به باور برخی صاحب‌نظران در حوزه صنایع‌دستی، برنامه‌ریزی اجرایی این دو نمایشگاه از نظر مکانی و زمانی نشان می‌دهد چگونه یک سازمان واحد، به‌رغم اینکه حمایت از هر سه بخش تحت مسوولیت خود را در دستور کار دارد، اما با قدم گذاشتن در دو مسیر متفاوت اجرایی، باعث شده سیاست‌های حمایتی یک بخش توسط بخش دیگر خنثی شود. فعالان صنایع‌دستی بر این عقیده هستند زمان و مکان سی امین دوره نمایشگاه صنایع‌دستی که از سوم تا نهم شهریور ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران درحال برگزاری است نشان‌دهنده برنامه‌ریزی اجرایی این نمایشگاه با سیاست‌های حمایتی از صنایع‌دستی است و همچنان حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی در آن احساس می‌شود؛ تولیدکنندگانی خُرد که اغلب با سرمایه‌های اندک خود، برای معرفی و عرضه کالاها نیازمند چنین فضایی هستند. اما در سوی دیگر شهر تهران، همزمان نمایشگاه شهر گردشگر در یک مجتمع تجاری برگزار می‌شود که شواهد نشان می‌دهد هدف برگزاری آن نمی‌تواند حمایت از گردشگران یا فعالان این حوزه نوپا باشد.

تبلیغات نابرابر

در همین حال اما برخی فعالان حوزه صنایع‌دستی به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی نابرابر برای این دو نمایشگاه نیز اشاره و از آن گله می‌کنند. به گفته آنها، نمایشگاه شهر گردشگر در روز چندین تیزر تبلیغاتی را در گران‌ترین ساعات تلویزیونی به خود اختصاص داده اما برای نمایشگاه صنایع‌دستی کمترین تبلیغات در سطح شهر انجام نشده است. آنها این سوال را مطرح می‌کنند که هزینه چنین تبلیغ‌هایی توسط چه فرد یا افراد و ارگانی پرداخت می‌شود؟ و چه چیزی باعث می‌شود سازمان میراث فرهنگی اندکی از این هزینه را صرف تبلیغ نمایشگاه صنایع‌دستی نکند؟

آنها همچنین گلایه‌مند هستند که با آغاز به کار نمایشگاه شهر گردشگر، توجهات بازدیدکنندگان بالقوه به مکان جدید جلب می‌شود و جمعیتی که می‌توانست به سمت نمایشگاه صنایع‌دستی جلب شود، به سمت فضای جدید این مجتمع تجاری سوق داده خواهند شد. منتقدان بر این باور هستند همزمانی این دو نمایشگاه در دو فضای مختلف که هر یک ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی دارند، نشان دهنده سردرگمی و فقدان سیاست اجرایی حمایتی هماهنگ و فقدان برنامه‌ریزی اجرایی دقیق در یک سازمان با سه وظیفه مهم میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. نتیجه این سردرگمی حالا گویا به ضرر بخش مغفول‌تر، یعنی بخش صنایع‌دستی، شده است؛ اتفاقی که می‌توانست تنها با یک جابه‌جایی در زمان برگزاری دو نمایشگاه و جلوگیری از همزمانی آنها، به وقوع نپیوندد.