دو روز در «وسطی‌کلا»

روستای وسطی‌‌‌کلا در شهرستان قائم‌‌‌شهر استان مازندران هنوز شبیه بسیاری از روستاهای توریستی نشده، در آنجا به ندرت خانه‌‌‌ای را بدل به ویلا یا خانه کرایه‌‌‌ای برای گردشگران کرده‌‌‌اند. اغلب ساکنان همان مردم محلی هستند و سبک زندگی هم چندان تغییری نکرده است. گردشگرانی که معمولا به وسطی‌‌‌کلا می‌‌‌آیند از میان باغات و زمین‌‌‌های کشاورزی با ماشین می‌‌‌گذرند تا پس از چند دقیقه به اقامتگاه بوم‌‌‌گردی برسند. اقامتگاهی که در ارتفاع بالایی روستا قرار دارد و نمای آن شهر قائم‌‌‌شهر، روستا و چشم‌‌‌اندازی از جنگل است. البته اگر دغدغه محیط‌زیستی و حفاظت دارید، ممکن است بگویید این اقامتگاه بخشی از عرصه‌‌‌های طبیعی را تخریب کرده است اما زمینی که اقامتگاه در آن ساخته شده، بخشی از مستثنیات (زمین‌‌‌های دارای سند توسط مالک) است.

در این اقامتگاه که دارای چند کلبه دوبلکس با امکانات مناسب است این امکان را دارید که هم غذاهای محلی را با کیفیت خوب تجربه کنید و هم با فرهنگ مردم بومی و محلی توسط صاحبان مجموعه آشنا شوید. آنها معمولا در شب‌‌‌نشینی‌‌‌ها آداب و رسوم منطقه‌‌‌شان را برای توریست‌‌‌های علاقه‌‌‌مند شرح می‌دهند. علاوه بر اینها زمین کشاورزی محدوده اقامتگاه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که هم در آنجا قدم بزنید و هم مطمئن باشید که وعده غذایی‌‌‌تان کاملا سالم و بدون کود شیمیایی است. اگر فصل پرتقال و سایر مرکبات باشد، در قدم زدن در باغ، امکان چیدن پرتقال و صرف آن در محل اقامت‌‌‌تان را دارید و حتی شاید بتوانید در برداشتن تخم‌‌‌مرغ و... به کارکنان مجموعه کمک کنید.

این اقامتگاه البته فراتر از امکان اقامت و پذیرایی در این یکساله به محلی برای جشن‌‌‌های ملی هم بدل شده است، ‌‌‌ توریست‌‌‌های زیادی برای مراسم شب یلدا به آنجا آمدند‌‌‌، کما اینکه در سایر جشن‌‌‌ها و مناسبت‌‌‌ها نیز مخاطبان خاص خود را دارد. البته وسطی‌‌‌کلا و جاذبه‌‌‌هایش محدود به همین اقامتگاه و مسیر منتهی به آن نیست. این روستا که توابع دهستان علی‌‌‌آباد است از شمال به روستای فولادکلا، ‌‌‌ از شرق به روستای قادیکلا، از شمال غرب به روستای دنج‌‌‌کلا، از غرب به روستای واسکس و از جنوب به یاغکوه، برنجستانک و جنگل‌‌‌ هیرکانی می‌‌‌رسد. روستا دو رودخانه کوچک دارد که اهالی به آنها «درکا» می‌‌‌گویند. هر دو رودخانه‌‌‌ از چشمه‌‌‌های بالادست روستا سرچشمه می‌‌‌گیرند و در نهایت به سیاهرود می‌‌‌ریزند.

وسطی‌‌‌کلا همچنان که گفته شد جزو روستاهایی نیست که ویلاسازی‌‌‌، باعث تخریب بافت سنتی آن شده باشد. با این حال در اطراف آن چند نفر از اهالی، ویلاهایی برای پذیرایی از توریست‌‌‌هایی که  به دنبال این گزینه هستند، احداث کرده‌‌‌اند. هزینه این ویلاها بین ۹۰۰‌هزار برای دو نفر تا ۵ میلیون تومان برای پنج نفر به ازای هر شب است. البته طبیعی است که با افزایش تعداد افراد بر میزان هزینه‌‌‌ها نیز افزوده خواهد شد.

اگر قصد سفر به وسطی‌‌‌کلا را دارید چند گزینه را مدنظر قرار دهید:

سایت هواشناسی را چک کنید.‌‌‌ با توجه به اینکه مسیر رسیدن به این روستا از تهران از جاده فیروزکوه می‌‌‌گذرد و باید از گردنه گدوک رد شوید، ‌‌‌ بهتر است برای شرایطی که تجربه خواهید کرده، ‌‌‌ آماده باشید.  از اهالی خرید کنید، خرید کردن از مغازه‌‌‌های روستا باعث رونق اقتصاد وسطی‌‌‌کلا شده و از سوی دیگر فرصت تعاملی میان شما و اهالی به وجود می‌‌‌آورد.

اگر ساکن اقامتگاه شدید از صاحبان آنجا بخواهید برای شما آیین‌‌‌ها و رسوم محلی درباره ازدواج، فرزندآوری، کشت و کار و... را شرح دهند. این موضوع باعث آشنایی بیشتر شما با سنت‌‌‌های منطقه می‌شود و پس از بازگشت به منطقه سکونت‌تان نیز می‌توانید آنها را به عنوان خاطرات سفر بازگو کنید.

به فرهنگ مردم بومی احترام بگذارید و به‌ویژه سکوت را رعایت کنید. سبک زندگی در روستا به آرامش شبانه برای بیدار شدن در اولین ساعت‌‌‌های صبح و شروع کار در مزارع و باغات نیاز دارد.

دیدن پل ورسک را در مسیر فراموش نکنید، این پل در حوالی شهر ورسک قرار دارد. پلی که یکی از شاهکارهای مهندسی در کشورمان است.