شیوع مزاحم موذی در سفرها

در این گزارش آمده است: در اواسط فوریه امسال، او متوجه لکه‌‌‌هایی در سمت چپ کمر خود شد. این زن ۵۳ ساله ساکن شمال غربی ایندیانا فکر می‌‌‌کرد که شاید به مواد شوینده خود حساسیت دارد. سپس نقاط خارش‌‌‌دار شروع به پخش شدن به سایر نواحی بدن او کرد. این موضوع نگرانی او را تشدید کرد. «خارش داشتم، اما هرگز در زندگی فکر نمی‌‌‌کردم که ساس باشد.» سپس یک شب بعد از کار - حدود دو هفته بعد - فکر ساس به ذهن او خطور کرد. او در حال جست‌وجوی عکس‌‌‌های آنها در گوگل بود که متوجه شد «یک حشره کوچک مایل به قرمز» روی یک تکه کاغذ روی مبل او می‌‌‌خزد. او به حشره نگاه کرد و سپس صفحه نمایش. در ابتدا برایش قابل باور نبود، تا زمانی که صبح فردا آن را روی بازویش دید.

جای تعجب نیست که تشخیص ساس‌‌‌ها سخت است. اگر از ساکنان و بازدیدکنندگان پاریس بپرسید، در اوایل پاییز ۲۰۲۳ افزایش گسترده ساس‌‌‌ها از جمله مشاهده در حمل‌ونقل عمومی را گزارش کردند. همچنین فرودگاه بین‌المللی دانیل کی اینویه در هونولولو، هاوایی، در اواخر ماه مه مجبور شد سه دروازه را ببندد و پس از پیدا شدن ساس‌‌‌ها، مناطق را تمیز کند. سخنگوی وزارت حمل‌ونقل هاوایی به سی ان ان گفت که سه راه‌‌‌حل درمانی دیگر نیز انجام شده است.

اینکه این موجودات کجا و چه زمانی ممکن است حمله کنند، غیرقابل پیش‌بینی است و متخصصان حدسیات مختلفی دارند. یکی از راه‌های اصلی نفوذ این حشرات به خانه شما از طریق رفت و آمد در محیط‌‌‌های مشکوک، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خرید مبلمان آلوده و صندلی‌‌‌ها و همچنین قطعات چوبی است. علاوه بر این، خرید روتختی دست دوم نیز می‌تواند وسیله‌ای برای ورود این حشرات به فضای زندگی شما باشد. مایکل اف. پاتر، استاد بازنشسته دپارتمان حشره‌‌‌شناسی در دانشگاه می‌‌‌گوید، پیش‌بینی چنین چیزی سخت است، اما سناریوی افزایش بی‌‌‌سابقه ساس در سفر و کمبود کارکنان در صنعت مهمان نوازی در رابطه با ساس‌‌‌ها نگران کننده است.

پاتر گفت، در حالی که هجوم ساس ممکن است در همه مکان‌‌‌ها اتفاق بیفتد، هتل‌‌‌ها و سایر مکان‌‌‌های اقامتی یکی از نقاط اصلی انتشار هستند. به گفته این کارشناس، مساله کمبود کارکنان نگران‌‌‌کننده است، زیرا بهترین راه هتل‌‌‌ها برای جلوگیری از تشدید هجوم در هتل‌‌‌هایشان این است که هوشیار باشند و بزرگ‌ترین راهی که آنها می‌توانند این کار را انجام دهند، بازرسی منظم از اتاق‌‌‌هایشان است. این کار باید توسط خانه‌‌‌دارانی که باید برای شناسایی هجوم در مراحل اولیه آموزش ببینند، انجام شود. بنابراین، هر چه کمبود نیروی انسانی بدتر باشد، ماندن در این وضعیت دشوارتر می‌شود.

نکات پیش‌گیری در هتل

معمولا برای از بین بردن کامل هجوم ساس به متخصصان و پول نیاز است. هر مسافری باید تصمیم بگیرد که چقدر می‌‌‌خواهد در مورد ساس‌‌‌ها هوشیار باشد. سفر به اندازه کافی استرس‌‌‌زا هست یا می‌تواند باشد و شما سعی می‌‌‌کنید از همه چیزهایی که زندگی را به چالش می‌کشد، دور شوید.  در رابطه با ساس، اقدامات جدی کمتری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. پاتر پیشنهاد می‌‌‌کند، حتی قبل از اینکه چمدان را باز کنید، حداقل یک بررسی سطحی از تخت انجام دهید. ملحفه‌‌‌ها و پتوها را از تشک عقب بکشید و به اطراف درزهای تشک، به‌‌‌ویژه در ناحیه سر، نگاه کنید تا ساس‌‌‌ها یا نشانه‌‌‌هایی از آنها را پیدا کنید. درزهای تشک را نیز بررسی کنید. کاری که باید از آن اجتناب کنید این است که چمدان را روی زمین در گوشه‌‌‌ای قرار ندهید.

