علیرضا پوزشی در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار ما در بیرجند با بیان اینکه اکنون ۶۴۳ نیروگاه انشعابی در خراسان جنوبی فعال است، اظهار کرد: ظرفیت تجمعی این نیروگاه‌‌‌ها بالغ بر ۸‌هزار و ۴۹۷ کیلو وات است. وی درآمد حاصل از این میزان انرژی را ۸۸ میلیارد تومان دانست و افزود: این میزان در دوره‌‌‌های دو ماهه به مالکیت نیروگاه‌‌‌ها پرداخت شده است. مجری طرح انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: میزان انرژی تولید شده این نیروگاه‌‌‌ها از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۷‌هزار و ۸۹۸ مگاوات ساعت و درآمد حاصل از این میزان انرژی ۲۳ میلیارد تومان بوده است.

پوزشی با اشاره به اینکه مجموع ظرفیت نیروگاه‌‌‌های انشعابی و خورشیدی ۲۶.۵ مگاوات است، یادآور شد: از این میزان مجموع ظرفیت نیروگاه‌‌‌های انشعابی ۸ مگاوات و مجموع ظرفیت مزارع خورشیدی ۱۸.۵ مگاوات است. وی اظهار کرد: پیک استان در مردادماه ۳۲۰ مگاوات بوده است که ۸‌درصد پیک توسط نیروگاه‌‌‌های خورشیدی تامین شده است. مجری طرح انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی افزود: طرح احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی از پایان سال ۹۵ با انعقاد قرارداد آغاز شد و اولین نیروگاه خورشیدی در فروردین ۹۶ در روستای دستگرد بیرجند به شبکه متصل شد. وی گفت: در بحث قرارداد افرادی که دارای شرایط هستند و از نظر وام و استحکام ملک شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند برای انعقاد قرارداد مراجعه کنند.

پوزشی اظهار کرد: از آذرماه ۱۴۰۱ تا پایان مهر امسال حدود یک‌هزار و ۲۵۰ درخواست از کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌های استان دریافت شده که پس از بررسی میدانی و انجام مراحل لازم نسبت به انعقاد قرارداد اقدام شده است. وی از وجود ۴مزرعه خورشیدی با ۱۸.۵ مگاوات در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد یک مزرعه ۱۰ مگاواتی در شهرستان خوسف، ۷ مگاواتی در سربیشه، یک مگاواتی در بشرویه و ۵۰۰ کیلوواتی در ارسک بشرویه فعال است. پوزشی با اشاره به اینکه با توجه به میزان تابش خورشید در سال یک نیروگاه ۵ کیلوواتی در سال ۱۰‌هزار کیلووات ساعت انرژی تولید می‌‌‌کند، یادآور شد: مجموع درآمد یک نیروگاه ۵ کیلوواتی حمایتی با نرخ ۲‌هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۲ میلیون و با نرخ آزاد ۱۷.۵ میلیون تومان در سال است. مجری طرح انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و کاهش تلفات شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: هزینه احداث نیروگاه ۵ کیلوواتی ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان است.