اقامت قسطی در هتل‌ها

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در کشور حدود ۲ هزار و ۷۰ هتل و هتل‌آپارتمان فعالیت می‌کنند که دارای مجوز بوده و زیرمجموعه جامعه هتل‌داران هستند. در این هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها حدود ۷۵ هزار پرسنل به صورت مستقیم حضور دارند که در سه ماهه شیوع ویروس کرونا حقوق و درآمد اغلب آنها پرداخت نشده است. رئیس جامعه هتل‌داران ایران عنوان کرد: یک‌هزار میلیارد تومان زیان و افت درآمد در بازار گردشگری ماه اسفند، ۲ هزار میلیارد تومان در فروردین و ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیز مربوط به اردیبهشت بوده است.

با وجود اینکه از ابتدای خرداد دستور بازگشایی هتل‌های کشور با رعایت پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی اعلام شد، اما برخی از هتل‌ها با عنوان اینکه جذب گردشگر با چنین شرایطی اصلا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست فعالیت خود را آغاز نکردند و هتل‌هایی که شروع به فعالیت کرده‌اند با استقبال کمی از سوی گردشگران در این مدت زمان مواجه بوده‌اند. برخی از این هتل‌ها از ۱۵ تا بیش از ۵۰ درصد تخفیف برای مسافرانی که هتل‌های آنها را برای اقامت انتخاب کنند در نظر گرفته‌اند که این اطلاع‌رسانی را در قالب ارسال پیامک به افراد یا انتشار آگهی تبلیغاتی در سایت‌ها و روزنامه‌ها و... انجام داده‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» علاوه بر در نظر گرفتن تخفیف از سوی هتل‌داران برای گردشگرانی که در هتل‌ آنها اقامت می‌کنند شرایط ویژه‌ای برای افرادی که از نظر مالی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند نیز در نظر گرفته‌ شده است، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه برخی سفر را از سبد خانوار خود حذف کرده‌اند و ترجیح می‌دهند پول نقد خود را خرج سفر و هزینه اجاره هتل نکنند از همین رو صاحبان برخی از هتل‌ها با استفاده از کارگزاری‌هایی اقدام به دریافت هزینه اقامت در هتل به صورت اقساطی برای گردشگران کرده‌اند. به طوری که هر چند هتل یک کارگزاری را انتخاب کرده تا عملیات تقسیط اجاره هتل‌ها را برای مسافران انجام دهد. در این نوع از پرداخت هزینه‌ اجاره هتل باید مدارکی همچون تصویر پشت و روی کارت ملی، تصویر شناسنامه (صفحه اول و صفحه توضیحات)، پرینت گردش حساب ۳ ماه آخر با مهر و امضای شعبه بانک دارای حساب (صفحه اول و دو صفحه آخر) از سوی گردشگر ارائه شود.

«هتل اقساطی» به صورت دریافت چک و سفته ضمانت می‌کند که اگر فردی قصد ارائه چک جهت ضمانت را داشته باشد سودی بین ۱۷ تا ۲۴ درصد برای مبلغ کارت اعتباری آن در نظر گرفته شده که براساس شرکتی که خدمات لازم را به گردشگران ارائه می‌دهد این درصد سود متغیر است. علاوه بر آن بازپرداخت این مبلغ با اقساط ۱۲ ماهه برای ضمانت با چک خواهد بود. همچنین افرادی که ضمانتی که آنها به این کارگزاری‌ها ارائه می‌کنند سفته است سودی حدود ۲۰ تا ۲۷ درصد برای آنها محاسبه خواهد شد که بازپرداخت اقساط آن از ۳ تا ۱۲ ماه به درخواست توریست خواهد بود. حداقل مبلغی که برای کارت اعتباری به جهت هتل‌های اقساطی صادر می‌شود ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ آن ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. با این کارت‌های اعتباری گردشگران می‌توانند بدون محدودیت در هتل‌های یک ستاره به بالا اقامت کرده و هزینه‌ آنها را به صورت اقساطی پرداخت کنند. همچنین استفاده از این کارت‌های اعتباری نه تنها برای هتل‌های داخلی کشور بلکه برای برخی از ارائه‌دهندگان خدمات برای هتل‌های سایر کشورها نیز مجاز اعلام شده است. همچنین گردشگران در صورت منصرف شدن از استفاده از این کارت اعتباری می‌توانند قبل از دریافت کارت، کنسلی خود را اعلام کنند و مدارک خود را پس بگیرند.