آخر هفته در «کندلات» و«جیرده»

موزه‌‌‌ لباس محلی در جیرده

زهرا همتی صاحب اقامتگاهی در روستای جیرده در حوالی شفت است. او ابتدا کار خود را با صنایع دستی و دوخت لباس‌‌‌های محلی گیلان شروع کرد. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: از سال ۱۳۷۸ بر اساس مستنداتی که در کتاب‌‌‌ها وجود داشت لباس‌‌‌ها را می‌‌‌‌‌‌دوختم. به واسطه کافی نبودن این منابع شروع به سفر به روستاها کردم تا با لباس محلی سایر مناطق استان گیلان آشنا شوم. او با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ با موزه گیلان همکاری کرده، اضافه می‌کند: سال ۱۳۸۷ در ماسوله عکاسی با لباس محلی را شروع کردم که تا سال ۱۳۹۹ و ماه‌‌‌های ابتدایی شیوع کرونا ادامه داشت. در این دوره تصمیم گرفتم موزه‌‌‌ای از لباس‌‌‌های گیلان داشته باشم، هر چند که در اینجا با مشکل تامین فضا برای این موزه مواجه شدم.

همتی با توجه به عدم‌همکاری نهادهای دولتی تصمیم گرفت موزه‌‌‌داری را با کسب‌و‌کار دیگری همراه کند که همان گردشگری بود. او به همراه همسرش به روستای جیرده در حوالی شفت رفتند‌‌‌، خانه‌ای قدیمی خریدند و آن را بازسازی کردند. به این ترتیب اقامتگاهی که بخشی از کاربری آن به نمایش لباس‌‌‌های محلی گیلان اختصاص داشت‌‌‌، راه‌اندازی شد. او می‌گوید: گردشگری در سال‌های اخیر با چالش‌‌‌های مختلفی روبه‌روست، ‌‌‌ با این حال استقبال از مجموعه ما با وجود تبلیغات محدود شفاهی خوب بوده است. در واقع جامعه هدف ما کسانی هستند که یا طبیعت‌‌‌گردان تخصصی به حساب می‌‌‌آیند یا به فرهنگ و لباس‌‌‌های بومی علاقه‌‌‌مندند.

تجربه کار در شالیزار کندلات

فارغ از جیرده، روستاهای دیگر گیلان هم جذابیت‌‌‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال کندلات از روستاهای مقصد توریسم در استان گیلان، یکی از گردشگرپذیرترین استان‌‌‌های ایران است. همین موضوع سبب شده تا در سال‌های اخیر انواع و اقسام اقامتگاه‌‌‌های بوم‌گردی در کندلات که در شهرستان رودبار قرار دارد تاسیس شود. گردشگران در جنگل‌‌‌های پهن‌برگ این روستا قدم می‌‌‌زنند و در نهایت برای اقامت و استراحت به اقامتگاه مراجعه می‌کنند. علاوه بر آن برخی اقامتگاه‌‌‌داران کندلات امکان مشارکت در کاشت و برداشت شالی را هم در شالیزارهای این منطقه برای توریست‌‌‌ها فراهم کرده‌‌‌اند تا بتوانند تجربه‌‌‌ای نو را به آنها عرضه کنند. غذاهای محلی دیگر مقوله جذاب در اقامتگاه‌‌‌های کندلات است. از آنجا که استان گیلان تنوع غذایی فراوانی دارد و رشت، به عنوان شهر خلاق غذا نیز در نزدیکی این روستاست، ‌‌‌ به تبع آن در کندلات هم می‌توان غذاهای محلی گوناگونی را امتحان کرد. از جمله آنها باقلاقاتق با ماهی شور، ‌‌‌ ترش تره، ماهی شکم‌پر، میرزاقاسمی، ‌‌‌ بادمجان شکم پر، اناربیج، کاله کباب، ماهی سرخ‌شده، فسنجان گیلانی و... هستند که با قیمتی مناسب برای توریست‌‌‌ها سرو می‌‌‌شوند. رودبار هم که معدن زیتون است، ‌‌‌ از این رو انواع زیتون هم به عنوان مخلفات غذا به توریست‌‌‌ها عرضه می‌‌‌شود.

متوسط هزینه‌‌‌ها به ازای هر نفر بین ۲۰۰ تا ۸۰۰‌هزار تومان در این اقامتگاه‌‌‌هاست. قیمت ۸۰۰‌هزار تومان برای فردی دریافت می‌شود که می‌خواهد یک اتاق به تنهایی در اقامتگاهی داشته باشد که تنها دو اتاق دارد و برای ۴ تا ۵ نفر در نظر گرفته شده است و الا کلبه‌‌‌های کاهگلی چوبی تا ۸۰۰‌هزار تومان برای چهار نفر هم مهیا هستند. اغلب اقامتگاه‌‌‌ها در کندلات به شکل کف‌خواب هستند، ‌‌‌ سرو غذای شمالی را در منوی خود دارند و صبحانه و اقامت را همزمان با هم دریافت می‌کنند. البته هزینه ۲۰۰‌هزار تومان برای هر نفر جزو کمترین هزینه‌‌‌هاست و باقی موارد معمولا هزینه بیشتری برای گردشگران به همراه دارند. بنابراین یک خانواده سه‌نفره برای اقامت در کندلات و روستاهای دیگر گیلان باید بین ۸۰۰ تا یک و نیم میلیون تومان برای یک‌شب اقامت و صبحانه بپردازد.

البته فارغ از کندلات، ‌‌‌ در استان گیلان اقامتگاه‌‌‌های زیاد دیگری نیز در روستاهای مختلف وجود دارد. نمونه‌‌‌اش مرزدشت، دهنه سر شیجان، کچا، کلاچاه دوم (گانتور) و... است. در این روستاها هم مانند کندلات انواع و اقسام اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی در حاشیه تالاب‌‌‌‌‌‌ها، ‌‌‌ جنگل‌‌‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود دارند که می‌توانند به‌ویژه برای خانواده‌های شهری که فرزندان‌‌‌شان کمتر به عرصه‌‌‌های طبیعی دسترسی دارند‌‌‌، ساعات خوشایندی را فراهم کنند.