خدمات پساکرونایی در بازار توریسم

 همراه با تعامل دیجیتالی، ابتکارات امنیت سایبری نیز توسعه ‌یافته است. چرا که، حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان برای حفظ سطح قوی اعتماد امری ضروری است. از این رو، صنعت گردشگری باید خود را برای روندهای فناوری در سال‌های آینده آماده کند. شرکت فناوری در حوزه گردشگری اسمارتول (Smartvel) هر ساله روندهای سفر را که در ذهن مسافران خطور می‌کند، مورد بررسی قرار می‌دهد. از همین رو با بررسی روندهای سفر در سال ۲۰۲۳، این‌گونه برآورد می‌کند که اگرچه انتظار می‌رود اقامتگاه‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های خاص سفر در سال ۲۰۲۳ پیشرو بوده‌‌‌اند، اما بینش اصلی امسال بر تعامل دیجیتالی مسافران و تحول فناوری سازمان‌های مسافرتی و مهمان‌‌‌نوازی متمرکز است. بنابراین، زمان آن رسیده که کشورها اکوسیستم دیجیتالی خود را تقویت کنند. این شرکت فناوری مسافرتی برآورد خود را از پنج روندی که مسافران طی سال ۲۰۲۳ در سفر و فناوری دنبال کرده‌‌‌اند در این گزارش آورده است.

استفاده فزاینده مسافران از فناوری بدون تماس

طی چند سال گذشته، سازمان‌های دولتی و خصوصی در سراسر صنعت گردشگری، مجموعه‌‌‌ای از گزینه‌‌‌های بدون تماس از ورود بدون تماس گرفته تا سفارش غذا را برای مشتریان خود پیاده‌سازی کرده‌‌‌اند. این ابزارها پشتیبانی حیاتی از سلامت و ایمنی را برای مسافران فراهم کرده‌‌‌اند و در عین حال عملیات را ساده می‌کنند. کاربران همچنان منتظر در دسترس بودن این ابزارهای دیجیتال سفر برای تمام جنبه‌‌‌های سفر خود خواهند بود. این امر حتی به «کیف پول‌‌‌های دیجیتال» نیز گسترش می‌‌‌یابد. یک مطالعه اخیر نشان داد که تقریبا ۹۰درصد از آمریکایی‌‌‌ها از پرداخت‌‌‌های دیجیتال استقبال کرده‌‌‌اند و ۳۰درصد از افراد مورد بررسی گفته‌‌‌اند که انتظار دارند در چند سال آینده از سه یا چند کیف پول دیجیتال استفاده کنند. برای بسیاری از مردم، این گوشی هوشمند آنهاست که در طول سفر به آن دست می‌‌‌زنند، نه کیف پولشان. اگرچه این فناوری‌‌‌ها به طور کلی در سراسر صنعت گردشگری به اجرا درخواهند آمد، اما این صنعت هوانوردی است که ممکن است شاهد شگفت‌‌‌انگیزترین ادغام‌‌‌ها باشد.

سطح جدید فناوری درصنعت هوانوردی

صنعت هوانوردی در حال برداشتن گام‌‌‌های اساسی برای بهبود کارآیی، امنیت و تحرک است. برای مسافران، این پیشرفت‌‌‌ها به طور قابل‌توجهی در ارتقای فرودگاه‌‌‌ها دیده می‌شود. فرودگاه‌‌‌های سراسر جهان در حال پیاده‌سازی فناوری‌‌‌های نوظهور در تمام مرحله‌‌‌های سفر مسافران مانند سوار شدن به هواپیما و پرداخت‌‌‌های بیومتریک هستند. آینده صنعت هوانوردی در ایالات متحده در فرودگاه بین‌المللی پیتسبورگ به طور کامل نمایش داده می‌شود. این فرودگاه خالق طرح نوآورانه xBridge است، یک سایت آزمایشی در عملیات فرودگاه که در آن استارت‌آپ‌‌‌ها می‌توانند نوآوری‌‌‌های خود را به نمایش بگذارند. xBridge مسافران را با اتومبیل‌‌‌های دورکار، روبات‌‌‌های تحویل غذا و دوربین‌‌‌های تشخیص چمدان مجهز به هوش مصنوعی آشنا کرده است.

این طرح، فرصت‌‌‌های زیادی را برای تیم بازاریابی فعالان گردشگری فراهم کرده تا مخاطبان آنها را با اطلاعات مربوط به این فناوری‌‌‌های جذاب درگیر کند. در حالی که یک مهمان ممکن است به عنوان مثال مشتاق آزمایش یک وسیله نقلیه نیمه خودران باشد، دیگری ممکن است تردید داشته باشد. چه در حال ایجاد محتوای مدیریتی فکری باشند و چه یک ویدئوی پشت صحنه، ارتباط شفاف با چیستی، چگونگی و چرایی فناوری‌‌‌های جدید می‌تواند به ایجاد اعتماد مسافر کمک کند.

