عصر هتلداری سازگار با اقلیم

اگرچه سفر و گردشگری گام‌‌‌های مهمی را به سمت پایداری بیشتر و رسیدن به کربن صفر برداشته‌‌‌اند، با این حال، بسیاری از سهامداران، به‌ویژه سهامداران کوچک‌تر، در صنعت مهمان‌‌‌نوازی به دلیل محدودیت‌‌‌های مالی و منابع انسانی، همچنان با چالش‌‌‌های مهمی در آغاز سفرهای پایداری خود مواجه هستند.

با توجه به اینکه حدود ۸۰‌درصد این بخش، از شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل شده است، حمایت و توانمندسازی به‌ویژه ذی‌نفعانی که سفرهای پایداری خود را به شیوه‌‌‌ای همسو و استراتژیک آغاز می‌‌‌کنند، حیاتی است. برای رسیدن به این چشم‌‌‌انداز، صنعت هتلداری جهانی گرد هم آمده است تا اولین گام‌‌‌های مهمی را که همه املاک می‌توانند و باید بردارند، مستقل از اندازه، منابع و پیشرفتی که تاکنون به دست آورده‌‌‌اند، شناسایی کرده و از این طریق سطح پایداری در سفر و گردشگری را به طور کلی بالا ببرد. اصول پایداری هتل با عنوان «Sustainability Basics» شاخص پایه پایداری جهانی شناخته‌شده برای هتل‌‌‌های توسعه‌یافته در این صنعت به‌‌‌شمار می‌رود که برای رسیدن به این اصول، ۱۲ اقدام اساسی برای پایداری هتل‌‌‌ها وجود دارد. شورای جهانی سفر و گردشگری با همکاری شرکای خود در توسعه این ابتکار، از اپراتورهای هتل، مالکان، انجمن‌‌‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان می‌‌‌خواهد تا به طور رسمی از این اصول حمایت کنند و همراه هتل‌‌‌ها با همکاری تمام شبکه‌‌‌های جهانی خود تا سه سال آینده این اصول را راه‌اندازی کنند. معیارهای اصول اولیه توسط شورای جهانی سفر و یک کارگروه متشکل از ۱۱ شرکت هتلداری و با حمایت اتحادیه مهمان‌‌‌نوازی پایدار ایجاد شده است. اصول اولیه به‌‌‌عنوان نقطه شروع برای همه ذی‌نفعان، به‌ویژه کسانی که سفر پایداری خود را آغاز می‌‌‌کنند، طراحی شده است. البته اصول اولیه همچنین امکان افزایش آگاهی از حداقل سطح پایداری مورد انتظار در صنعت هتلداری جهانی را فراهم می‌‌‌کند. در واقع صنعت هتلداری با اتحاد در به کارگیری اصول اولیه، می‌تواند پایداری را به اشکال مختلف تقویت کند که این امر می‌تواند با ایجاد روایت‌‌‌های مشترک از نحوه شروع پایداری هتل‌‌‌ها توسط مسافران، اطمینان از سازگاری بین گروه‌‌‌های ذی‌نفع مختلف، امکان ارتقای پایداری در برندهای استاندارد از طریق یک چارچوب مشترک، مشارکت دادن جامعه سرمایه‌گذاری و توسعه هتل‌‌‌ها به طوری که پایداری بتواند در اوایل چرخه سرمایه‌گذاری و توسعه گنجانده شود، تحقق یابد.

معیار دوازده‌گانه اصول پایداری

اصول پایداری بر اساس ۱۲ معیار بنا شده است که به سه حوزه «مدیریت و کارآیی»، «سیاره» و «افراد» تقسیم می‌شود. از ۱۲ معیار، هتل‌‌‌ها در ابتدا فقط باید از هشت معیار پیروی کنند، در حالی که بقیه معیارها می‌توانند متعهد شوند و ظرف سه سال اجرایی شوند. در معیار مدیریت و کارآیی، اندازه‌‌‌گیری و کاهش مصرف انرژی و انداره‌‌‌گیری و کاهش مصرف آب از ابتدا اجباری بوده و شناسایی و کاهش ضایعات و اندازه‌‌‌گیری و کاهش انتشار کربن باید ظرف مدت سه سال اجرایی شود.