زیرا، این بهترین راه برای آوردن ساس‌‌‌ها به خانه است. به جای آن، چمدان را روی یک سطح مرتفع مانند بالای کمد یا قفسه قرار دهید. اگر در اتاقی دو تخت باشد، چمدان را روی تخت دیگر نگذارید.  انجمن هتل و اقامتگاه آمریکا نیز‌ نکات دیگری را مطرح می‌‌‌کند که براین اساس پشت تخت، روی مبل‌‌‌ها و صندلی‌‌‌ها را تاجایی که می‌توانید، بررسی کنید. در صورت مشاهده علائم ساس، بلافاصله به مدیریت اطلاع دهید و اتاق دیگری را بخواهید. در حالت ایده‌‌‌آل اتاقی در کنار اتاق مشکل‌‌‌دار نباشد. اگر راضی نیستید، در صورت امکان به یک مکان دیگر بروید. همچنین اگر احتمال وجود ساس را می‌‌‌دهید، یک کیسه زباله پلاستیکی یا پوشش محافظ در اطراف چمدان خود قرار دهید.  هجوم جدی ساس روی تشک وجود دارد. آنها تمایل دارند در اطراف درزها و هر چیزی که شکاف ایجاد کند جمع شوند.

آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده خاطرنشان می‌‌‌کند که سایر حشرات مانند سوسک‌‌‌های فرش می‌توانند به راحتی با ساس اشتباه گرفته شوند. بنابراین خوب است که قبل از بررسی، خود را آموزش دهید که این شامل تماشای تصاویر درشت و کلوزآپ نیز می‌شود.  معمولا ساس‌‌‌های بالغ به اندازه یک دانه سیب هستند. آنها بلند و قهوه‌‌‌ای هستند و اگر اخیرا غذا نخورده باشند، بدنی صاف و بیضی شکل دارند. آنها بادکنکی مانند، قهوه‌‌‌ای مایل به قرمز و اگر تغذیه شده باشند کشیده‌‌‌تر هستند. ساس‌‌‌های جوان معمولا کوچک‌تر و شفاف یا زرد مایل به سفید هستند. اگر آنها اخیرا تغذیه نکرده باشند، با چشم غیر‌مسلح دیده نمی‌‌‌شوند. همچنین تخم ساس به اندازه سر سوزن و سفید و مرواریدی است.

شما ممکن است خود حشرات را نبینید، بلکه نشانه‌‌‌های آشکار آنها را همچون، لکه‌‌‌های زنگ زده یا قرمز روی ملحفه‌‌‌ها یا تشک‌‌‌ها، لکه‌‌‌های سیاه (مدفوع ساس)، تخم و پوسته تخم ساس، اسکلت بیرونی حشرات و بوی شیرین و کپک‌‌‌زدگی  مشاهده کنید. البته ساس می‌تواند مشکلی فراتر از تخت و هتل‌‌‌ها باشد. پاتر گفت که مدارس، کتابخانه‌‌‌ها، ساختمان‌‌‌های آپارتمانی، سینماها، بیمارستان‌‌‌ها، ساختمان‌‌‌های اداری، تاکسی‌‌‌ها، اتوبوس‌‌‌ها، قطارها، خوابگاه‌‌‌ها و اتحادیه‌‌‌های دانشجویی در کالج‌‌‌ها می‌توانند میزبان ساس باشند. او همچنین خاطرنشان کرد که بررسی همه اینها به سادگی عملی نیست و در مورد پارانوئید شدن آنها هشدار می‌‌‌دهد. 

پاتر می‌گوید، به اندازه کافی بد هست که در هتل مورد هجوم ساس قرار بگیرید، اما کاری که واقعا نمی‌‌‌خواهید انجام دهید این است که این چیزها را با خود به خانه بیاورید. بنابراین، همه چیز را از چمدان در بیاورید و در کیسه‌‌‌های زباله بگذارید. لباس‌‌‌هایتان را بشویید و سپس در مدت طولانی خشک کنید، زیرا، گرمای خشک‌‌‌کن ساس‌‌‌ها را می‌‌‌کشد. البته گرمای تابستان هم کمک بزرگی برای شما خواهد بود. به گفته پاتر، فقط زیپ چمدان را باز کنید، آن را در ماشین خود بگذارید و در فضای باز پارک کنید و گرما در عرض یک ساعت ساس‌‌‌ها را از بین می‌‌‌برد.

