تورم‌سنجی تورهای مسافرتی

درصد افزایش قیمت تورها نشان می‌دهد بالاترین ‌درصد رشد هزینه‌ها در تورهای یک‌روزه یا تورهایی اتفاق افتاده که ۳ تا ۴میلیون هزینه داشته‌اند. در مقابل تورهایی که به ازای هر نفر بین ۵ و۶میلیون بوده‌‌‌اند نسبت به این تورها افزایش هزینه‌‌‌های کمتری دارند، ‌‌‌ زیرا با همان نرخ افزایش تورهای دسته دوم عملا از بازار رقابت حذف می‌شدند. عامل دیگر اثرگذار در این موضوع را هم می‌توان به استقبال از یک تور یا منطقه نسبت داد، ‌‌‌ به عنوان مثال برخی تورها نظیر اسب‌‌‌سواری یا رفتینگ با اینکه جزو تورهای ارزان نیستند اما به واسطه داشتن مخاطبان خاص توانسته‌‌‌اند حتی با وجود افزایش هزینه بالا گردشگران علاقه‌مند را برای شرکت در آنها ترغیب کنند.

چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای توریسم تابستانه همواره مورد توجه آژانس‌‌‌های گردشگری بوده است. در یکی از تورهای دو ونیم روزه به این مقصد در دو بازه زمانی تابستان ۱۴۰۲ و بهار ۱۴۰۳ قیمت‌‌‌ تورها افزایش قیمت ۹۳ درصدی داشته است. تور رفتینگ که در تابستان ۱۴۰۲ هزینه‌اش به چهار میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان می‌رسید در بهار ۱۴۰۳ به ۸ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان افزایش یافته که وسیله نقلیه هر دو تور اتوبوس VIP و مینی‌‌‌بوس است و اقامت یک شب آنها هم در اقامتگاه بوم‌گردی است.

آذربایجان شرقی از دیگر مقاصد جذاب برای تورهای تابستانه است. یک تور سه و نیم روزه با خدمات مشابه در این استان نیز ۲۶‌درصد افزایش داشته است و از شش میلیون و ۶۹۰‌هزار تومان به هشت میلیون و ۴۵۰‌هزار تومان رسیده است.

استان گیلان و ییلاقات آن یکی از محبوب‌‌‌ترین مقاصد توریستی است. در این استان انواع و اقسام تورها تعریف شده که یکی از آنها تور سوارکاری است. این تور که در آن آموزش اولیه سوارکاری با اسب، بازدید از فسیل زنده جهان جنگل‌های هیرکانی و دیدن گونه‌های مختلف گیاهی، روستای هردشت، منطقه مریم گلشن و ییلاق سوباتان گنجانده شده در تیر ۱۴۰۲ هزینه‌‌‌ای معادل ۶ میلیون و ۳۹۰‌هزار تومان داشت در حالی که این هزینه در سال ۱۴۰۳ به ۸ میلیون و ۹۹۰‌هزارتومان افزایش یافت. مقایسه این دو عدد حکایت از یک رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها دارد.

دریاچه نئور اردبیل و سوباتان هم برای توریست‌‌‌های تابستانه جذاب بوده و سال‌هاست که تورهایی به این مقصد برگزار می‌شود. در تیر ۱۴۰۲هزینه این تور ۵میلیون و ۵۰۰‌هزارتومان بوده در حالی که در خرداد ۱۴۰۳ با ۴۴‌درصد افزایش در قیمت به ۷ میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان رسیده است. اقامت این تور یک شب اتوبوس و دو شب اقامتگاه بوم‌گردی است.

Untitled-1 copy

دیگر تور به مقصد گیلان شامل ییلاق‌‌‌های ماسال می‌شود. تور 2 و نیم روزه تعریف‌شده به این مقصد در تیر 1402 هزینه‌‌‌ای معادل 3 میلیون و 300‌هزار تومان داشته در حالی که همین تور در خرداد 1403 به4 میلیون و 950‌هزار تومان رسیده است. مقایسه این دو قیمت بیانگر 50‌درصد افزایش قیمت است.

استان سمنان با توجه به نزدیکی به تهران، ‌‌‌ از جمله مقاصدی است که اغلب آژانس‌‌‌های گردشگری آن را برای فصول مختلف در نظر می‌‌‌گیرند. مناطق سردسیر این استان در تابستان هواداران زیادی دارد. یکی از این تورها مربوط به جنگل اولنگ و منطقه اپرت است. این تور 2 و نیم روزه در تیر 1402 با هزینه‌ای معادل 4میلیون و 490‌هزار تومان بسته شده در حالی که همین تور در خرداد سال بعد یعنی در سال 1403 هزینه‌ای معادل 7 میلیون و 450‌هزار تومان دارد که از افزایش قیمت 65 درصدی حکایت دارد.

چند سالی است که جنگل ابر و روستاهای اطراف آن مانند خرقان و شهر بسطام بین توریست‌ها جای خود را باز کرده است. یک تور 2 و نیم روزه به این مقصد در تیر 1402 هزینه‌ای معادل 2میلیون و 350‌هزارتومان دارد. همین تور در خرداد 1403 به 4 میلیون و 790‌هزارتومان رسیده است که نشان‌دهنده رشد بالای 100‌درصدی است.

تورهای یک‌روزه هم در این یک سال افزایش قابل‌توجهی داشته‌اند. در حالی که در تیر 1402 این تورها به مقاصد مختلف هزینه‌ای معادل 700‌هزار تومان داشتند.

همین تورها در خرداد 1403 به یک میلیون و 200‌هزار تومان رسیدند. به این ترتیب تورهای یک‌روزه هم 71‌درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهند.