سفر به کجا؛ شمال شرق؟

خراسان شمالی و گلستان از جمله آنها هستند. بسیاری از ایرانی‌ها به مقاصد مختلف از شمال، ‌‌‌ جنوب، شرق، غرب، شمال و جنوب غرب و جنوب شرق سفر کرده‌‌‌اند و استان‌‌‌هایی مانند خراسان جنوبی‌‌‌، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر‌‌‌، خوزستان، ‌‌‌ کردستان، ایلام، ‌‌‌ اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، ‌‌‌ کرمان، ‌‌‌ یزد و... را از نزدیک دیده‌‌‌اند. با این حال دو استان گلستان و خراسان شمالی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌‌‌اند. دو استانی که اتفاقا به لحاظ جاذبه‌‌‌های طبیعی و... از جذابیت بالایی برخوردارند و می‌توانند سفر متفاوتی را برای گردشگران رقم بزنند.

این دو استان علاوه بر طبیعت، به لحاظ اقوام هم جذاب هستند و اقوام مختلف کرد، ‌‌‌ ترکمن‌‌‌، بلوچ، فارس و ترک در کنار هم در آن زندگی می‌کنند. ساکنان برخی روستاها بلوچ هستند‌‌‌، به طوری که نام یکی از آنها بلوچ‌آباد است. روستای دیگر ساکنان ترکمن دارد، ‌‌‌ گروهی از روستاها محل اقامت اقوام کرمانج (شاخه‌‌‌ای از کردها) است و ترک‌‌‌ها هم روستاهای خود را دارند. به واسطه خشک شدن هامون گروه‌هایی از مردم سیستان هم به استان گلستان در دهه‌‌‌های گذشته سفر کردند و جمعیتی از این استان را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. فارس‌‌‌ها بخش دیگری از ساکنان این دو استان هستند. البته همیشه این طور نیست که کل جمعیت یک روستا از یک قوم باشد، در اغلب آنها اقوام مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند. با این توضیحات اگر به طبیعت، ‌‌‌ اقوام یا آثار تاریخی علاقه‌‌‌مندید در برنامه سفر آتی خود سفر به این دو استان را بگنجانید.

در استان گلستان شهر گنبد و برج گنبد قابوس را داریم که در سال ۱۳۱۰ شمسی در فهرست آثار ملی و از سال ۲۰۱۲ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. به علاوه پارک ملی گلستان در محدوده دو استان گلستان و خراسان شمالی و البته سمنان قرار گرفته که اولین پارک ملی ایران است و در آن انواع و اقسام گونه‌‌‌های حیات‌‌‌وحش از پلنگ و خرس گرفته تا قوچ و میش، کل و بز و... زندگی می‌کنند. در حوالی جاده پارک ملی اغلب اوقات گرازها را می‌‌‌بینیم‌‌‌، همین موضوع باعث شده برخی گردشگران از سر ناآگاهی اقدام به غذارسانی به آنها کنند، اقدامی که گرازها را ترغیب می‌کند بیشتر و بیشتر به کنار جاده بیایند و احتمال تصادف‌‌‌شان بیشتر شود.

در خراسان شمالی هم انواع و اقسام بناهای تاریخی از قبیل آتشکده‌ها و... وجود دارد که بازدید از هر کدام می‌تواند بر غنای سفر شما بیفزاید. در این استان هم البته پارک‌‌‌های ملی و سایر مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست را داریم که نشان‌‌‌دهنده تنوع بالای گونه‌های حیات‌‌‌وحش است.

