پنج ابتکار عمل کشورهای توریستی

با این حال، شیوع سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» امکان به تعویق انداختن و تعطیلی مجدد سفرهای بین‌المللی را دارد و می‌تواند بازار گردشگری جهان را همچنان در وضعیت رکود قرار دهد.

پس از تسریع واکسیناسیون در جهان، بسیاری از کشورها درصدد ارائه راهکارهای نوین در جهت جذب گردشگر برآمدند که در این راستا پنج ابتکار عمل در کشورهای توریستی تحقق یافته است. کشورهای توریستی با تقویت ارتباط هوایی، گواهی واکسن و تست منفی کرونا، تبادل با کشورهای همسایه، بسته تشویقی سفر و استفاده از ظرفیت‌‌ها دروازه‌های ورود مسافر در جهان را باز خواهند کرد.

  توریسم آمریکا از ۲۰۱۹ جلو می‌‌زند؟

کشورهای منطقه کارائیب که تا پیش از کرونا یکی از بهترین مقاصد دریایی لوکس در جهان به‌‌شمار می‌‌رفتند وگردشگری سهم مهم و اصلی در تولید ناخالص داخلی این کشورها را به خود اختصاص داده بود، پس از همه‌‌گیری با خسارت سهمگینی مواجه شده و اقتصاد کشورهای این منطقه بسیار تضعیف شد؛ زیرا بازار گردشگری بین‌المللی خود را از دست داده و تا سال ۲۰۲۰ تقریبا به مرز تعطیلی رسیده بود. از این رو، پس از بازگشایی مرزها و پذیرش مسافران، جامائیکا کشوری جزیره‌‌ای‌ و کوچک، به‌‌منظور تسریع احیای گردشگری با تمرکز بر بازارهای غیرسنتی، در جست‌وجوی تقویت ارتباط هوایی بین خاورمیانه و کارائیب برآمده است و هواپیمایی عربستان تا تابستان ۲۰۲۲ پروازهای خود را به این کشور گسترش خواهد داد.

خطوط هواپیمایی عربستان پس از خطوط هوایی امارات و قطر بزرگ‌ترین شرکت‌‌های خاورمیانه محسوب می‌شود و پروازهای داخلی و بین‌المللی را به بیش از ۸۵ مقصد در خاورمیانه، آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی انجام می‌دهد.

اخیرا، آمریکا نیز مرزهای خود را برای کشورهای اتحادیه اروپا و بریتانیا گشود و به مسافران واکسینه شده و دارای تست منفی کووید-۱۹ اجازه ورود به این کشور پس از گذشت ۱۸ ماه را می‌دهد. آمریکا که در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت بهتری در جذب گردشگر داشته انتظار می‌‌رود در سال ۲۰۲۲ در کسب درآمد حتی فراتر از سال ۲۰۱۹ برود و به کسب درآمد ۲ تریلیون دلاری در تولید ناخالص داخلی این کشور دست یابد.

کوبا کشوری در قاره آمریکا مرزهای خود را به‌طور کامل برای مسافران گشوده و محدودیت‌‌ها را حذف یا به حداقل رسانده است. مسافران با ارائه گذرنامه سلامت یا گواهی بین‌المللی کووید-۱۹ تنها با تست منفی کرونا و دریافت واکسن‌‌های مورد تایید نهادهای نظارتی مربوطه امکان ورود به این کشور را دارند.

 ورود به استرالیا فراهم است

اندونزی که طی دو سال اخیر تقریبا پذیرای هیچ‌گونه مسافر خارجی‌‌ای نبوده و دوره قرنطینه طولانی را درنظر گرفته بود، اکنون دوره قرنطینه خود را کاهش داده و آن را به سه روز رسانده است. البته این قوانین تنها شامل مسافران بین‌المللی کاملا واکسینه شده، همراه با ارائه تست منفی کرونا می‌شود. همچنین این کشور درصدد ایجاد کریدور مسافرتی واکسینه شده با استرالیا است. در حال حاضر ۱۹ کشور از جمله چین، فرانسه، نیوزیلند و امارات اجازه سفر به بالی برای تماشای مزارع برنج، معابد هندو‌‌ها و سواحل شنی سفید را دارند. استرالیا پس از ۵۹۰ روز توقف کامل سفرهای بین‌المللی، اینک شرایط ورود به استرالیا را فراهم کرده و علاوه بر کانتاس، خطوط هوایی دیگری همچون بریتیش ایروی، هیثرو و سنگاپور شرایط سفر به سیدنی را ایجاد کرده‌‌اند. حتی از سوپر جامبوهای بوئینگ برای بازگشت سفرها استفاده می‌کند و تعداد ظرفیت صندلی‌‌های خود را تا دو برابر افزایش داده است. شهروندان استرالیایی که طی ۲۰ ماه گذشته حتی اجازه ورود به کشور را نداشتند، اکنون به فرودگاه سیدنی بازگشته‌اند و قرنطینه در هتل‌‌ها برای ورود گردشگران واکسینه شده برداشته شده‌است. البته ورود گردشگران خارجی به استرالیا در حال حاضر ممنوع است و تنها شهروندان استرالیایی و کشورهای خاص اجازه ورود به این کشور را دارند.

کامبوج، کشوری در شرق آسیا که تا به امروز مرزهای خود را به‌طور کامل بسته است از ۳۰ نوامبر امکان ورود گردشگران بین‌المللی واکسینه شده به کشور خود را ایجاد می‌کند. اگرچه این امر به صورت مرحله‌‌ای تحقق خواهد یافت و در ابتدا تنها مسافران تایلندی امکان ورود به کامبوج را خواهند داشت، اما گام نخست بازگشت سفرها در این کشور کوچک برداشته شده است.

