مقصد تابستانی مسافران اروپایی

چشم‌‌‌انداز جهان از گردشگری ۲۰۲۴ که حاکی از بازگشت این صنعت به سطح پیش از کرونا در سال ۲۰۱۹ است، بیش از هرچیزی به دلیل تقاضای چشمگیر سفرهای تابستانی است که در مسیر بهبود کامل قراردارد . فورواردکیز (ForwardKeys)، ارائه دهنده پیشرو اطلاعات سفر در چشم‌‌‌انداز تابستانی خود نشان داد، تقاضای سفرهای تابستانی در اروپا بیش از سایر مناطق افزایش یافته است به‌‌‌طوری که بهبودی در سراسر اروپا ادامه خواهد داشت و این روند مثبت نشان‌‌‌دهنده بازگشت کامل به سطوح سفر قبل از همه‌گیری، با تغییرات قابل‌‌‌توجه در ترجیحات مسافران است.

بررسی‌‌‌های انجمن گردشگری اروپا (ETOA)، نشان می‌‌‌دهد «لندن» پرجست‌‌‌وجوترین مقصد جهان در هیاهوی المپیک پاریس بوده است. تجزیه‌وتحلیل جست‌وجوهای پرواز از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ نشان می‌‌‌دهد که لندن از بیشترین افزایش نسبی در سهم جست‌وجو برای سفر در تابستان ۲۰۲۴ (۱.۹ درصد) سود می‌‌‌برد که ناشی از هیجان جانبی برای بازی‌‌‌های المپیک پاریس، به دلیل راه‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل آسان به پایتخت فرانسه است. پاریس خود محبوبیت مشابهی دارد ، اگرچه سهم آن از جست‌وجوها کمی کمتر از لندن است، زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان بازی‌‌‌ها سفر مستقیم را از قبل برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌اند. استانبول، رم و میلان محبوبیت نسبی پیدا کرده‌‌‌اند در حالی که مقاصد اسپانیا، یونان و پرتغال (از جمله آتن، لیسبون، مادرید، پالما د مایورکا) پس از برخورداری از تقاضای زیاد جایگاه خود را از دست دادند. در واقع، سال‌‌‌های پس از کووید منعکس‌‌‌کننده تغییر ترجیحات در بین مسافران اروپایی است.

با این حال، برخی از مقاصد از جمله تنریف و ازمیر که شاهد بیشترین افزایش علاقه در میان مقاصد میان‌‌‌رده هستند، این روند را کاهش می‌‌‌دهند. علاقه فزاینده به شهرهای اروپای شمالی ریکیاویک و مونیخ نشان‌دهنده محبوبیت مقاصدی با دمای خنک‌‌‌تر تابستانی در میان مسافران تعطیلات است. در اروپای شرقی، تیرانا، همچنان محبوبیت خود  را حفظ می‌کند و بر اساس موفقیت در سال‌‌‌های اخیر، ایروان و تفلیس به دلیل ترکیب میراث طبیعی و فرهنگی موجود و قیمت مناسب در بین گردشگران اروپایی و روسی محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است.

تجزیه و تحلیل داده‌‌‌های بلیت رزروی برای سفر به مقصد شهرهای اروپایی در ژوئیه و اوت ۲۰۲۴ نشان می‌‌‌دهد که ترجیحات مصرف‌کنندگان به سمت طبیعت (۱۹درصد) و مقصدهای شهری (۱۴درصد) نسبت به مقصدهای سنتی آفتاب و ساحل (۸درصد) تغییر کرده است. این امر در سطح زیرمنطقه‌‌‌ای منعکس می‌شود؛ زیرا رشد سال به سال ورودی‌‌‌های بین‌المللی به اروپای مرکزی یا شرقی (۲۵درصد)، اروپای غربی (۱۵درصد) و شمال اروپا (۱۳درصد) از مقاصد جنوب اروپا پیشی گرفته است.

تمرکز اروپایی‌‌‌ها بر مقاصد آسیایی

در مقابل، مسافران خروجی اروپایی بر مقاصد آسیایی تمرکز می‌‌‌کنند. سفرهای خروجی از اروپا نیز روندهای واضحی با رشد سال به سال در داخل اروپا (۱۴درصد) و سفرهای طولانی‌مدت به طیف متنوعی از بازارهای آسیایی (۱۶درصد) را نشان می‌‌‌دهد. داده‌‌‌های بلیت رزروی برای ماه‌‌‌های ژوئیه و اوت حاکی از آن است که مسافران اروپایی به طور فزاینده‌‌‌ای برای کاوش در مناظر و جاذبه‌‌‌های فرهنگی پکن (۱۳۲درصد) و همچنین اوزاکا (۶۶درصد) و بانکوک (۲۱درصد) سفر می‌‌‌کنند و گردشگرانی که تصمیم دارند برای کاوش به مناطق دورتری بروند کلمبو و کوالالامپور را انتخاب کرده‌‌‌اند. این مقاصد از عوامل مختلفی از جمله بهبود ارتباط، معافیت‌‌‌های ویزا برای اروپایی‌‌‌هایی که وارد چین می‌‌‌شوند و نرخ مناسب یورو به ین سود می‌‌‌برند. رشد متوسط تقاضا برای بازارهای ایالات متحده شیکاگو (۱۴درصد) و میامی (۹درصد) نیز قابل‌توجه است.