اگر ساکن تهران هستید‌‌‌، سفر شما از این شهر به سمت جاده فیروزکوه آغاز می‌شود. با گذر از شهرهایی مثل قائم‌‌‌شهر و ساری وارد استان گلستان می‌شوید. چنانچه صبح زود راه افتاده باشید، می‌توانید در رستوران‌‌‌های بین‌‌‌راهی صبحانه‌‌‌تان را صرف کنید و با گذر از نکا، بهشهر و... برای ناهار به گرگان برسید. در این شهر انواع و اقسام رستوران‌‌‌ها وجود دارد، ‌‌‌ اگر هنوز از رانندگی خسته نیستید می‌توانید به سمت گنبد بروید و در این شهر سراغ یک رستوران با غذاهای ترکمنی را بگیرید. این غذاها هم متفاوتند و هم قیمت‌‌‌شان بسیار مناسب است. پس از ناهار می‌توانید به سمت مینودشت، ‌‌‌ گالیکش و کلاله بروید و در ادامه به پارک ملی گلستان می‌‌‌رسید. اگر از یک روز رانندگی خسته‌‌‌اید در گالیکش می‌توانید سراغ یک اقامتگاه بوم‌‌‌گردی را بگیرید. در روستای تنگراه در حاشیه پارک ملی گلستان هم اقامتگاه و در حاشیه جاده هتل وجود دارد. البته زمانی که از اقامتگاه و هتل چه در برخی روستاهای گلستان و چه خراسان شمالی صحبت می‌‌‌کنیم، ‌‌‌ نمی‌توان آن را با اقامتگاه‌‌‌های اصفهان‌‌‌، شیراز، کاشان یا خراسان جنوبی مقایسه کرد. این اقامتگاه‌‌‌ها به نسبت آنها امکانات محدودتری دارند.

روز بعد می‌توانید پس از یک خواب خوب به سمت خراسان شمالی برانید و با گذر از منطقه حفاظت‌شده قورخود‌‌‌، به سمت آشخانه و از آنجا به سمت بجنورد رهسپار شوید. دو روستای «قصر قجر» و «درکش» از جمله روستاهای جذاب برای گردشگران در این منطقه هستند.

در حوالی بجنورد نیز انواع و اقسام روستاها و جاذبه‌‌‌های طبیعی و تاریخی قرار دارد. از جمله آنها می‌توان به روستاهای گردشگری پاقلعه و اسفیدان اشاره کرد. به علاوه در این منطقه دریاچه سد شیرین‌دره‌‌‌، آبشار حمید، آبشار بیار، چشمه آب معدنی مهمانک و بند خاکی عبدل‌آباد را به عنوان جاذبه‌‌‌های طبیعی داریم. عمارت سردار مفخم و حسینیه جاجرمی‌‌‌ جزو بناهای تاریخی هستند. آتشکده اسپاخو همچنان که از نامش پیداست جزو بناهای باستانی محسوب می‌شود. به علاوه گورستان روستای باغلق نیز در این سال‌ها تبدیل به جاذبه گردشگری شده است. مردم روستا برای درگذشتگان سنگ قبر نمی‌‌‌گذارند. بلکه نام متوفی را بر چوبی نوشته و آن را به شکل عمودی در زمین فرو می‌کنند.

در ادامه مسیرتان از بجنورد به قوچان و در ادامه به طوس می‌‌‌رسید. نام طوس با «فردوسی» خالق شاهنامه گره خورده است. در محدوده آرامگاه این شاعر بزرگ ایرانی، البته آرامگاه اخوان‌ثالث و محمدرضا شجریان هم قرار گرفته است. در محوطه موزه‌ای هم وجود دارد که می‌توانید گشت کوتاهی در آن بزنید. خرید کتاب و انواع و اقسام سوغات و کتاب در همین محدوده امکان‌پذیر است. در ادامه سفر به مشهد می‌‌‌رسید. برای مسیر برگشت می‌توانید از سمت استان سمنان به سمت تهران برانید که مسیر شما مستقیم و نزدیک‌‌‌تر است. فقط حواس‌‌‌تان باشد در مسیر برگشت در محدوده سبزوار تا میامی به محل عبور «یوزپلنگ‌‌‌»‌‌‌ها می‌‌‌رسید. این بخش از مسیر محدودیت سرعت دارد. برای آنکه هم جریمه نشوید و هم خدایی نکرده با یوز تصادف نکرده باشید حتما محدودیت سرعت را رعایت کنید. نیاز به عجله نیست در روستاهای مختلف شاهرود انواع و اقسام اقامتگاه‌‌‌ها با امکانات خوب وجود دارد که می‌توانید یک شب آرام را بگذرانید و روز بعد به سمت تهران برانید.