حالا حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با اعلام خبر موافقت بانک مرکزی با اولویت ارزی گردشگری به «ایسنا» گفته است: «بنا بر اعلام شفاهی معاون ارزی بانک مرکزی مشکلی در پرداخت ارز از طریق حواله به دفاتر خدمات مسافرتی که معاملات ارزی انجام می‌دهند وجود ندارد.» این فعال بخش خصوصی اضافه کرده: «حتی ردیف اعتباری به این منظور مشخص شده، اما لازم است این دفاتر مانند سایر اصناف و بخش‌هایی که در اولویت پرداخت ارز قرار گرفته‌اند از متولی خود، یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه تاییدیه داشته باشند.»  وی با بیان اینکه هنوز این موضوع بخشنامه نشده، تصریح کرده است: «براساس آنچه تاکنون اعلام شده بانک مرکزی، مشکلات ارزی گردشگری را پذیرفته و در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت‌هایی صورت گرفته است.»

به اعتقاد رفیعی، درنظر نگرفتن بخش گردشگری در اولویت‌های ارزی در این مدت نه تنها خسارت‌هایی را به برخی دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرد و بعضی را در آستانه بیکاری و تعطیلی قرار داد بلکه تعهدات برخی دیگر را نسبت به مسافرانشان زیر سوال برد. رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران خاطرنشان کرده است: «سفر خارجی شاید برای تصمیم‌گیران اهمیت و اولویت نداشته باشد، اما اگر آژانسی نتواند امکانات مورد نیاز مسافر ایرانی را در خارج از کشور تامین کند و مثلا مسافری هتل یا پرواز مناسب نداشته باشد، چه باید کرد!؟ چه کسی می‌خواهد جواب آن مسافر را در یک کشور دیگر بدهد؟» وی تاکید کرده: «لازم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک مرکزی از گردشگری حمایت کنند تا از این بحران نیز خارج شویم.»

همه اینها درحالی است که به گزارش «دنیای اقتصاد»، شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات از ابتدا جزو اولویت‌های ارزی بانک مرکزی قرار گرفته بودند. فعالان گردشگری معتقدند در نظر نگرفتن دفاتر گردشگری به‌عنوان یکی از اولویت‌های ارزی می‌تواند ناشی از سیاست کاهش گردشگران خروجی باشد. این درحالی است که پیش از این رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده بود که اعتقاد ندارد برای تقویت و رونق گردشگری داخلی، باید برای سفر به خارج ایجاد مانع کرد.

همه اینها درحالی است که به‌دلیل نبودن گردشگری در میان اولویت‌های ارزی، طی هفته‌های اخیر برخی تورهای خارجی با نرخ دلار فروخته می‌شد. این مساله البته تنها چالش موجود ارزی برای گردشگران خروجی و ورودی نیست. هم‌اکنون گردشگران خروجی تنها می‌توانند پانصد تا هزار یورو ارز مسافرتی دریافت کنند و این درحالی است که خرید ارز در بازار آزاد قاچاق محسوب می‌شود. فعالان گردشگری معتقدند بسیاری از سفرها با چنین رقمی با مشکل روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی میزان ارز همراه مسافر نیز به نصف تقلیل پیدا کرده و مسافرانی که پیش از این ارز داشته‌اند نیز حتی نمی‌توانند بیش از ۵هزار یورو با خود از ایران ببرند.  از سوی دیگر گردشگران ورودی نیز به سختی می‌توانند ارز خود را تبدیل به ریال ایران کنند؛ عاملی که باعث شده دفاتر مسافرتی، راهنماهای گردشگری و بعضا هتل‌ها نقش صرافی را بازی کنند.