غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی

میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در این باره گفت: با شروع فصل گرما، تمایل به شنا و آب‌‌‌تنی افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه افراد بسیاری برای شنا و آب‌تنی به استخرهای کشاورزی، استخرهای خانگی یا رودخانه‌‌‌ها و آب‌‌‌بندها مراجعه می‌کنند؛ در این محل‌‌‌ها امکان نظارت یا استقرار تیم‌‌‌های نجات غریق وجود ندارد و همین موضوع نیز سبب افزایش احتمال مرگ درپی غرق‌شدگی می‌شود. وی درباره شنا در استخرها هم اظهار کرد: موضوع دیگر شنا در استخرهای خانگی، کشاورزی و امثال آن است و مردم باید توجه داشته باشند که از رها کردن کودکان خود در حاشیه این استخرها پرهیز کنند‌‌‌‌؛ در مورد استخرهای کشاورزی یا آب‌نماها نیز باید توجه داشته باشند که این محل‌‌‌ها به هیچ عنوان برای شنا مناسب نبوده و خطراتی مانند برق‌گرفتگی، عفونت و... آنها را تهدید می‌کند.

یکی از استان‌های درگیر با غرق‌شدگی در استخرها، یزد است. آمارها بیانگر آن است که بیش از ۲‌هزار باب استخر کشاورزی چند‌منظوره در این استان وجود دارد که کشاورزان برای ذخیره‌‌‌سازی آب و آبیاری باغ‌‌‌ها، مزارع، گلخانه‌‌‌ها و تامین آب موردنیاز دامداری‌‌‌ها از آن استفاده می‌کنند. سخنگوی سازمان اورژانس یزد درباره وضعیت غرق‌شدگی در این استان گفت: سال گذشته در استان ۱۳ مورد غرق‌شدگی داشتیم که هفت مورد آن مربوط به استخر‌‌‌های چاه‌‌‌های کشاورزی بوده است. اکرمی افزود: متاسفانه در پنج ماه اول سال‌جاری در شهرستان ابرکوه پنج نفر در استخر‌‌‌های کشاورزی این شهرستان غرق شده‌‌‌اند که این خود می‌تواند زنگ خطر و بحرانی باشد.  

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد هم درباره وضعیت این حوادث تلخ در نشستی که با حضور جهاد کشاورزی و دستگاه‌های امدادی برگزار شد، برای جلوگیری از غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی هشدار داد. محمدعلی ملک‌‌‌زاده گفت: یکی از حوادث تلخ همزمان با شروع فصل گرما، حادثه غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی است که متاسفانه هرساله تلفاتی در این زمینه داشته‌‌‌ایم و از مردم استان انتظار داریم از شنا کردن در استخرهای کشاورزی پرهیز کنند. وی افزود‌: استخرهای کشاورزی با هدف تامین آب به باغ‌‌‌ها و مزارع طراحی شده و ایمنی لازم برای شنا را ندارد. دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ادامه داد: نصب تابلوی هشدار، حصارکشی، وجود حلقه نجات و طناب در حاشیه استخرها ضروری است و متولیان استخرهای کشاورزی باید اقدام لازم دراین زمینه را انجام دهند. وی از جهاد کشاورزی، دهیاران و بخشداران خواست تا با رصد و بازدید استخرهای کشاورزی، موضوع ایمن‌سازی و عدم‌استفاده مردم از این استخرها را در دستور کار قرار دهند.