پاسداشت آیین کهن نوروز دریا

محمد احمدی افزود:  جشن نوروز دریا یکی از آیین‌‌‌های کهن جزیره‌نشینان قشمی با قدمت بیش از ۶۰۰ سال است که مردم این جزیره،  سعی در زنده نگه داشتن آن دارند. وی گفت:  مسابقات غواصی،  قایق‌‌‌های پارویی،  طناب‌‌‌کشی،  دو و میدانی ساحلی،  شنا،  مسابقه بادبادک‌‌‌های کاغذی و مسابقات ورزشی بومی- محلی مانند رمازا،  جَلکِش و مُشند از برنامه‌‌‌های این جشن بود.

رئیس شورای اسلامی روستای سلخ با بیان اینکه همزمان با آغاز فصل صید و صیادی در جزیره قشم،  نوروز دریا آغاز می‌‌‌شود،  خاطرنشان کرد:  ساحل‌نشینان خلیج‌‌‌فارس معتقدند در نوروز همه ماهی‌‌‌های دریا آزادند تا نسل خود را افزایش دهند،  بنابراین از هرگونه صید خودداری می‌‌‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از آداب و رسوم این روز،  شنا کردن همه روستاییان در دریاست،  اظهار کرد:  اجرای موسیقی محلی ازوا یا رزیف‌خوانی،  لیوا،  مسابقه ماهی‌گیری و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی دریایی از برنامه‌‌‌های پر‌نشاط جشن نوروز دریاست.

احمدی با اشاره به اینکه سال صید صیادان چهار فصل دارد که نخستین فصل آن جوزاست،  تصریح کرد:  این فصل که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌‌‌شود صد‌روزه است و بیشتر ماه‌‌‌های آن با بهار طبیعت همراه است.  رئیس شورای اسلامی سلخ اضافه کرد:  فصل گرما ۶۵روزه است،  نخستین روز آن صیاد نامیده می‌‌‌شود و روز به‌یادماندنی برای صیادان است. جشنواره نوروز دریا از ۱۵ شهریور در قشم آغاز شده و تا ۳۱ شهریور،  با اجرای برنامه‌‌‌های متنوع فرهنگی و هنری ادامه می‌یابد.