نوروز در شط و تالاب

برای سفر به خوزستان بهتر است از جنوب این استان شروع کرده و آرام آرام به سمت شمال آن حرکت کنید تا مسیر بازگشت برای شما کوتاه شود. اگر از تهران به سمت خوزستان حرکت می‌‌‌کنید بهتر است ابتدا خود را به اهواز برسانید و از آنجا عازم بهبهان شوید. در مسیر رسیدن به بهبهان از امیدیه و آغاجری می‌‌‌گذرید، ‌‌‌ دو شهری که نام‌‌‌شان با نفت گره خورده است، اما از مواهب آن بهره‌‌‌مند نشده‌‌‌اند. در همین مسیر است که می‌توانید لوله‌‌‌های نفتی را در مسیر مشاهده کنید و به یاد کارگرانی بیفتید که در گرما و شرجی این استان لوله‌‌‌ها را کار گذاشتند و آینده ایران مدرن را رقم زدند. بهبهان را اغلب به واسطه نرگس‌زارهای آن می‌‌‌شناسند، اما جاذبه‌‌‌های آن فراتر از نرگس‌‌‌زارهاست. در بهبهان ما دریاچه سد مارون را داریم. دریاچه‌‌‌ای که از کوه‌‌‌های نیل و چشمه‌‌‌سارهای سادات در کوهستان زاگرس سرچشمه گرفته و در نهایت به مارون می‌‌‌رسد.

در این دریاچه انواع و اقسام تفریحات آبی مانند قایق‌‌‌سواری و جت‌‌‌اسکی وجود دارد‌‌‌، ضمن آنکه پیست دوچرخه سواری، ‌‌‌ زمین تنیس، ماهی‌‌‌گیری، ‌‌‌ فوتبال ساحلی و... نیز در حاشیه آن وجود دارد. در این منطقه می‌توانید از فروشگاه‌‌‌ها نیازهای خود را تهیه کنید. پل کسری از دیگر جاذبه‌‌‌های بهبهان است. پلی که باز هم روی رودخانه مارون قرار دارد، پلی که به دوره ساسانی تعلق دارد و در آن دوره به نام پل «خسروی» هم شناخته شده بود. تنگ تکاب و ارتفاعات خائیز از دیگر مناطق دیدنی بهبهان است. در ارتفاعات کوه در محل گذرگاه سه سنگ‌‌‌نوشته قاجاری می‌‌‌بینید، ‌‌‌ یکی از آنها به نظم است و دیگری به نظم و کتیبه سوم هم به خط کوفی نوشته شده است.

از بهبهان تا ماهشهر ۲ساعت راه است. بنابراین بهتر است در روز دوم سفرتان از این شهر سریع‌‌‌تر راه بیفتید و تاخیر نداشته باشید. در ماهشهر شما چند گزینه برای دیدن دارید، ‌‌‌ رفتن به بندر و دیدن کشتی‌‌‌های پهلو گرفته‌‌‌، گشت زدن در بخش قدیم و جدید ماهشهر و درادامه مسیر رفتن به جراحی و دیدن نخلستان‌‌‌های زیبای منطقه!‌‌‌ یکی از جذاب‌‌‌ترین چشم‌‌‌اندازها در خوزستان همین نخلستان‌‌‌هاست‌‌‌، گشت‌و‌گذار در روستاها، ‌‌‌ صحبت با اهالی و تجربه چای و خرمایی که از همین نخلستان‌‌‌ها به عمل آمده است.

