به طرز عجیب و باورنکردنی‌ای، بسیاری از صفحات وب‌سایت هتل‌ها گیج‌کننده است و باعث می‌شود میهمان برای مطالعه، جست‌وجو یا حتی رزرو یک اتاق خیلی تلاش کند و به‌سختی بیفتد. اما این حقیقت را باید پذیرفت که وب‌سایت فقط یک آغاز است. با برنامه‌ریزی دقیق روی وب‌سایت هتل، می‌توان درآمدها را بهبود بخشید. اگر معرفی هتل و امکانات آن برای هتلدار از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اگر فروش اتاق به رزرواسیون‌های آنلاین هتلداری هزینه‌بر و ناراحت‌کننده است و اگر امکان فروش و رزرو آنلاین مستقیم توسط هتل جزو برنامه‌های جدی است، باید راه‌های ارتقای این سیستم را به‌خوبی فراگرفت و برای آن‌وقت بسیار گذاشت. قطعا وجود وب‌سایت‌های اختصاصی هتل می‌تواند بخش قابل‌توجهی از بازاریابی را انجام دهد و در بهینه‌سازی درآمد تاثیرگذار باشد. می‌توان با تهیه یک طرح بازاریابی دیجیتال  از سوی متخصصان، فرصتی ایجاد کرد تا بازده سرمایه‌گذاری رشد یابد و در فضای رقابتی درحال رشد، جایی برای هتل پیدا کرد. در این مسیر چند راه‌حل کلی می‌تواند کمک‌رسان باشد.

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO): گرچه اکنون دیگر سئو قابلیت‌های گذشته را ندارد ولی استفاده از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های سئو می‌تواند در رشد و بالا آمدن در صفحه جست‌وجوگرها کمک بسیار زیادی کند. درصد بااهمیتی از رشد، با استفاده از این تکنیک‌ها امکان‌پذیر است. توسعه و بهبود نام تجاری هتل، کسب رتبه مناسب در موتورهای جست‌وجوگر و افزایش ترافیک باکیفیت، با بهینه‌سازی موتور جست‌وجوگر امکان‌پذیر است. به گفته گوگل، ۶۰ درصد جست‌وجوها فقط در همان رده‌های اول متوقف می‌شود. یک استراتژی پیشرفته SEO، وب‌سایت هتل را بالاتر از رقبا در نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد. یک برنامه جامع SEO نیازمند استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای به‌دست آوردن دیدگاه در شرایط بسیار رقابتی است. اکنون به مدد فناوری‌های پیشرفته، خدمات جست‌وجوگرها فراتر از کلیدواژه‌های تنظیم‌شده بوده و با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌توان نسبت به بهینه‌سازی URL منحصربه‌فرد، توضیحات فراوان، نام‌ها، تصاویر و کلیه لینک‌ها اقدام کرده و به‌صورت زنده تجزیه‌وتحلیل‌ها را انجام داد و نتایج را دریافت کرد. درگذشته نه‌چندان دور هتل‌ها می‌توانستند با چسباندن برچسب‌های غیرقابل مشاهده کلمات کلیدی روی صفحه خود، گوگل را تحت تاثیر قرارداده و در صفحه اصلی قرار گیرند، اما اکنون همه‌چیز متفاوت است و الگوریتم گوگل در عرض چند روز تغییر می‌کند. این جست‌وجوگر از هوش مصنوعی Brain Rank برای تعیین نتایج جست‌وجو با دقت پیش‌بینی باورنکردنی استفاده می‌کند.

مدیریت محتوا: تامین محتوای به‌روز و دائمی برای ارائه کلیه موارد مورد درخواست یا ناخواسته مشتریان که شامل کلمات کلیدی هدفمند مربوط به درخواست‌های مشتری است، بسیار لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. یک سایت که به‌طور موثر به توصیه‌های متخصصان حرفه‌ای SEO گوش فراداده و عمل می‌کند، بهتر از رقبا در موفقیت هتل نقش خواهد داشت. تدوین استراتژی‌های کلیدی هدفمند در تولید محتوا می‌تواند باعث ارتباط دائمی با مشتریان شود. افزایش مشارکت میهمانان در نظرخواهی می‌تواند نسبت به تقویت محتوا کمک‌رسان باشد. ساختمان پیوند استراتژیک: ایجاد ارتباط وب‌سایت هتل با وب‌سایت‌های معتبر می‌تواند باعث ایجاد لینک به هتل شود. این لینک‌های ارجاع، دارای ارزش بالایی بوده و می‌توانند به موتورهای جست‌وجو مانند Google و Bing سیگنال‌هایی جهت اعتباربخشی ارسال کنند.

رسانه‌های اجتماعی آنلاین: باید رسانه‌های اجتماعی آنلاین را جهت رسیدن به مخاطبان هدفمند و به‌دست آوردن دیدگاه فوری و آنلاین جدی گرفت. می‌توان با تدوین یک استراتژی قوی نسبت به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات کسانی که از سایت هتل بازدید کرده‌اند، اقدام کرد. تعداد پیروان هتل در رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام باید دائما رصد شود و ارتقا پیدا کند. باید با اختصاص منابع ویژه‌ای برای این کار، یک فرد با حس خوب، طنز و طراحی برند همراه با برخی از مهارت‌های طراحی گرافیک و عکاسی وجود داشته باشد تا بتواند دائما برای این پیروان مطلب تهیه و ارسال کند. خدمات رسانه آنلاین به هتل کمک می‌کند در وب‌سایت‌هایی که بر تصمیم‌گیری‌های سفر تاثیر می‌گذارند، حضور داشته و با علاقه‌مندان بالقوه از نظر ذهنی ارتباط برقرار کنند و با معرفی ویژگی‌های منحصربه‌فرد هتل به مشتریان، دسترسی داشته باشد.

نمایش تبلیغات: انجام تبلیغات الکترونیکی در رسانه‌های دیجیتال و سایت‌های پربازدید برای دستیابی به میهمانان بالقوه هتل از راهکارهای توسعه در این بخش است. با درج تبلیغات در این اماکن می‌توان پیام‌های هتل را به میهمانان هدف رساند و آنها را در جریان قیمت‌ها و خدمات هتل قرار داد. با شناسایی راه‌حل‌های استراتژیک و درک اینکه میهمانان همیشه وقت بسیاری را صرف جست‌وجوی اطلاعات می‌کنند، می‌توان ضمن توسعه، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی کمپین‌های موفق بازاریابی دیجیتال مسیر بهتری را برای دسترسی این میهمانان به سایت‌های هتل پیدا کرد. مطالعات انجام شده نشان داده طراحی و استفاده از وب‌سایت‌هایی که از تکنولوژی شخصی‌سازی استفاده می‌کنند، به‌طور متوسط افزایش فروش ۱۹ درصد را موجب شده است.