در چنین شرایطی اما تعطیلات زمستانی از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دنبال می‌شود؛ اگرچه این دستگاه‌ها همچنان نتوانسته‌اند نظر موافق مجلس را به این طرح جلب کنند. طرح تعطیلات زمستانی موجود، توسعه گردشگری، بهبود وضعیت آلودگی هوای شهرهای بزرگ در زمستان و همچنین تحول در تقویم آموزشی را مدنظر دارد.

این درحالی است که پیش از این «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های مختلفی به ضعف‌های تعطیلات زمستانی از جمله هجوم دوباره مسافران در بازه تعطیلات زمستانی، بی‌توجهی به والدین شاغل در این طرح، نبود زیرساخت مناسب در مناطق جنوبی، بی‌تاثیری این طرح برای رونق گردشگری، ایجاد ترافیک‌های جاده‌ای و متعاقب آن چالش‌های زیست‌محیطی دیگر و... اشاره کرده است.  از سوی دیگر، اگر این طرح قرار است به مرحله اجرایی شدن برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برسد باید در یکی دو هفته اخیر نهایی شود؛ با این همه همچنان خبری از تصمیم نهایی نیست. البته با وجود آنکه اردیبهشت‌ماه امسال وزیر آموزش و پرورش گفته بود ما موافق دوهفته تعطیلات زمستانی‌ مدارس هستیم و‌ تلاش می‌کنیم آن را در سال جاری اجرایی کنیم، هفته گذشته اعلام کرده که دستگاه متبوعش درخصوص تعداد روزهای تعطیلی زمستانی به نتیجه رسیده و تعطیلات زمستانی ۵ روز خواهد بود؛ یعنی ۵ روز تعطیلات میا‌ن‌ترم. بطحایی البته خاطرنشان کرده که این موضوع که این تعطیلات به اجازه چه نهادی نیاز دارد، هنوز محل تردید است.

دلایل مخالفت مجلسی‌ها

با این حال اغلب نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که اجرای کاهش تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان نیازمند مصوبه مجلس است. آنها در گفت‌وگوهای گوناگون در این زمینه مخالفت خود را نسبت به ایجاد تعطیلاتی به نام تعطیلات زمستانی مطرح کرده‌اند؛ به‌طوری که فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش با اشاره به هزینه‌های بالای سفر از طرح تعطیلی زمستانه مدارس به بهانه رونق گردشگری انتقاد کرد و به خبرگزاری خانه ملت گفت: «این طرح به منظور توسعه گردشگری در کشور در حالی مطرح می‌‎شود که بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری از جمله حمل‌و‌نقل و اسکان مسافران با مشکل جدی مواجه است. بنابراین در شرایط فعلی تعطیلی زمستانه مدارس محلی از اعراب ندارد.»

استدلال‌های لازم و راهکار مناسب برای حل مشکلات از جمله درخواست‌هایی بود که نمایندگان مجالس در زمان ارائه این طرح داشته‌اند. داوود محمدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز بر همین اساس به «چمدان» گفته بود: «در صورتی که طرح تعطیلی زمستانی با این شرایط به مجلس ارائه شود با آن موافقت نمی‌شود؛ چراکه به پختگی بیشتری نیاز دارد. برای گسترش گردشگری باید امکانات افراد و کشور در کنار یکدیگر در نظر گرفته شود؛ با تعطیلی مدارس به تنهایی نمی‌توان به هدف مورد نظر دست یافت.»

انتقاد از تمرکز بر مسائل فرعی

اما ساماندهی تعطیلات موضوع مهمی است که متاسفانه در اولویت تحقیق و بررسی مجلس و دولت قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل باعث شده تا بعد از سال‌ها چنین موضوعی به سرانجام نرسد و همچنان جسته و گریخته انتقادها و پیشنهادهایی در این زمینه صورت گیرد. یکی از بخش‌هایی که به‌صورت جدی به مساله ساماندهی تعطیلات می‌پردازد اتاق بازرگانی است. با این حال همچنان نتیجه این تحقیقات مسکوت باقی مانده. علیرضا خائف، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه اتاق تحقیقاتی در زمینه ساماندهی تعطیلات ارائه داده اما مجلس با آن مخالفت می‌کند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «اتاق بازرگانی در حال حاضر تحقیقات خود را درباره بهینه‌سازی تعطیلات به‌صورت کلی ارائه داده است تا تعطیلات به ایام نوروز یا زمستان ختم نشود.» او با انتقاد از مخالفت‌های مجلس که بدون تحقیق و مطالعه صورت می‌گیرد ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی مجلسی‌ها عقاید خاص خودشان را دارند و نمی‌خواهند به‌صورت جدی روی مساله تعطیلات آخر هفته بپردازند. با توجه به این مخالفت‌ها و در اولویت قرار نداشتن چنین موضوعی در مجلس و دولت؛ بعید می‌دانم نه تعطیلات آخر هفته و نه تعطیلات زمستانی، امسال به نتیجه برسد.»