گشت و گذار در بازار ادویه‌‌‌

از ماهشهر می‌توان به سمت خرمشهر رفت، شهری که در دوران جنگ مدتی به دست عراقی‌‌‌ها افتاد و آزاد شدن آن موجی از شادی را در ایران به همراه آورد. در این شهر همچنان می‌توان ردی از جنگ را دید! شهر جنگ‌‌‌زده امروز همچنان زخم‌‌‌های آن دوره را در خود دارد و می‌توان رد آن را روی در و دیوارها دید. گشتی در خرمشهر بزنید و اگر مایل به خرید هستید به مجتمع خریدی که در مسیر خرمشهر به آبادان است سری بزنید. پس از آن نوبت به آبادان می‌‌‌رسد. شهری که شکوه گذشته تصویری رویایی به آن می‌‌‌دهد. در آبادان‌‌‌، اروند را ببینید، ‌‌‌رودی مرزی که در آن سوی مرز به نام شط‌‌‌العرب هم شناخته شده است. در بازار ته لنجی هر چه بخواهید هست. از انواع و اقسام ادویه گرفته تا لوازم بهداشتی و... در همین بازار است که می‌توانید غذای تند پاکستانی را در رستوران تست کنید و البته پیش از آن سراغ غذاهای خیابانی بروید، از پاکوره و فلافل گرفته تا سمبوسه و کبه و... این غذاها با نازل‌‌‌ترین قیمت به فروش می‌‌‌رسند و تجربه‌‌‌ بی‌‌‌نظیری را برایتان رقم می‌‌‌زنند، اگر مسجد رنگونی‌‌‌ها باز باشد دیدن آن را از دست ندهید.

قایق‌‌‌سواری در تالاب بین‌المللی

تالاب شادگان در میانه راه آبادان به اهواز قرار دارد. تالابی با عنوان بین‌المللی که در کنوانسیون رامسر که مهم‌ترین کنوانسیون بین‌المللی درباره تالاب‌‌‌هاست به ثبت رسیده است. در روستای صراخیه در حاشیه تالاب هم می‌توانید غذاهای محلی را تجربه و هم با قایق‌‌‌های تدارک دیده شده قایق‌سواری کنید. طبیعی است که برای بهره بردن بیشتر از زیبایی‌های تالاب بهتر است دوربین دوچشمی همراه داشته باشید تا بتوانید پرندگان و سایر جانداران تالاب را ببینید. پس از شادگان نوبت به اهواز می‌‌‌رسد. شهری که نامش با کارون گره خورده است. بنابراین در کناره این رود، قهوه عربی را تست کنید و آنگاه به سمت لشکرآباد بروید. محله‌‌‌‌‌‌ای که با یک ایده خوب تبدیل به یکی از جاذبه‌‌‌های این شهر شده است و در آن انواع سمبوسه و فلافل و سایر غذاهای عربی عرضه می‌شود. در همان نزدیکی لشکرآباد بستنی گاومیش را تست کنید.

با دیدن این چند شهر و منطقه می‌توانید به سمت شمال خوزستان و سراغ دو شهر شوش و شوشتر رفت. سازه‌‌‌های آبی از مهم‌ترین آثار شوشتر است که از ۱۳ اثر تاریخی یعنی آسیاب‌‌‌ها‌‌‌، کانال‌‌‌های دست‌‌‌کند، پل‌‌‌ها، ‌‌‌ آبشارها، بندها و... تشکیل شده است. قدمت این سازه‌‌‌ها به ۲‌هزار سال می‌رسد و در نیمه دوم سال در هر تعطیلات توریست‌‌‌های زیادی برای دیدن آنها به شوشتر می‌‌‌روند.

