بهترین استان در ایمنی جاده‏‏‌ای

رضا اکبری که به منظور بررسی طرح‌های حوزه راه استان یزد و مشخص کردن مهم‌ترین اولویت‌‌‌ها، از سمت شهرستان خوروبیابانک (محور بیاضه) وارد استان یزد شده بود، اظهار کرد: یکی از اهداف این سفر، بررسی وضعیت محور بیاضه به رباط بود که در اثر سیل دچار آسیب‌‌‌هایی شده و بخشی از بازسازی آن باقی‌‌‌ مانده بود که با یاری خداوند و تلاش مجموعه راهداری استان در اواخر هفته آتی شاهد بازگشایی آن خواهیم بود. وی افزود: در راستای بهسازی روکش آسفالت این محور (چه در حوزه استان اصفهان و چه در حوزه استان یزد)، بازدیدهایی انجام شد تا بتوانیم با برنامه‌‌‌ریزی، عملیات اجرایی اصلاح آن را کلید بزنیم. معاون سازمان راهداری کشور همچنین به بازدید از محور رباط به سمت ساغند و یزد که به یزد - طبس معروف است، اشاره کرد و گفت: در آینده‌‌‌ای نزدیک عملیات اجرایی بهسازی این محور توسط راهداران آغاز خواهد شد که بخش‌‌‌های اولویت‌‌‌دار این محور در سال‌جاری سامان‌دهی می‌شود.

اکبری با تاکید بر اینکه یزد یکی از استان‌‌‌های پرکار کشور در حوزه راهداری است، تصریح کرد: برای اولین بار در سال‌جاری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای طرح‌‌‌های حوزه راه استان یزد پیش‌بینی ‌‌‌شده است که این مبلغ با ۵۰‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته تا پایان سال به ‌هزار میلیارد نیز خواهد رسید. این مسوول ادامه داد: مهم‌ترین کریدور استان یزد، تهران – بندرعباس که بخشی از آن در شهرستان نائین (به سمت اردکان و یزد و انار) قرار دارد و اصلاح بخش‌‌‌هایی از این محور که نیاز به بهسازی دارد (در محدوده کمربندی اردکان و یزد) یکی از اولویت‌‌‌های سازمان است که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب انعقاد یک قرارداد جدید، جهت آغاز عملیات اجرایی آن تعریف شده است. از این رو با در نظر گرفتن قرارداد قبلی که مبلغ آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، اقدامات گسترده‌‌‌ای در این حوزه انجام خواهد شد.

وی یکی دیگر از کریدورهای حائز اهمیت در استان را کریدور یزد به سمت نی‌‌‌ریز اعلام کرد و افزود: به منظور اجرای عملیات بهسازی این محور که راه اتصال استان‌‌‌های جنوبی به یزد و شمال کشور است، تخصیص اعتباری حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که تلاش داریم بخشی از آن را در برنامه سال‌جاری قرار دهیم. معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای کشور با بیان اینکه در صورت تحقق عملیات‌‌‌های اجرایی در دو کریدور نام‌برده، وضعیت راه‌‌‌های استان یزد از میانگین کشوری هم بالاتر خواهد رفت، با اشاره به جایگاه نخست استان یزد در حوزه کاهش نرخ تلفات جاده‌‌‌ای طی دو سال اخیر، اظهار کرد: در استان یزد ۱۴ نقطه حادثه‌‌‌خیز شناسایی شده بود که هفت نقطه آن اصلاح شده و هفت نقطه باقی‌مانده نیز در حوزه وظایف سازمان راهداری و دولت است که امید است تا پایان سال‌جاری، عملیات ایمن‌‌‌سازی این نقاط نیز به سرانجام برسد تا این روند کاهشی در استان یزد (کاهش ۴۰ نفر فوتی در سال ۱۴۰۲) استمرار داشته باشد.