ناگفته‏‏‌های نوروزی گیلان

 پیشنهاد ما به شما در آخــــــــرین گــــزارش‌‌‌های صفحه گردشگری در سال ۱۴۰۲، ‌‌‌ معرفی مقاصد متنوع در استان گیلان است تا هم توزیع گردشگر و به تبع آن در استان اتفاق بیفتد و هم توریست‌‌‌هایی که قصد سفر به این استان را دارند با چالش‌‌‌های کمتری مواجه شوند.

 سقف درختان توسکا در صفرابسته

کیاشهر در ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه و ۵۰ کیلومتری رشت قرار دارد. نام بندر با کیاشهر گره خورده و همین نشان می‌‌‌دهد که این شهر در کرانه دریای خزر قرار گرفته است. همچنین مجاورت کیاشهر به سفیدرود که به این دریا می‌‌‌ریزد و انبوه جنگل‌های هیرکانی چشم‌‌‌اندازهای بدیعی را در آنجا شکل داده است. اگر چهارشنبه به این شهر سفر کنید‌‌‌، این فرصت را خواهید داشت که در چهارشنبه بازار پرآب و رنگ آن گشت بزنید، ‌‌‌ همان جا که می‌توانید انواع و اقسام محصولات را در آنجا تهیه کنید. اگر به کیاشهر سفر کردید سری هم به روستاهای آن مانند لسکوکلایه، دستک، سالکده، امیرکیاسر و لب دریا بزنید. طبیعی است به واسطه قرار گرفتن دریا در شمال شهر، روستاها هر جا غیر از شمال کیاشهر باشند.

جاده توریستی روستای صفرابسته هم در همین منطقه قرار دارد. این جاده‌‌‌ها به آن سبب شهره است که دو سوی آن درختان بلند توسکا قرار گرفته، ‌‌‌ به طوری که آسمان را می‌‌‌پوشانند. گونه‌‌‌های گیاهی مانند پرسیاووشان و گل بنفشه در این منطقه به وفور یافت می‌شود که زیبایی جنگل‌‌‌های آن را دوچندان کرده است. روستا در ۹کیلومتری آستانه اشرفیه و در کنار جاده آستانه به بندر کیاشهر قرار دارد. در روستای صفرابسته فراتر از برنج می‌توان انواع و اقسام نان‌‌‌های محلی را سفارش داد.

در این شهر اجاره ویلا برای دوشب در نوروز از سوئیت ۳میلیون تومانی برای ۳نفر شروع شده و تا ویلای ۱۵ میلیون تومان افزایش می‌‌‌یابد. اگر نظرتان برای اقامت در صفرابسته باشد، اجاره‌‌‌ خانه‌های ویلایی روستا برای اقامت از ۴ میلیون تومان برای دو شب در نوروز شروع شده و تا ۶میلیون تومان افزایش می‌‌‌یابد.

 فوتبال ساحلی در حاجی‌‌‌بکنده

زیباکنار در ۳۹ کیلومتری رشت و ۴۰ کیلومتری انزلی قرار دارد. به واسطه قرار گرفتن این روستا در کنار منطقه آزاد تجاری بندرانزلی، امکانات مختلف دسترسی برای آن اعم از راه‌‌‌آهن‌‌‌، فرودگاه و بزرگراه وجود دارد، همین موضوع باعث می‌شود حتی به فرض عدم‌تمایل به سفر با ماشین شخصی‌‌‌، امکان سفر به زیباکنار برای شما با سایر گزینه‌ها نیز به راحتی امکانپذیر باشد. به واسطه نزدیکی زیباکنار به منطقه آزاد انزلی می‌توان خرید کالاهای مختلف اعم از پوشاک، ‌‌‌ لوازم خانگی یا مواد خوراکی را با قیمت مناسب در این منطقه انجام داد. اگر قصد خرید ندارید و ترجیح می‌‌‌‌‌‌دهید مناطق طبیعی را ببینید. پارک ملی بوجاق تا زیباکنار تنها ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. در این منطقه همچنین رودخانه اوشمک قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از پل زیباکنار به سمت کوچه کشاورز حرکت کنید.

ساحل حاجی‌‌‌بکنده از دیگر جاذبه‌‌‌ها در زیباکنار است که به لحاظ طبیعت‌‌‌گردی از امکانات خوبی برخوردار است. در این ساحل هم می‌توانید شنا و هم فوتبال ساحلی را تجربه کنید. انواع و اقسام کافی‌‌‌شاپ‌‌‌ها هم در این منطقه وجود دارند که می‌توانید نوشیدنی گرم و سرد را نوش جان کنید. قایق‌سواری در میانه روز و در حوالی غروب از دیگر توصیه‌‌‌های ما به شماست. در زیباکنار هم انواع و اقسام ویلاها و خانه‌‌‌های مبله وجود دارند که هزینه آنها برای دوشب در نوروز به ازای سه نفر از ویلای دو و نیم میلیون تومانی شروع شده و تا ۴۰ میلیون تومان ادامه دارد.

