آمادگی اتاق بندرعباس برای تاسیس دفتر هماهنگ‌‌‌کننده «ایرو»

محمدرضا صفا افزود: امور کارنه‌تیر اتاق بازرگانی بندرعباس بنا به توصیه امور کارنه‌تیر اتاق بازرگانی ایران و با هزینه سنگین و طبق استانداردهای بین‌المللی تاسیس شد. کارکنان این واحد بیش از ۱۶۰ساعت آموزش کارنه تیر و کنوانسیون تیر را در تهران دیده‌اند. وی افزود: در این فواصل سه بازدید میدانی نیز بین اتاق بندرعباس و اتاق ایران صورت گرفته است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان اظهار کرد‌: تمام زیرساخت‌‌‌های سخت و نرم‌‌‌افزاری این واحد به‌روز و مدرن است و درنظر داریم، دایره کارنه‌تیر اتاق بندرعباس به‌شدت توسعه‌ یافته و به‌صورت هاب منطقه خلیج فارس درآید. وی خاطرنشان کرد: تلاش اتاق بندرعباس این بوده که گمرکات استان به گمرکات تیر مبدأ و سرراهی مبدل شوند که خوشبختانه این امر با رایزنی‌‌‌های به‌عمل آمده صورت گرفته و انتظار است حتما در گزارش خود به دبیرکل و اعضای هیات‌رئیسه سازمان ایرو این مطلب را به‌طور شفاف

منعکس کنند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان افزود: اتاق بندرعباس آمادگی این را دارد تا با کلیه کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سمینارهای بین‌المللی منطقه‌‌‌ای در حوزه تیر - ترانزیت و تیر الکترونیک  (E-TIR) با همکاری مشترک اتاق ایران و سازمان ایرو برگزار کند. وی افزود: نکته دارای اهمیت این است که در تلاش هستیم کارنه‌تیر را در بندرعباس فعال کنیم و لازم است کارنه‌تیر را در کشورهای حوزه خلیج فارس عمان، قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین، همچنین عراق، پاکستان، هند و چین نیز فعال کنیم تا کریدورهای بین‌المللی مطرح تحت رویه تیر فعال شوند.

وی افزود: رایزنی با مسوولان گمرکی، سازمان بنادر و سازمان راهداری ایران کافی نیست و لازم است با سایر سازمان‌ها همچون استاندارد و قرنطینه نیز مذاکره شود و در صورت لزوم تبادل اطلاعات شود. صفا گفت: راه‌‌‌اندازی سیستم رو - رو بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امری بسیار مهم است که لازم است رایزنی این امر مهم با همکاری مشترک مراجع مسوول دیگر کشورها و حتی سرمایه‌گذاری موسسات مالی و بانک‌های بین‌المللی همچون بانک توسعه آسیایی، بانک توسعه اسلامی و بانک جهانی صورت پذیرد. وی اظهار کرد‌: افزایش حجم کارنه‌تیر در سبد تجارت بین‌المللی یقینا مورد نظر سازمان ایرو است و من خوشحال هستم که برای این هدف، نظرها به بندرعباس جلب شده است. صفا خاطرنشان کرد: ۶۰‌درصد صادرات و ترانزیت در ایران از بندرعباس صورت می‌گیرد و اگر بخشی از این حجم تحت کارنه‌تیر شود، شاهد بازار خوبی خواهیم بود.