اولیویه پونتی، مدیر اطلاعات و بازاریابی فورواردکیز معتقد است؛ به طور کلی، چشم‌‌‌انداز برای مقاصدی که به دنبال جذب گردشگری پرسود اروپایی در سال‌‌‌های آینده هستند، مثبت است. با توجه به اختلال در تقاضا و رزروهای ناشی از همه‌گیری در گذشته، به نظر می‌رسد فصل تابستان ۲۰۲۴ معیار جدیدی برای سفرهای اروپایی در داخل و خارج از منطقه ایجاد کند. همچنین ریچل رید، مدیر انجمن گردشگری اروپا این‌گونه برآورد می‌‌‌کند؛ این یک تسکین بزرگ است که در نهایت بتوان با روندهای جدید سفر فارغ از سایه همه‌گیری رو به جلو حرکت کرد. بازگشت تقاضا برای مقاصد شهری بسیار خوشایند است و با توجه به داده‌ها پیش‌بینی‌‌‌ها از تاثیر المپیک پاریس برای لندن دلگرم‌‌‌کننده است.

افزایش پرواز به آسیا-اقیانوسیه

در کنار رشد بسیار چشمگیر سفرهای تابستانی به اروپا، رزروهای سفرهای تابستانی به آسیا و اقیانوسیه روند مثبتی را نشان می‌‌‌دهد که با افزایش اتصال پروازها، بازاریابی هوشمند و تسهیل صدور ویزا، سفرها به این منطقه پس از نزدیک به ۴سال، بهبود یافته است. ارتباطات در منطقه آسیا-اقیانوسیه که با چالش‌‌‌های مهمی روبه‌رو بوده، به سرعت در حال بهبود است. از سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، بازیابی ظرفیت صندلی‌‌‌های منطقه به تنها ۱۳درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ رسیده است. ضمنا، آسیا و اقیانوسیه از رشد ظرفیت صندلی پیشی گرفت و در مقایسه با میانگین جهانی ۳درصدی بین سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ و سه‌ماهه اول ۲۰۲۴، حدود ۷ واحد‌درصد افزایش داشته است.

نکته جالبی که درباره هزینه بلیت هواپیماها در آسیا-اقیانوسیه اتفاق افتاد اینکه، با افزایش تدریجی ظرفیت صندلی‌‌‌ها، نرخ بلیت هواپیما از سال ۲۰۲۳ روند نزولی ثابتی را نشان داده است، در حالی که به‌‌‌دلیل ظرفیت محدود و تقاضای زیاد، بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی مانده است. این روند به‌ویژه در رویدادهای مهمی مانند سال نو چینی و کنسرت‌‌‌های بزرگ در سنگاپور مشهود بود. به عنوان مثال، کنسرت تیلور سویفت در سنگاپور در اوایل ماه مارس منجر به افزایش ۱۷درصدی سفر از آسیای جنوب شرقی شد، در مقابل در بقیه ماه‌های سال با کاهش همراه بود.

علاوه بر افزایش پروازها و کاهش هزینه بلیت هواپیما، تسهیل در صدور ویزا نیز نقشی اساسی در توجه مسافران به این منطقه از جهان داشته است. سفرهای خروجی چین در تعطیلات اخیر روز کارگر نشان‌‌‌دهنده کاهش ۱۶درصدی نسبت به سطوح ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است. کاهش سیاست‌‌‌های ویزا به طور قابل‌توجهی باعث افزایش سفر چینی‌‌‌ها به مقاصد متعدد شده است. داده‌‌‌ها حاکی از افزایش ۲۱۲ درصدی سفر از چین به قزاقستان با افزایش قابل‌توجه به سنگاپور، آذربایجان، مالزی و مالدیو است. با این حال، بهبود آهسته‌‌‌تر تایلند به نگرانی‌‌‌های امنیتی مداوم نسبت داده می‌شود.

همچنین، استراتژی‌‌‌های بازاریابی نوآورانه در آسیا و اقیانوسیه قابل‌توجه است که منجر به تحریک تقاضا می‌شود. تبلیغات ایر ماکائو در دوران همه‌گیری، مانند بلیت‌‌‌های «یکی بخر، یکی را رایگان دریافت کن»، زوج‌‌‌های چینی را با موفقیت به خود جذب کرد و پس از همه‌گیری همچنان به این کار ادامه می‌‌‌دهد. پیشنهاد جدید «Travel Pass» برای سفر مقرون به صرفه از شهرهای خاص به ماکائو، رزروهای دو نفره را در مقایسه با سطوح سال ۲۰۱۹، حدود ۴‌درصد افزایش داده است.

چشم‌انداز مثبت سفرهای تابستانی ۲۰۲۴

چشم‌‌‌انداز آینده‌‌‌نگر سفر، برای منطقه آسیا-اقیانوسیه مثبت است، اگرچه بهبودی همچنان ادامه دارد. از ۲۷ آوریل، رزرو سفرهای تابستانی به این منطقه در مقایسه با سطح ۲۰۱۹ تنها کاهش ۱۲درصدی را نشان می‌‌‌دهد. در مقابل، سفر به اروپا و قاره آمریکا به طور کامل بهبود یافته و سفر به آفریقا و خاورمیانه تنها ۵‌درصد کاهش یافته است. برآورد نوراحمد حمید مدیرعامل انجمن سفر آسیا و اقیانوسیه (PATA)، نشان می‌‌‌دهد صنعت سفر می‌تواند به طور موثری با بهره‌‌‌گیری از قدرت تسهیل صدور ویزا، بازاریابی استراتژیک و اعمال نفوذ رویدادهای مهم، گردشگر را جذب کند. این عناصر در پیشبرد بهبود و رشد گردشگری در منطقه آسیا و اقیانوسیه بسیار مهم هستند. همچنین اولیویه پونتی از بازیابی قوی منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌گوید که افزایش ۷درصدی ظرفیت صندلی‌‌‌ها از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ و کاهش قابل‌توجه نرخ بلیت هواپیما، که ناشی از تلاش‌‌‌های بازاریابی استراتژیک است، بر انعطاف‌پذیری و سازگاری منطقه تاثیر گذاشته است.