 گردش در حوالی دریاچه سد خاکی سقالکسار

دریاچه سد خاکی copy

شفت یکی از شهرستان‌‌‌های غربی گیلان است. این شهر از غرب به فومن می‌رسد و از شمال به رشت و صومعه سرا، در جنوب آن نیز رودبار قرار دارد. شفت یکی از شهرستان‌‌‌های خوش آب و هوای گیلان است که بخش‌‌‌های کوهستانی آن مانند روستای خرمکش، دره سیاهمزگی‌‌‌، امامزاده ابراهیم و پایین توسعه آن نسبت به بقیه مناطق شناخته‌‌‌ شده‌‌‌ترند. طبیعی است که پنیر سیامزگی یکی از جذاب ترین سوغات‌‌‌های این منطقه است، پنیری که نامش را از همین منطقه گرفته است. در روستای سیاهمزگی ویلاها‌‌‌ برای نوروز به ازای دو شب از 3 میلیون و 800‌هزار تومان شروع شده و تا 4میلیون و 800‌هزار تومان افزایش می‌‌‌یابد.  در روستای سقالکسار که در 15‌کیلومتری شهر شفت و بین راه جیرده به شفت سد خاکی سقالکسار قرار دارد.

این سد خاکی باعث شده دریاچه‌ای بسیار زیبا در نزدیکی چماچاه و سقالکسار شکل بگیرد که چشم‌‌‌انداز جذابی را برای گردشگران فراهم کرده است.  آبشار وزن بن از جاذبه‌‌‌های طبیعی در شهرستان شفت است. این آبشار در مسیر جاده قدیمی گنجا به امامزاده اسحاق قرار گرفته که جزئی از منطقه سیاهمزگی است. حوالی آبشار پوشیده از درختان توسکاست که باعث شده سایبانی طبیعی را برای توریست‌‌‌هایی که به این منطقه می‌‌‌روند فراهم کنند. فراتر از این آبشار روستای گنجار هم به عنوان روستایی که در منطقه‌ای بکر و طبیعی قرار دارد برای گردشگران جذابیت دارد. از این روست که می‌توانید در نوروز هم سری به آبشار بزنید و هم روستا را از نزدیک ببینید. هزینه اقامت در شفت از 2میلیون برای 3 نفر به ازای دو شب در اقامتگاه بوم‌‌‌گردی این منطقه شروع شده و تا 12میلیون تومان برای اجاره ویلا به ازای همین میزان شب و تعداد نفرات ادامه می‌‌‌یابد.

 روستایی با خانه‌‌‌های چوبی

روستای امامزاده ابراهیم copy

روستای امام‌زاده ابراهیم از دیگر مناطق دیدنی در شفت است. مسیر رسیدن به امامزاده از جلگه‌‌‌ و رودخانه و کوهپایه‌‌‌‌‌‌های جنگلی می‌‌‌گذرد و در نهایت به روستا می‌‌‌رسد. امامزاده ابراهیم خانه‌‌‌های چوبی دارد و در آن انواع و اقسام مغازه‌‌‌ها احتیاجات توریست‌‌‌های علاقه مند به سفر به این روستا را فراهم می‌‌‌کند. در امامزاده ابراهیم به ازای دو شب در نوروز هزینه‌‌‌ها برای سه نفر از 3میلیون تومان برای اجاره سوئیت شروع شده و تا 6میلیون تومان در ویلا افزایش می‌‌‌یابد.

 بالا رفتن از 1000 پله برای رسیدن به قلعه

قلعه رودخان copy

قلعه رودخان نیازی به معرفی ندارد. قلعه‌ای که به آن حسامی، سگسال یا سکسار هم می‌‌‌گویند. این قلعه به دوره سلجوقی تعلق دارد و در آخرین روزهای مرداد 1354 به ثبت ملی رسیده است. قلعه رودخان در 45کیلومتری ماسوله و 20 کیلومتری شفت قرار دارد، بنابراین هم در سفر به شفت و هم ماسوله می‌توانید به آن هم سری بزنید. البته برای بازدید از قلعه حتما کفش مناسب به پا داشته باشید؛ زیرا باید نزدیک به 1000 پله را بپیمایید. با توسعه گردشگری در این منطقه، در حوالی قلعه رودخان هم مشابه سایر اماکن گردشگری در گیلان انواع رستوران‌‌‌ها و... وجود دارد که نیازهای توریست‌‌‌ها را برآورده می‌‌‌کند. اقامت دو شب در قلعه رودخان  برای یک خانواده 3نفره در نوروز از 3میلیون تومان برای سوئیت شروع شده و تا 11و نیم میلیون تومان در ویلا افزایش پیدا می‌کند.