 دراین شهر فراتر از سازه‌‌‌های آبی، مسجد جامع این شهر نیز یکی از اماکنی است که دیدن آن برای هر توریستی توصیه می‌شود. مسجدی که بالای ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و آن را دومین مسجد قدیمی ایران می‌‌‌دانند. در این شهر همچنین انواع و اقسام خانه‌‌‌های قدیمی و قاجاری وجود دارد که معماری این شهر را در گذشته نشان می‌‌‌دهد. با توسعه گردشگری اغلب این خانه‌‌‌ها به اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی تبدیل شده‌‌‌‌‌‌اند، ‌‌‌ بنابراین برای اقامت در این شهر می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. زیگوارت دوراونتاش که با نام چغازنبیل هم شناخته شده، ‌‌‌ نیایشگاهی مربوط به دوره ایلام یعنی ۱۲۵۰ سال قبل از میلاد است. این بنا که جزو اولین آثار جهانی ثبت شده ایران در یونسکو است در ۳۵ کیلومتری شوشتر و ۴۰ کیلومتری شوش قرار دارد. برای رفتن به سمت چغازنبیل از جاده شوشتر به هفت‌تپه می‌‌‌گذرید. طبیعی است که نام هفت‌تپه برای ایرانی‌‌‌ها بسیار آشناست و گذر از این جاده رویدادهای زیادی را به ذهن شما می‌‌‌آورد.

تجربه غذاهای متفاوت با ترکیب ماهی و میگو

در خوزستان می‌توانید غذاهای محلی این استان را سفارش دهید که شامل قلیه ماهی، اِمگِشِت (یک نوع پلو مخلوط که شامل برنج، ماهی، شوید و گشنیز، کشمش، سیر، پیاز، نمک، زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی می‌شود)، ‌‌‌ نافله (در این غذا از گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، سرکه، شکر، نعناع خشک، پیاز و البته نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌شود)‌‌‌، ماهی صبور تنوری (این غذا شامل ماهی صبور، ‌‌‌ سبزی پلویی، گشنیز و شنبلیله، پیاز، سیر، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل و البته آب تمرهندی می‌شود)، قلیه میگو، خورشت بامیه، حمیسه (مشابه واویشگای شمالی‌‌‌ها)، ‌آش ارده (یک جور پلو مخلوط است و شامل برنج، ماش، ارده و شیره خرما می‌شود)، ‌‌‌ ماسوا (مشابه‌اش دوغ که با استفاده از نخود پخته، بلغور گندم، پیاز خردشده، کشک، اسفناج، نعناع، نمک و فلفل و زردچوبه پخته می‌شود)، ‌آش غلغل (آش معروف شوشتری‌‌‌ها که در آن از لپه باقالی، گندم پوست‌‌‌کنده، برنج، نخود، لوبیای چشم بلبلی، لوبیا قرمز، عدس، نعناع و سیر داغ، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده شده است).

چطور خوزستان برویم؟

برای رفتن به خوزستان اگر بلیت قطار هنوز تهیه نکرده‌‌‌اید، سه گزینه اتوبوس، ماشین شخصی و هواپیما را در دسترس دارید. البته خرید بلیت هواپیما به این آسانی‌‌‌ها نیست و قیمت آن گاه روز به‌روز تغییر می‌کند، به عنوان مثال در تماس یکی از مخاطبان «دنیای اقتصاد» مشخص شد که بلیت پرواز برای دوشنبه ۲۱ اسفند جهت یکی از مقاصد در چند روز از چهار و نیم میلیون تومان رفت و برگشت در گام اول با یک و نیم میلیون تومان افزایش به ۶ میلیون تومان رسید و در حال حاضر همان بلیت ۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. از این رو بهتر است برای اطمینان، ‌‌‌ دو گزینه اتوبوس و ماشین شخصی را هم مدنظر قرار دهید. برای اقامت در این استان نیز اقامتگاه بوم‌‌‌گردی در شهرهایی مانند بهبهان، شوشتر و آبادان را می‌توانید امتحان کنید. هزینه اقامتگاه‌‌‌ها به ازای هر نفر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰‌هزار تومان است، هزینه هتل نیز به ازای هر نفر بالای یک میلیون تومان می‌شود. اگر بخواهید مینی‌‌‌بوس کرایه کنید هزینه‌‌‌ آن به ازای هر روز از شش میلیون تومان و بالاتر از آن است، هزینه قایق‌سواری در شادگان نیز به ازای هر نفر به ۱۰۰‌هزار تومان می‌‌‌رسد.