مجموعه هتل‌‌های رادیسون نیز برای گسترش مجموعه خود در چین اقدام به راه‌‌اندازی پیشرفته‌‌ترین و مدرن‌‌ترین هتل در مرکز شهر ووکسی چین کرده است که می‌تواند فرصت ورود گردشگران بسیاری را به این منطقه فراهم کند.

سنگاپور نیز با استفاده از نرم‌‌افزار سلامتی گواهی واکسیناسیون را به راحتی در دسترس گردشگران قرار داده است و نخستین پلت‌فرم پرداخت دیجیتالی را با همکاری آژانس‌‌های فناوری ارائه کرده است. مسافران می‌توانند به راحتی به گواهی دیجیتالی تایید شده و واکسیناسیون در هر جایی دسترسی داشته باشند. این اطلاعات حتی به‌‌صورت آفلاین نیز در دسترس کاربران قرار دارد. سنگاپور همچنین سوپر جامبوهای بوئینگ را برای جذب مسافران بیشتر مورد استفاده قرار داده  و در این راستا با استرالیا و انگلیس کریدور گردشگری ایجاد کرده است. سنگاپور همچنین یک کریدور مسافرتی به سه کشور مالزی، فنلاند و سوئد نیز ایجاد کرده است.

حتی میانمار که دارای یک دولت نظامی است و به‌‌دلیل بحران‌های سیاسی چندان مورد استقبال گردشگران نبوده، اینک در حال بازگشایی بخش گردشگری خود به روی خارجی‌‌ها از اوایل سال ۲۰۲۲ است و با وجود افزایش خشونت‌‌های سیاسی درصدد جذب گردشگران آسیایی در بحبوحه کاهش شیوع کرونا است. در این راستا با کشورهای تایلند، کامبوج و ویتنام برای تبادل مسافر توافق کرده است.

 پکیج سفر به خاورمیانه

عمان نیز که از فرصت استفاده کرده و با توجه به طولانی بودن سفرها به اروپا نیازمند دو توقف است، مسقط را به عنوان یک جاذبه گردشگری برای توقف معرفی می‌کند و با ارائه چند بسته سفر برای توقف در عمان، امکان بازدید از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری مسقط و اطراف آن را برای مسافران فراهم می‌کند.‌ این پکیج‌‌ها از یک روز آغاز می‌شود و به واکسینه‌شده‌ها امکان سفر به این کشور را می‌دهد. عمان با معرفی خود به عنوان «گنج پنهان» ظرفیت‌‌های گردشگری خود شامل مجموعه‌‌ای غنی از مناظر طبیعی و مصنوعی، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهد. در این راستا از ظرفیت خطوط هوایی خود که در سال ۲۰۲۱ پیشرو در منطقه خاورمیانه شده است، استفاده می‌کند. بحرین دیگر کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس نیز با ارائه استراتژی پنج ساله جدیدی در تلاش برای توسعه موقعیت خود به عنوان یک فرصت گردشگری منطقه‌‌ای است. در این زمینه تعامل خود را با بریتانیا افزایش داده و اقدامات گسترده‌ای در زمینه اسکله‌ها، فعالیت‌‌های تفریحی دریایی، ورزش، گردشگری و پزشکی، میراث، رسانه و سفرهای تجاری ارائه داده است. همچنین هتل‌‌ها و استراحتگاه‌های مدرن و منحصربه‌فردی برای تبدیل شدن به یک مقصد مبتکر در جهان ایجاد و یک نقشه راه گردشگری جدید به جهان ارائه کرده است. پرتغال که در حال حاضر یکی از بالاترین سطوح ایمن‌‌سازی در برابر کرونا در جهان را به خود اختصاص داده، بسیاری از محدودیت‌‌ها را برداشته یا به پایین‌‌ترین سطح ممکن رسانده است. محدودیت ۳۰ درصدی که برای حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال وجود داشته، اینک به شرط دریافت دو دز واکسن و ارائه تست منفی کرونا کاملا برداشته شده است. به دنبال باز شدن ورزشگاه‌ها، رستوران‌‌های خیابانی (خودروهای مواد غذایی) نیز بازگشایی شدند. این کشور که حدود ۹۰ درصد از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده، در چند ماه اخیر امکان ورود گردشگران خارجی با اعمال پروتکل‌‌های بهداشتی را فراهم کرده است. خط هوایی ملی ایتالیا که در دوران کرونا به مرز ورشکستگی رسید، اینک با یک شرکت هواپیمایی ملی جدید با نام ایتا ایروی راه‌‌اندازی شده است. ایتالیا که بر دنیای غذا و مد و ورزش مسلط است، با راه‌اندازی این خط اکنون آسمان را نیز هدف قرار داده است. رنگ آبی آسمانی نماد این شرکت است که علاوه بر هواپیماها یونیفرم تمام کارکنان این شرکت نیز به رنگ آبی آسمانی است. این شرکت قصد دارد در زمینه‌های مختلف از غذا گرفته تا طراحی هواپیما، لباس‌‌های فرم و مبلمان سالن‌‌ها همکاری کند و به برند خاص ایتالیایی دست یابد. این شرکت قصد راه‌‌اندازی ناوگان ایرباس‌‌های جدید را دارد که علاوه بر کارآمدتر بودن، آسیب کمتری به محیط زیست می‌‌رساند. به‌‌گونه‌‌ای که تا اواخر سال ۲۰۲۵ حدود ۷۰ درصد ناوگان هواپیماهای نسل جدید خواهند بود.