به گزارش «فارس»، عبدالصمد خرم‌آبادی با اعلام این موضوع، نوشت: «سازمان هواپیمایی کشوری یکی از علل بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما و برخی دیگر از نابسامانی‌های مربوط به حوزه فروش بلیت را فعالیت سایت‌های غیر‌مجاز مربوط به خدمات مسافرتی اعلام و با ارائه فهرست برخی از این سایت‌ها از دستگاه قضایی درخواست کرده برای جلوگیری از اجحاف به مسافران و ممانعت از اخلال در شبکه فروش بلیت، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود.» وی در ادامه خاطرنشان کرد: «به موجب تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی، وزارت راه مرجع صدور و تمدید مجوز دفاتر خدمات مسافرتی است و به موجب تبصره ۲ ماده مذکور فعالیت دفاتر مسافرتی فاقد مجوز، جرم است و باید از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود؛ بنابراین درخواست فیلتر سایت‌های فاقد مجوز از ناحیه سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب وظایف قانونی آن سازمان به‌عمل آمده است.»

معاون دادستان البته ابراز تعجب کرده که بخشی از دولت در اجرای تبصره‌های یک و ۲ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی فعالیت سایت‌های غیر‌مجاز فروش بلیت هواپیما را اجحاف به مسافران و اخلال در شبکه توزیع بلیت تلقی کرده و مصرانه تقاضای فیلتر سایت‌های مذکور را می‌کند و بخش دیگر از دولت این اقدام را تقبیح و در فضای مجازی علیه آن جوسازی می‌کند. او البته تاکید کرد که سایت‌های فیلترشده به محض دریافت مجوز و اعلام سازمان هواپیمایی کشوری رفع فیلتر خواهند شد.

حمایت «میراث فرهنگی»

اما سایت «چمدان» تعداد سایت‌های فیلترشده را بیش ۵۰ مورد اعلام کرده‌است. سایت‌هایی مانند اسنپ تریپ، مستر بلیت، رسپینا ۲۴ و تی چارتر جزو سایت‌های شناخته‌شده حوزه فروش بلیت هواپیما و رزرو هتل هستند که در لیست فیلتری‌ها قرار گرفته‌ و در این میان تعداد زیادی از استارت‌آپ‌های گردشگری نیز فیلتر شده‌اند. از مدتی پیش برخی مسوولان علت گران شدن بلیت هواپیما را گران فروشی برخی سایت‌ها عنوان کرده بودند و حتی مدتی دسترسی این سایت‌ها به فروش بلیت‌های ایران ایر نیز قطع شد. پس از آنکه خبر این فیلترینگ‌ها منتشر شد، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حساب توییتر خود با اشاره به این اتفاق نوشت: «در کنار تلخی تلاطمات ارزی، شاهد رونق چشمگیری در جذب گردشگر بوده‌ایم. انسداد ایجاد شده در فعالیت برخی استارت‌آپ‌های خدماتی در مقطع حساس کنونی را پیگیری می‌کنیم»؛ اعلام حمایتی که خرم‌آبادی نیز در نوشته خود از آن به‌عنوان جوسازی در فضای مجازی نام برده است.

در عین حال، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، بر حمایت این سازمان از استارت‌آپ‌های گردشگری تاکید می‌کند و می‌گوید: «فیلترینگ سایت‌های فروش بلیت هواپیما از سمت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رخ نداده؛ در صورتی که متولی سفر و گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی است و با استناد به قوانین ایرانگردی و جهانگردی این سازمان حامی استارت‌آپ‌هایی است که از فناوری‌های نوین استفاده کرده و باعث شتاب در توسعه صنعت گردشگری می‌شود.» محمد ثابت اقلیدی البته از علت فیلتر شدن این سایت‌ها ابراز بی‌اطلاعی و تصریح می‌کند: «کسانی که برای فعالیت در فضای مجازی دارای مجوز «تی‌نماد» یعنی مجوز فعالیت گردشگری در فضای مجازی هستند می‌توانند در این زمینه حضور داشته باشند. در این خصوص، هیات مقررات‌زدایی چندی است که برای حذف مراحل بوروکراسی اعلام کرده کسانی می‌توانند مجوز «تی‌نماد» داشته باشند که شامل مجوز بند ب هستند. آنها می‌توانند به سازمان توسعه و تجارت مراجعه کنند و مجوز فعالیت الکترونیک بگیرند.» به گفته وی، درمورد استارت‌آپ‌ها نیز چنین رویه‌ای وجود دارد تا آنها نیز وارد بوروکراسی اداری نشوند و عرصه برای فعالیت افراد خلاق فراهم باشد.

سرگردانی استارت‌آپ‌های گردشگری و دیگر تشکل‌های این حوزه میان دستگاه‌های مختلف دولتی برای دریافت مجوز حالا قربانیان تازه‌ای گرفته است؛ کسب‌وکارهایی که شاید به‌واسطه حجم بوروکراسی بالا از دریافت مجوز منصرف شده‌اند، حالا در روزهای پایانی شهریور که اغلب تقاضای خرید بلیت هواپیما و قطار روبه‌ افزایش می‌گذارد باید هزینه عدم رجوع خود به این روند بوروکراتیک را با فیلتر شدن پرداخت کنند. درحالی که مدت‌هاست صحبت از ایجاد پنجره واحد گردشگری ابتر باقی مانده، فیلترینگ اخیر سایت‌های فروش بلیت باردیگر یادآوری کرد که کسب‌وکارهای گردشگری تا چه اندازه نیازمند شکل‌گیری چنین سازوکاری هستند.