نسخه جهانی سفر سالمندان

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک‌‌‌میلیارد نفر در سراسر جهان با نوعی ناتوانی زندگی می‌‌‌کنند. در سال‌‌‌های آینده، با افزایش عمر افراد و شرایط مزمن برخی از بیماری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، شیوع ناتوانی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. پیری جمعیت، یکی از مهم‌ترین تغییرات جمعیتی است که امروزه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ویژه در کشورهای توسعه‌‌‌یافته در حال وقوع است. سازمان ملل برآورد کرده تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱.۶میلیارد نفر بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت. همچنین تا سال ۲۰۵۰، در کشورهایی که امید به زندگی بیشتر از ۷۰سال است، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور متوسط حدود ۸ سال یعنی ۱۱.۵درصد از زندگی فرد تحت‌‌‌تاثیر نوعی ناتوانی قرار می‌گیرد. در حال حاضر حدود ۱۰‌‌‌درصد از جمعیت جهان را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

بر اساس آمارهای جهانی، تا چند سال آینده جمعیت جهان رو به پیری خواهد رفت و تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۵‌‌‌درصد جمعیت جهان بالای ۶۵ سال خواهند بود. این امر بر شکل گردشگری نیز تاثیرگذار خواهد بود و دسترسی به بسیاری از مقاصد گردشگری را برای افراد دارای معلولیت سخت و گاهی غیرممکن می‌‌‌کند. در ایران نیز میزان جمعیت سالمند، ۶‌‌‌درصد افزایش یافته و در سال‌‌‌های آینده بر این رقم افزوده خواهد شد. از همین‌‌‌رو، بسیاری از کشورهای پیشرو در بخش گردشگری درصدد ایجاد زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه گردشگری قابل دسترس هستند تا بتوانند در آینده پاسخگوی نیازهای مسافران دارای معلولیت خود باشند.

باتوجه به اهمیت فراهم کردن شرایط آسان برای افراد سالمند، پایگاه خبری ایندیا تودی (India today)، به بررسی موضوع سالمندان در سفر پرداخته و نسخه جهانی برای سفر سالمندان را اعلام کرده است. براساس این نسخه جهانی، راهکارهایی برای فراهم کردن سفر آسان برای سالمندان و کاهش نگرانی‌ها برای این گروه سنی توصیه شده است. سفر برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد. برای برخی، این موضوع هدف اصلی خود زندگی است و برای دیگران، این یک فرار هیجانی از روال یکنواخت زندگی است.

صرف‌نظر از اینکه چگونه آن را درک می‌‌‌کنید، نمی‌توانید آن را یک امر بدیهی بدانید. این درسی است که کووید-۱۹ به ما آموخت. این بیماری همه‌گیر جهان را به بن‌‌‌بست کشاند و بسیاری به اهمیت آن پی بردند. محصور شدن در خانه باعث شد مردم آزادانه به رزرو پرواز برای کشف یک مقصد جدید تمایل داشته باشند.

فراتر از هیجان، سفر می‌تواند برای افراد مسن کمی چالش برانگیز باشد. با افزایش سن، تمایل به جذب بیماری‌‌‌ها مانند آهن‌ربا افزایش چشمگیری پیدا می‌‌‌کند و باعث می‌‌‌شوند، کارهایی به سادگی پیاده‌‌‌روی دلهره‌‌‌آور شوند. با این حال، سن نباید مانعی برای سفر باشد.

سفر می‌تواند دارویی برای روح آنها باشد و تغییری در مناظری که آنها روزانه با آن سروکار دارند، ایجاد کند که فراتر از خانه، بیمارستان‌‌‌ها و پارک‌‌‌های اطراف است. برای تحقق این امر، با برنامه‌‌‌ریزی دقیق و توجه بیشتر، می‌توانید تجربه سفر آرام‌‌‌تری را برای همراهان مسن تضمین کنید. فقط کافی است ملاحظاتی را در نظر داشته باشید.  اول از همه، صبر و همدلی زیادی به خرج دهید. آنچه برای شما آسان است ممکن است برای آنها یک کار خسته‌‌‌کننده باشد. به پیاده‌‌‌روی‌‌‌های کوتاه ۵ دقیقه‌‌‌ای فکر کنید تا زیباترین آبشار را ببینید.

همچنین ممکن است به این معنی باشد که یک ساعت یا بیشتر در هتل منتظر بمانید تا همسفر سالخورده‌‌‌تان که مشغول چرت زدن است بیدار شود و بعد به ساحل بروید. در حالی که شما ممکن است برای رفتن به ساحل بسیار مشتاق و عجول باشید.

به جای اینکه از ناتوانی آنها در فعالیت‌‌‌ها از اینکه به اندازه شما سرعت عمل ندارند یا از پسش برنمی‌‌‌آیند، عصبانی شوید، به خودتان یادآوری کنید که آرام و مهربان باشید.

از دیگر کارهای مهمی که باید حتما در سفرها با همسفری مسن انجام دهید اینکه، سابقه پزشکی آنها را در دسترس داشته باشید. همه چیز از مسائل بهداشتی موجود گرفته تا گروه خون، جزئیات بیمه درمانی، داروها و دز آنها، سوابق واکسیناسیون، گزارش‌‌‌های آزمایش و سابقه هر عمل جراحی را در تلفن خود جمع‌‌‌آوری کنید. در صورت بروز هرگونه وضعیت اورژانسی در حوزه سلامت آنها، بدون توجه به جایی که می‌‌‌روید، جزئیات پزشکی آنها را در اختیار خواهید داشت. اطلاعات تماس اضطراری پزشک خود را نیز همراه داشته باشید.

همچنین توصیه می‌شود این اطلاعات را روی کاغذ بنویسید و در کیف پول شخص ارشد نگهداری کنید. ممکن است باتری گوشی تمام شود یا از کار بیفتد. همیشه بهتر است یک نسخه پشتیبان داشته باشید. علاوه بر این، اگر اتفاقی بیفتد که حتی شما در شرایطی نیستید که جزئیات را به اشتراک بگذارید، کیف پول یا کیف سالمندان تمام جزئیات لازم را دارد.

فراموش نکنید که اگر فرد ارشد همراه در حین سفر به نوعی از مراقبت‌‌‌های پزشکی می‌‌‌پردازد، پرینت‌‌‌های آزمایش یا مشاوره را بخواهید. این سوابق برای بررسی‌‌‌های بعدی در خانه مفید خواهد بود.

و علاوه برای موضوعات مربوط به حوزه سلامتی بهتر است، عاقلانه صندلی‌‌‌ها را رزرو کنید. موارد بسیار ساده مانند رزرو صندلی‌‌‌های بهتر می‌تواند به شریک سفر سالمند شما کمک زیادی کند. اگر قطار است، یک صندلی نزدیک‌‌‌تر به سرویس بهداشتی رزرو کنید. برای پرواز، سعی کنید برای دسترسی بهتر به سرویس‌‌‌های بهداشتی و فضای بیشتر، یک صندلی در راهرو رزرو کنید.

 از رزرو پرواز اتصال خودداری کنید. تمام دردسر پیاده شدن، انتظار برای یک پرواز دیگر و سپس سوار شدن به پرواز دیگر می‌تواند برای آنها خسته‌‌‌کننده باشد. اگر تحرک حتی یک مشکل جزئی است، هنگام رزرو پرواز، ویلچر رزرو کنید.