اگر دمای ماشین شما نمی‌تواند به حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰ درجه سانتی‌گراد) برسد، فقط کافی است، چمدان خود را دور بیندازید. این هزینه بسیار کمتر از ریشه‌کن کردن ساس از خانه شماست. بنابر گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌‌های ایالات متحده ساس‌‌‌ها هیچ نوع از بیماری را برخلاف مالاریا و کنه‌‌‌ها منتشر نمی‌‌‌کنند. با این حال، خارش ناشی از گزش می‌تواند باعث از دست دادن خواب و عفونت‌‌‌های پوستی ثانویه در صورت خاراندن زیاد و سخت شود. برخی از افراد ممکن است یک واکنش آلرژیک جدی داشته باشند. از همین رو، کلینیک کلیولند برنامه درمانی معمولی را ارائه می‌‌‌دهد که در ابتدا باید محل گزش‌‌‌ها را به آرامی با آب و صابون بشویید. از کرم یا لوسیون ضد خارش روی پوست خود استفاده کنید. یک یا دو بار در روز تکرار کنید تا خارش کم شود.

اگر خارش شدید باشد، کلینیک می‌‌‌گوید با ارائه دهنده مراقبت‌‌‌های بهداشتی در مورد کرم استروئید قوی‌‌‌تر یا داروی آنتی هیستامین صحبت کنید. اما نکته مهم این است که اثرات آن بر سلامت روانی شما ممکن است حتی بدتر باشد. مردم احتمالا احساس اضطراب و حتی خجالت کنند، حتی اگر کارشناسان بگویند که این هیچ بازتابی در بهداشت شخصی یا نظافت خانه ندارد. به گفته پاتر، اگر در خانه خود هجوم ساس داشته باشید، به نوعی آزاردهنده است. مدام با خود تکرار می‌کنید که آیا امشب دوباره مورد ساس‌گزیدگی قرار می گیرید؟ آیا از شر همه آنها خلاص شده‌‌‌اید؟ بنابراین از جنبه عاطفی، از دست دادن خواب و اضطراب موضوع بسیار بزرگ و مهمی است.

اگر ساس را به خانه آوردید...

حتی اگر فقط فکر می‌‌‌کنید ممکن است در معرض ساس قرار گرفته باشید، می‌توانید اقدامات پیشگیرانه‌‌‌ای انجام دهید، مانند اینکه لباس‌‌‌های مسافرتی خود را در خشک کن بگذارید و وسایل را به مدت یک هفته یا بیشتر در کیسه‌‌‌های پلاستیکی قرار دهید. اگر ساس را از سفر به خانه خود می‌آورید، انجمن هتل و اقامتگاه آمریکا توصیه‌‌‌های بیشتری دارد. شما باید خانه خود را برای درمان آماده کنید، بنابراین، ابتدا باید شلوغی را کاهش دهید؛ از شر مجلات و روزنامه‌‌‌های قدیمی خلاص شوید، لباس‌‌‌های خود را از روی زمین دور نگه دارید و لباس‌‌‌هایی را که دیگر استفاده نمی‌‌‌کنید دور بیندازید. همچنین جعبه‌‌‌های مقوایی را با ظروف پلاستیکی تعویض کنید. تخت‌‌‌های خود را به جزیره تبدیل کنید، در صورت امکان آنها را حداقل ۶ اینچ از دیوار حرکت دهید. سعی کنید بستر خود را از شر همه ساس‌‌‌ها، لاروها و تخم‌‌‌ها خلاص کنید. روی تشک و فنرهای آن روکش‌‌‌های ضد ساس (اغلب به آنها محفظه می‌گویند) یا آستر قرار دهید. ایده این است که موجودات را به دام انداخته و گرسنه نگه‌دارید. اجازه ندهید ملافه شما به زمین برسد. محیط را کاملا تمیز کنید؛ گرما دوست شماست. هر لباس، ملافه و سایر وسایلی را که می‌توانند در خشک کن ۳۰ دقیقه مقاومت کنند، قرار دهید که باعث از بین رفتن ساس و تخم آنها می‌شود.