مسافران به‌‌‌دنبال بیمه مسافرتی جامع

از ایمنی بهداشتی گرفته تا پوشش شخصی بیمه مسافرتی، باعث شده تا مسافران به طور فزاینده‌‌‌ای به دنبال محافظت از خود در هنگام برنامه‌‌‌ریزی سفر باشند. بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه پزشکی ویزیتورکاوریج (VisitorsCoverage)‌، ۷۹‌درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان قصد داشتند بیمه مسافرتی را در سال ۲۰۲۳ تضمین کنند. شرکت اسمارتول در این گزارش نه‌تنها انتظار دارد مسافران بیشتری در پوشش بیمه سرمایه‌گذاری کنند، بلکه شاهد پیشرفت شرکت‌های بیمه مسافرتی برای برآورده کردن بهتر نیازهایشان در سال آینده خواهد بود.

برای مثال VisitorsCoverage مجموعه‌‌‌ای از برنامه‌‌‌ها را برای انواع شکل‌‌‌های سفر ارائه می‌دهد. طرح بیمه سلامت دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه بوده و بیمه تبلیغاتی آنها خطرات پیش‌روی مسافران‌را  در نظر گرفته است. این موسسه پزشکی همچنین برنامه‌‌‌هایی را به طور خاص برای مسافران تجاری، مبتلایان به کرونا یا کسانی که به مناطق بسیار دورافتاده سفر می‌کنند، ارائه داده است. اگر سازمان‌هایی در حال حاضر بیمه مسافرتی ارائه نمی‌‌‌کنند، مطمئنا در سال‌های آینده باید این مورد را در نظر بگیرند. مشتریان به دنبال راهنمایی‌‌‌های تخصصی از برندهای مورد علاقه خود هستند و افزونه‌‌‌های همراه با بلیت هواپیما یا اقامتگاه می‌توانند روند برنامه‌‌‌ریزی را ساده کرده و اطلاعات مفید را در مرکز قرار دهند.

ضرورت امنیت سایبری

وقتی صحبت از وفاداری به‌‌‌میان می‌‌‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند ممکن است اهمیت ارائه خدمات عالی به مشتریان و تجربه‌‌‌های به‌یاد‌ماندنی سفر باشد. اما آنچه در پشت صحنه می‌‌‌گذرد به همان اندازه مهم است. همان‌طور که ما به طور فزاینده‌‌‌ای برای سازماندهی و بهبود سفرهای خود به فناوری روی می‌‌‌آوریم، خطر حوادث سایبری افزایش می‌‌‌یابد. با توجه به روندهای فناوری سفر که قبلا ذکر شد، تصور می‌شود که مشتریان در طول سفر خود زمان زیادی را برای برنامه‌‌‌ریزی سفر و مطلع شدن از هشدارها و توصیه‌‌‌های مربوط به سفر در تلفن‌‌‌های خود صرف کنند. این به معنای داده‌‌‌های بسیار بیشتری از شماره کارت اعتباری گرفته تا داده‌‌‌های مکان، اثر انگشت تا اطلاعات سلامت شخصی است. از همین رو، ارقام مربوط به امنیت سایبری در صنعت سفر و گردشگری بسیار شگفت‌‌‌انگیز است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که تلاش‌‌‌های تقلب دیجیتالی در صنعت سفر و اوقات فراغت بیش از ۱۵۰‌درصد در سال گذشته افزایش یافته است. باج‌افزار یک تهدید بزرگ است و کارشناسان در مورد آسیب‌‌‌پذیری‌‌‌های احتمالی پیرامون APIها (رابط برنامه‌‌‌نویسی کاربردی) و هوش مصنوعی زنگ خطر را به صدا درمی‌‌‌آورند. طبق آمار شرکت آنلاین ارائه داده‌‌‌های Statista، بازار جهانی امنیت سایبری برای بخش مسافرت و گردشگری از ۴/ ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱/ ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌‌‌یابد. اکنون زمان اصلی ارزیابی زیرساخت‌‌‌ها و بودجه امنیت سایبری فعلی است تا فعالان این عرصه، ارزیابی کنند که چه فناوری‌‌‌ها و آموزش‌‌‌های جدیدی نیاز به اجرایی شدن دارند.

نیاز مشتریان به شفافیت درباره فناوری

تلاش‌‌‌ها در زمینه امنیت سایبری باید به گسترش بازاریابی فعالان صنعت گردشگری از انتشار خوب محتوای وب‌سایت گرفته تا استراتژی‌‌‌های محتوای خلاقانه نیز منجر شود. فناوری باید به روشی واضح و مفید بیان شود. همان‌طور که قبلا اشاره شد، بسیاری از مسافران هنوز در مورد کلماتی مانند هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی محتاط هستند. بنابراین درباره خطر حوادث سایبری از حریم خصوصی داده‌‌‌ها گرفته تا سرقت هویت، فوق‌‌‌العاده جدی باشند و این مورد برای بسیاری از مسافران یک فکر ترسناک به‌‌‌شمار می‌رود. بنابراین، ضروری است فعالان این صنعت برای ایجاد برنامه به‌‌‌روز شده، تور VR جدید یا روبات چت جدید دوستانه به‌‌‌منظور ارتباط با مخاطبان خود در مورد اینکه چگونه این ابزارها می‌توانند تجربه آنها را با نام تجاری خود بهبود بخشند، وقت بگذارند. علاوه بر این، اقداماتی که برای محافظت از داده‌‌‌های مشتریان خود انجام می‌دهند کاملا شفاف باشد و در ابتکارات امنیت سایبری خود فعال باشند.