نام من خالدالتوک است و در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمدم. پدرم بازنشسته ارتش بود و پنج برادر و پنج خواهر داشتم. حالا ۴۷ ساله‌ام، ازدواج کرده‌ام و دو پسر و یک دختر دارم. من اهل منطقه جنوبی عربستان سعودی در استان عسیر و بخش ظهران الجنوب هستم و اکنون در شهر خمیس مشیط سکونت دارم. بیش از ۱۲ سال است که به‌عنوان راهنمای تور در سراسر عربستان فعالیت می‌کنم و به تازگی کسب‌و‌کار جدیدی آغاز کرده‌ام؛ سفر بر پشت شتر. پس از چند سال فعالیت حرفه‌ای و برای توسعه کسب‌و‌‌کارم، تور گردشگری خود را تاسیس کردم. ما در سفرهای ماجراجویانه خود مسیر کاروان‌های تجاری قدیم را در صحراها دنبال می‌کنیم.

من مدرس معتبر فدراسیون جهانی راهنمایان تور هم هستم و در زمینه آموزش متقاضیان و اعطای گواهینامه معتبر به آنان با کمیسیون گردشگری و میراث ملی عربستان  همکاری می‌کنم. کار کردن در حوزه گردشگری برایم بسیار لذت‌بخش است؛ چراکه سفر کردن و کشف ناشناخته‌ها را دوست دارم. در این شغل علاوه بر سفر کردن با فرهنگ‌ها و رسوم دیگر کشورها نیز آشنا می‌شوم و درآمدی هم کسب می‌کنم. به این ترتیب من توانسته‌ام تفریح مورد علاقه‌ام یعنی سفر کردن و ارتباط نزدیک با ملل دیگر را به منبع درآمدی پایدار تبدیل کنم.  با این‌همه، گردش فصول مهم‌ترین مانع کار من است. در طول فصل‌های گرم سال هیچ تقاضایی برای خدمات راهنمایان تورها وجود ندارد. گردشگری تنها منبع تامین معاش من است و توقف کار تورها در فصل گرم شرایط را برای من دشوار می‌کند. تنها چالش من در شغل کنونی‌ام همین است.

راهنمایی تورهای گردشگری دیگر برای من تنها یک شغل نیست، بلکه به شیوه زندگی خانواده‌ام تبدیل شده است. ما دوستانی از سراسر جهان یافته‌ایم. این دوستان به دیدن ما می‌آیند،‌ در منزل ما سکونت می‌کنند و دل‌هایشان به دل‌های ما نزدیک می‌شود. فرزندان من از دیدن میهمانانی از سرزمین‌های دور هیجان‌زده می‌شوند و من این شوق و شعف را در نگاهشان می‌خوانم. آنها پای صحبت گردشگران می‌نشینند و درباره فرهنگ و زندگی مردم در نقاط دیگر دنیا چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. آموختن نکاتی در مورد شیوه زندگی در کشورهای دیگر برایشان بسیار لذت‌بخش است. پسر بزرگم مشتاق است مثل من راهنمای تور شود. او به تازگی در سفرها به من ملحق می‌شود و درباره زندگی و فرهنگ ما به گردشگران توضیح می‌دهد. وقتی او در کنار من است، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارم و تورها برای گردشگران پربارتر می‌شود. این موضوع در خصوص بقیه اعضای خانواده هم صدق می‌کند.  فکر می‌کنم شغل من در کسب اعتماد به نفس برای اعضای خانواده‌ام موثر خواهد بود. ما با پیشینه فرهنگی خودمان بیشتر آشنا می‌شویم و به میراث تاریخی و سنت‌هایمان افتخار می‌کنیم. در عین حال با سایر کشورها و آداب و رسومشان آشنا می‌شویم و به آنها احترام می‌گذاریم.

  درباره گردشگری عربستان سعودی

عربستان سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است که اغلب برای سفر زیارتی «حج» راهی عربستان می‌شوند. این کشور هر سال جز زائران، پذیرای گردشگران دیگری هم هست که برای آشنایی با فرهنگ و صحراهای وسیع به آنجا سفر می‌کنند. این جاذبه‌ها فرصتی بی‌همتا برای فعالان حوزه گردشگری در عربستان پدید می‌آورد تا از ایده‌هایشان منابع درآمدی پایدار بسازند.