موفقیت رصد خانه کنترل تورم یـزد

در ابتدای سال گذشته، وضعیت و آمارهای تورم در یکی از استان‌‌های صنعتی کشور مطلوب نبود به گونه‌‌ای که در برخی فصول رتبه اول در رشد تورم متعلق به یزد بود از این‌رو مدیریت ارشد استان با همکاری جمعی از اساتید و مدیران استان، رصدخانه کنترل تورم را تشکیل دادند. استاندار یزد در این خصوص گفت: همان‌گونه که می‌‌دانید تورم سالانه، در حقیقت بیانگر تجمیع آمار تورمی طی ماه‌‌های گذشته و نشات گرفته از عملکرد چندساله استان در حوزه مهار تورم بوده و عملا انباشت حافظه رقمی تورم استان و نتیجه سیاست‌‌های تورمی سال‌های قبل از آن محسوب می‌شود، از این رو ارتباط دادن آمار تورم سالانه به عملکرد کنونی استان در حوزه تورم مع‌‌الفارق است.

مهران فاطمی خاطرنشان کرد: بر این اساس، آمار تورم ماهانه استان یزد طی شش‌‌ماه گذشته، گویای آن است که نرخ تورم استان به صورت مداوم، کمتر از میانگین کشوری و جزو استان‌هایی با کمترین نرخ تورم قرار گرفته است که نشانه روشنی از موفقیت چشمگیر استان در مساله مهار تورم است. فاطمی گفت: انتظار می‌رود تورم سالانه نیز در پی استمرار عملکرد کاهشی و موفق استان در مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه، رفته رفته تنزل پیدا کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد نیز گفت: تورم ماهانه استان یزد نیز از تابستان روند کاهشی در پیش گرفته و در دی‌‌ماه ۲.۱ و بهمن‌‌ماه به ۱‌درصد رسیده که این رقم در اسفند با ۰.۵‌واحد  درصد افزایش به ۱.۵‌درصد رسیده است.

محمدعلی شاه‌‌حسینی با اشاره به نتایج طرح شاخص نرخ تورم ماهانه استان یزد در اسفند سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: بر اساس نتایج این طرح در اسفندماه ۱۴۰۲ شاخص تورم ماهانه استان به عدد ۱.۵ رسید که نسبت به ماه قبل، ۰.۵‌درصد افزایش داشته و عملا تورم اسفندماه استان معادل ۰.۵ واحد درصد از میانگین تورم کشور پایین‌تر بوده است. وی افزود: بر این‌‌ اساس استان در تورم ماهانه در رتبه ۲۹ قرار دارد که نسبت به بهمن ماه چهار رتبه و نسبت به ماه‌‌ دی دو رتبه بهبود یافته است.

همچنین معاون استاندار یزد از روند کاهشی نرخ تورم ماهانه گروه‌‌های عمده در استان خبر داد و گفت‌‌: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اسفندماه ۱۴۰۲، تورم ماهانه استان یزد برای گروه‌‌های عمده «خوراکی‌‌ها، آشامیدنی‌‌ها و دخانیات»، ۱.۳‌درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۱.۶‌درصد بوده که به ترتیب یزد در گروه خوراکی‌‌ها رتبه ۲۰ و در گروه غیرخوراکی‌‌ها رتبه ۳۰ کشور را کسب کرده است.

شاه‌‌حسینی با اشاره به پایین‌‌تر بودن نرخ تورم ماهانه از شاخص‌‌های متناظر کشوری تصریح کرد: این موضوع نشان از موفقیت رصدخانه پایش و کنترل تورم استان یزد و برنامه‌‌های پیش‌بینی شده توسط مدیران اقتصادی استان برای کاهش تورم است. وی خاطرنشان کرد: تداوم برنامه‌‌های پیش‌بینی شده در راستای کنترل تورم در استان موجب خواهد شد تا فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.

درباره وضعیت عملکرد رصدخانه کنترل تورم استان یزد که تنها چند ماه از تشکیل آن گذشته و نیز مهار تورم و تحقق شعار سال ۱۴۰۲، رئیس میز مسائل اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز اظهار کرد: به استناد آمارهای رسمی و به عنوان یک شخص مطلع و دانشگاهی، استاندار و تیم اقتصادی استان یزد در سال ۱۴۰۲ در حوزه مهار تورم و تحقق شعار سال یکی از بهترین عملکردها در میان ۳۱ استان کشور را داشته‌اند. عباس علوی‌‌راد با اشاره به نمودارهای مربوط به فاصله تورم نقطه‌‌ای و سالانه استان یزد و کل کشور، از «رصد خانه کنترل تورم استان یزد به عنوان یک شاهکار مدیریت اقتصاد منطقه‌‌ای» یاد کرده و افزود: کاهش شگفت‌‌انگیز فاصله تورم نقطه‌‌ای استان یزد و کشور و مقایسه نرخ تورم ماهانه استان یزد نسبت به کشور بیانگر کنترل هنرمندانه تورم در پایان سال ۱۴۰۲ است.

این استاد دانشگاه درباره دلایل اینکه عملکرد استان یزد در سال مهار تورم از بهترین‌‌ها در کشور بوده است، گفت: مقایسه سه نرخ تورم‌‌ ماهانه (شاخص کل، گروه خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌‌ها و غیر‌خوراکی و خدمات) در استان یزد با کل کشور در فروردین و اسفند سال ۱۴۰۲ نشان‌‌دهنده این است که فشار تورمی به مردم در اسفند ۱۴۰۲ (شب عید) در یزد نسبت به کل کشور کمتر بوده است. وی ادامه داد: در هر سه نرخ تورم ماهانه، وضعیت استان یزد نسبت به کل کشور در اسفند (شب عید) بهتر بوده و در واقع افزایش قیمت‌ها در اسفند نسبت به بهمن در این استان نسبت به کل کشور در تمام گروه‌‌ها کمتر بوده است.

رئیس میز مسائل اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با بیان اینکه بهبود نرخ‌های تورم ماهانه استان در اسفند نسبت به فروردین اتفاقی نیست، تاکید کرد: این روند ناشی از تشکیل رصدخانه تورم استان یزد است که برای اولین بار در کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شده است. علوی‌‌راد همچنین با اشاره به کاهش چشمگیر فزونی نرخ تورم نقطه‌‌ای یزد نسبت به کل کشور خاطرنشان کرد: مقایسه سه نرخ تورم‌‌ نقطه‌‌ای (شاخص کل، گروه خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌‌ها و غیر‌خوراکی و خدمات) در استان یزد با کل کشور در فروردین و اسفند سال ۱۴۰۲ این کاهش را نشان می‌دهد. به گفته وی، در فروردین ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه‌‌ای شاخص کل استان یزد ۱۶.۴‌واحد درصد بیشتر از کل کشور بوده ولی در اسفند ۱۴۰۲ فقط ۲.۷‌واحد درصد بیشتر است.

وی ادامه داد: همچنین در فروردین ۱۴۰۲ نرخ تورم نقطه‌‌ای گروه خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌‌های استان یزد ۸.۶‌واحد درصد بیشتر از کل کشور بوده در حالی که این عدد در اسفند ۱۴۰۲ فقط ۰.۵‌, واحد درصد بیشتر است. عضو رصدخانه کنترل تورم یزد در پایان تصریح کرد: این رصدخانه با استفاده از ظرفیت‌‌های داخل استان تلاش کرده افزایش هزینه سبد زندگی مردم استان یزد در محدوده افزایش کل کشور باشد و آمارهای رسمی نشان می‌دهد در این خصوص موفق شده است.