی از روزتان را به روستاگردی نیز بپردازید؛ پل تاریخی ورزنه، قلعه قورتان، مسجد جامع تاریخی ورزنه، کبوترخانه و... از جمله مکان‌های دیدنی روستای قورتان و شهر ورزنه است که نباید دیدنش را از دست بدهید. یکی از ویژگی‌های ورزنه نیز زنانی هستند که چادر سفید به سر دارند و دیدن پوشش آنها برای گردشگران جالب است.

برای رفتن به کویر ورزنه اگر از تهران راهی هستید باید ۶ ساعت مسیر به سمت اصفهان را طی کنید. در این مسیر به جاده اصفهان –ورزنه که رسیدید، تغییر مسیر دهید. پیشنهاد ما به شما این است که با تور به کویر ورزنه سفر کنید. به هر حال اگر طبیعتی مانند کویر را نشناسید و خودتان بخواهید کمپ بزنید و گشتی در کویر داشته باشید، ممکن است دچار مشکل شوید. اما اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و از اصول شب‌مانی در کویر مطلعید اقامت در دل کویر ورزنه برای شما خاطره‌ای خوش رقم خواهد زد. البته علاوه بر کمپ‌زنی، در این منطقه امکانات اقامتگاهی و بومگردی مناسبی نیز وجود دارد؛ امکاناتی که در صورت لزوم به راحتی می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.