در بخش سیاره، برنامه استفاده مجدد از کتانی، ‌استفاده نکردن از نی پلاستیکی یا همزن یکبار مصرف، تعویض بطری‌‌‌های پلاستیکی یکبار مصرف و عدم‌استفاده از بطری‌‌‌های پلاستیکی برای لوازم بهداشتی از اقداماتی است که ظرف مدت سه سال هتل‌‌‌های سبز باید به اجرا درآورند، اما استفاده از محصولات پاک‌‌‌کننده سبز و گزینه‌‌‌های گیاه‌‌‌خواری از مواردی است که برای نجات سیاره، باید از ابتدا به آن عمل کرد. در مبانی اصول اولیه در معیار افراد نیز منافع جامعه و کاهش نابرابری‌‌‌ها باید از ابتدای این طرح اجرایی شوند تا ظرف سه سال مسیر بهبودی خود را نشان دهند.

هتل‌‌‌های فعال در پایداری

هتل‌‌‌ها در مقاصد اصلی در سراسر اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا-اقیانوسیه اصول اولیه را پذیرفته‌‌‌اند و این برنامه همچنان با مشارکت‌‌‌های جدید در مقاصد قدرتمند گردشگری مانند ژاپن، فیلیپین و هند از حمایت جهانی برخوردار است. این اصول که برای راهنمایی هتلداران در گام‌‌‌های اولیه به سمت افزایش پایداری طراحی شده است، یک برنامه تایید مستقل است که ارزیابان مشهور جهانی همچون Green Key و SGS بر آن نظارت می‌کنند و استانداردها و اعتبار دقیق را تضمین می‌‌‌کنند. این برنامه هتل‌‌‌ها را در هر اندازه با معیارهای ۱۲ مرحله‌‌‌ای جامع با هدف کاهش انتشار کربن، انرژی، مدیریت آب و زباله و حصول اطمینان از بهره‌‌‌مندی جوامع محلی از عملیات هتل، توانمند می‌‌‌سازد.

برندهای پیشرو هتل، از جمله جین جیانگ، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌‌‌های هتلداری جهان، گروه هتل‌‌‌های بزرگ اروپایی لوور، هتل‌‌‌های انتخاب، گروه هتل رادیسون و آکور، اصول اولیه را پذیرفته‌‌‌اند. هیات گردشگری ژاپن نیز از طریق ابتکار گردشگری پایدار ژاپن با WTTC همکاری کرده است تا از راه‌اندازی اصول اولیه پایداری در سراسر کشور حمایت کند. یک برنامه آزمایشی مقدمات را قبل از گسترش ابتکار عمل به همه ارائه‌دهندگان اقامتگاه ژاپنی فراهم می‌‌‌کند.

در فیلیپین دو گروه هتلداری تاجار و گرین‌‌‌ویو با سازمان جهانی گردشگری در راه‌‌‌اندازی بازار اصول پایداری از طریق رویداد سالانه مهمان‌نوازی پایدار با عنوان PhilHost همکاری کرده‌‌‌اند. همچنین قرار است با پشتیبانی اعضای شرکت هتلداری شورای جهانی سفر و گردشگری هند، انجمن هتل‌‌‌های هند و آژانس مسافرتی آنلاین پیشرو MakeMyTrip به‌‌‌کار‌گیری ابتکار اصول اولیه پایداری در سراسر هند گسترش یابد. بزرگ‌ترین شرکت مدیریت هتل مستقل در خاورمیانه و آفریقا از جمله اقامتگاه‌‌‌های لوکس سافاری آفریقایی، اکنون وارد دومین سال تایید خود می‌‌‌شوند. هتل‌‌‌های اصول پایداری همچنین از مقاصدی در سراسر جهان از جمله کارائیب، موریس، کلمبیا، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، مکزیک و اکوادور تاییدیه دریافت کرده‌‌‌اند.

شرکت سفر و تفریح (Travel + Leisure)، اکنون یک حامی رسمی است و به استفاده از اصول پایداری هتل در مجموعه بیش از ۲۴۵ سایت خود کمک می‌‌‌کند. در واقع باید گفت این نقطه عطف، نشان‌دهنده یک گام مهم رو به جلو برای سفر و گردشگری است که سازمان جهانی گردشگری متعهد به هدایت این بخش به سمت آینده‌‌‌ای پایدارتر و مسوولانه‌‌‌تر است.