به باور کارشناسان توجه بیش از حد به مسائل فرعی و گم شدن مسائل اصلی باعث می‌شود تا بسیاری از مسائل مهم کشور همچنان به مرحله عملی شدن نرسد. تعیین تکلیف تعطیلات زمستانی و تعطیلات آخر هفته نیز از این قاعده مستثنا نیست. علی‌اصغر ظریف‌کار، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شیراز هم با تاکید به این موضوع به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «موضوع تعطیلات آخر هفته هم مورد پسند مردم است و هم مورد تایید فعالان اقتصادی در عرصه گردشگری. اما می‌بینیم که اکثر مسوولان توجه‌شان معطوف به تعطیلات زمستانی است؛ تعطیلاتی که قرار نیست نه کمکی به وضعیت آلودگی و نه گردشگری کند.»

ظریفکار با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش در زمینه ۵ روزه شدن تعطیلات زمستانی ادامه می‌دهد: «۵روزه شدن تعطیلات زمستانی همان مسائل فرعی است که در حال حاضر توجه‌ها به آن معطوف شده؛ در صورتی که واقعا ۵ روز زودتر شروع شدن مدارس و ۵ روز تعطیلی میان‌ترم چه کمکی به صنعت گردشگری و آلودگی هوا خواهد کرد؟» او چنین فرآیندهایی را مانند یک مسکن تعبیر می‌کند که دردی را دوا نخواهد کرد و موجب می‌شود بررسی موضوع تعطیلات آخر هفته به تعویق بیفتد. به گفته این عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران، لازم است مجلس و دولت در این زمینه به همکاری همسو دست پیدا کنند؛ چراکه هرچه موضوع تعطیلات آخر هفته به سال‌های بعد موکول شود، اقتصاد کشور نیز به مراتب عقب‌تر خواهد رفت.  در همین حال تجمیع تعطیلات، یکی از موضوعاتی است که منتقدان تعطیلات زمستانی به آن اشاره می‌کنند و بر این عقیده‌اند که این اتفاق کمکی به ساماندهی تعطیلات نخواهد کرد؛ بلکه ساماندهی تعطیلات قمری که هر سال در تقویم در حال گردش است در این زمینه راهگشای موثری خواهد بود.

سهند عقدایی، مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری فعال در تورهای داخلی نیز به این موضوع اشاره می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: «آنچه به ساماندهی تعطیلات کمک می‌کند نه تعطیلات زمستانی است و نه کاهش تعطیلات نوروزی. بلکه این امر از طریق تعطیلات آخر هفته میسر خواهد شد که دارای چارچوب حساب شده‌ای است و برای همه مشترک خواهد بود.» این فعال گردشگری با بی‌فایده دانستن ۵روزه تعطیلات زمستانی می‌گوید: «چه تضمینی وجود دارد تعطیلات ۵روزه به صنعت گردشگری و کاهش آلودگی کمک کند؟ حتی ۱۵روز هم کمک نمی‌کرد، چه برسد به اینکه این میزان به یک سوم تقلیل یافته است.»  با توجه به صحبت‌های وزیر آموزش‌و‌پرورش، طرح تعطیلات زمستانی وارد فاز جدیدی شده‌است؛ در حالی که سازمان میراث‌فرهنگی در این خصوص پیشنهاد تعطیلات دو هفته‌ای داشت.

حالا به نظر می‌رسد اهدافی که طراحان این طرح از جمله رونق گردشگری جنوب کشور و بهبود آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در سر داشتند، با ۵روز محقق نخواهدشد. جدای از این موضوع به نظر نمی‌رسد این طرح برای سال تحصیلی که پیش‌رو داریم به مرحله اجرایی شدن برسد؛ چراکه به نیمه شهریور ماه نزدیک می‌شویم و خبری از عملیاتی شدن نیست. با توجه به این موضوع باید دید آیا مسوولان به این باور می‌رسند یکی از بهترین راه‌های اصلی توسعه و توزیع متوازن سفر، ایجاد تعطیلات آخر هفته است یا همچنان می‌خواهند به یک تعطیلات مقطعی و متراکم تاکید داشته‌باشند.