آخرین فرصت «آخر هفته دو‌روزه»

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بار دیگر بر تعیین‌تکلیف تعطیلی آخرهفته‌‌‌ها در ایران تاکید کرد. او در این زمینه می‌‌‌گوید: ما دو پیشنهاد ثبت‌شده برای «پنج‌شنبه» و «شنبه» داشتیم و هر دو را به دولت ارائه کردیم تا با انتخاب یکی از این دو روز آخر هفته «دو‌روزه» تعیین‌تکلیف شود. او در این باره که آیا تعطیلی پنج‌شنبه مشکلاتی را برای بخش خصوصی در مراودات خود با سایر کشورها به وجود نمی‌‌‌آورد بیان می‌کند: نظر مجلس روی دو روز تعطیلی است اما از آنجا که دولت متصدی اجرای این لایحه است در نهایت این مجموعه درباره انتخاب روز تعیین‌کننده است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به این پرسش که آیا تا پایان مجلس سیزدهم تکلیف این لایحه و تعطیلی دو‌روزه آخر هفته مشخص خواهد شد به دیدار اخیرش با ریاست مجلس اشاره و تاکید کرد که در ماه آتی این کار به سرانجام می‌‌‌رسد.

گفته‌‌‌های گودرزی در حالی است که این سخنگوی کمیسیون اجتماعی در ماه‌‌‌های اخیر در گفت‌‌‌وگوهای متعدد با «دنیای‌اقتصاد» از رسیدگی به این موضوع در آینده نزدیک خبر داده بود. به نظر می‌رسد چنانچه این لایحه تا ماه آتی به سرانجام نرسد، ‌‌‌ آخرین فرصت مجلس یازدهم برای ساماندهی تعطیلات در ایران از دست خواهد رفت.

اقتصاد ایران تافته جدابافته از اقتصاد دنیا نیست

محمد مسعودی نایب‌رئیس دوم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اما در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید می‌کند: بخش خصوصی موافق تعطیلی جمعه و شنبه است. او به گفته‌‌‌های حسین سلاح‌‌‌ورزی رئیس اتاق بازرگانی اشاره می‌کند که در آن تاکید کرده بود «تعریف تعطیلات به جمعه و شنبه قطع ارتباط چهار‌روزه (پنج‌شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه) با دنیا را به دو روز (پنج‌شنبه و یکشنبه) کاهش می‌دهد. بنابراین درخواست ما این است که این تعطیلات به صورت جمعه و شنبه از سوی مجلس و دولت پیگیری و عملیاتی شود.» مسعودی می‌‌‌افزاید: در انتخاب تعطیلات دو‌روزه آخر هفته باید از کسانی مشاوره گرفت که در تجارت و بازرگانی مشغول به کار هستند. آنها به واسطه اینکه بیمه‌‌‌، مالیات، حقوق کارگر و سایر پرسنل را می‌دهند به شکل ملموس با مشکلات سر و کار دارند.

نایب‌رئیس دوم کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر کسانی که در حوزه اقتصاد داخلی کار می‌کنند تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه یا جمعه و شنبه برایشان تفاوتی ایجاد نمی‌‌‌کند ولی بخش خصوصی که دارای روابط بین‌المللی است با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهد شد زیرا ما تافته جدابافته از اقتصاد جهانی نیستیم. او همچنین به گزارشی از اتاق بازرگانی اشاره کرد که با نگاهی به روزهای تعطیل در ایران و جهان، ‌‌‌ دیدگاه رایج درباره بالا بودن تعطیلات در ایران را زیر سوال می‌‌‌برد. در این گزارش به گفته مسعودی آمده است: با در نظر گرفتن ۵۲ هفته در یک سال و ۲۷ روز تعطیلی مناسبتی ما در ایران در مجموع ۷۹ روز تعطیلی رسمی داریم که از بسیاری از کشورها کمتر است. اگر تعطیلات آخر هفته دو‌روزه شود، این تعطیلات به ۱۳۱ روز می‌رسد که تقریبا مشابه سایر کشورهاست. فعالان گردشگری و سایرین در حالی در ایران با چالش تعطیلی دو‌روزه آخر هفته مواجه هستند که برخی کشورها در جهان تعطیلات آخر هفته خود را به سه روز افزایش داده‌‌‌اند.

نمونه آنها بلژیک به عنوان اولین کشور اروپایی است که در فوریه ۲۰۲۲ هفته کاری کامل را به چهار روز کاهش داد‌‌‌. به گفته نخست‌وزیر این کشور انعطاف‌‌‌پذیری بازار کار باعث آسان شدن شغل برای افراد و اقتصاد پویاتر می‌شود. انگلیسی‌‌‌ها پس از بلژیکی‌‌‌ها دست به کار شدند و آنها هم چهار روز کاری هفته بدون کاهش حقوق را پیشنهاد کردند، ‌‌‌ پس از آنها اسکاتلند و ولز نیز اعلام کردند که به این طرح می‌‌‌پیوندند. اسپانیا و ‌‌‌ ایسلند نیز این طرح را اجرایی کرده و آلمانی‌‌‌ها و سایر کشورهای توسعه‌‌‌یافته نیز خواهان آن شده‌‌‌اند.

شاغلان بخش خصوصی محروم از تعطیلی پنج‌شنبه‌‌‌ها

در تاریخ ۲۲ خرداد امسال لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. بر این اساس مقرر شد ساعات کار کارمندان دستگاه‌‌‌های اجرایی به ۴۰ ساعت در هفته و تعداد روزهای کاری به پنج روز کاهش یابد. نمایندگان مجلس و دولت آن زمان عنوان کردند که هدف از تصویب این لایحه ضمن کاهش زمان کار، ‌‌‌ ایجاد شرایط مناسب برای سفرهای کوتاه‌مدت و به این ترتیب رونق گردشگری است، ضمن آنکه تحکیم بنیان خانواده را نیز مدنظر دارند. با این حال به نظر می‌رسد این هدف تنها زمانی محقق خواهد شد که انتخاب مناسبی بین «پنج‌شنبه» و «شنبه» صورت گیرد. به نظر می‌رسد با انتخاب پنج‌شنبه بسیاری از شاغلان بخش خصوصی از این لایحه جا مانده و همچنان شش روز ساعت کار خود را خواهند داشت.

در شهریور ماه محسن پیرهادی، عضو هیات‌‌‌رئیسه مجلس در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرده بود که متاسفانه کسانی که به تعطیلی شنبه به خاطر مسائل شرعی ایراد وارد می‌کنند از دانش لازم برخوردار نیستند. ما از برخی از علما و دفاتر مراجع محترم تقلید استفتا کرده‌‌‌ایم و اشکال و حرمتی بر آن نگرفتند. بنابراین به نظر می‌رسد مشکلی به لحاظ شرعی و حقوقی برای دولت برای انتخاب این روز به عنوان دومین روز تعطیل وجود ندارد و می‌تواند تمام شاغلان را دربرگیرد و درنتیجه باعث رونق گردشگری و سفر در ایران شود.