عباس علوی‌‌‌راد اظهار کرد: مقایسه نمودارهای آماری بیانگر جهش کم‌سابقه چک‌های برگشتی در استان یزد در سال ۱۴۰۲ است.

وی افزود: با مقایسه نسبت (درصد) مبلغ چک‌‌‌های برگشتی به کل چک‌‌‌های مبادله‌‌‌ای در استان یزد با کل کشور در سال ۱۴۰۲ می‌‌‌بینیم که نسبت مبلغ چک‌‌‌های برگشتی به چک‌‌‌های مبادله‌‌‌ای از ۱۱.۱‌درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۱۵.۱‌درصد در فروردین ۱۴۰۳ جهش کرده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد اضافه کرد: علاوه بر این چنان‌که نمودار نشان می‌دهد نسبت مبلغ چک‌های برگشتی به مبادله‌‌‌ای استان یزد در مقایسه با کل کشور به شکل کم‌سابقه‌ای فراتر رفته است.

به گفته علوی‌‌‌راد، جهش چک‌‌‌های برگشتی استان یزد در حالی اتفاق افتاده که نسبت مانده تسهیلات به سپرده‌‌‌ها در سیستم بانکی استان در خرداد ۱۴۰۳ به بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر یعنی ۱۰۵‌درصد رسیده و به نظر می‌رسد در این خصوص، درک‌‌‌ درستی از این نسبت در مدیریت اقتصادی استان وجود ندارد. عضو انجمن اقتصاددانان ایران تصریح کرد: شگفتی اینجاست که مانده تسهیلات بانکی استان یزد در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد ۱۴۰۲ رشد ۴۳ درصدی (۴‌درصد بیشتر از کل کشور) داشته است.

وی ادامه داد: در واقع رشد تسهیلات بانکی و توزیع آن در استان نه‌‌‌‌تنها مانع برگشت خوردن چک‌‌‌‌‌‌ها نشده بلکه روند افزایشی رقم خورده است.