خطر ورشکستگی هتل‌‌‌های کاشان

حجت‌‌‌اله ناصحی‌‌‌پور‌، مسوول کمیته نظارت و آمار ستاد اجرایی خدمات سفر کاشان  در این باره می‌‌‌گوید: با توجه به شرایط ویژه اقلیمی منطقه کاشان و رویش گل‌‌‌های محمدی، هر ساله شهرستان کاشان میزبان بیش از یک  میلیون گردشگر در قالب تورهای گلاب‌‌‌گیری در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا پایان خرداد و در برخی مناطق کوهستانی تا اواسط تیر است. وی با اشاره به تکمیل ظرفیت ۲۹۰۰ تخت در مراکز اقامتی و پذیرایی رسمی شهرستان، از آمادگی بیش از ۱۰۰ واحد استیجاری در قالب خانه مسافر خبر داد و افزود: با توجه به تقاضای بالای اقامت در این ایام در بخش مرکزی و بخش‌‌‌های تابعه نیاسر‌، در قمصر و برزک نیز برای ساماندهی خانه مسافر در این فصل در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان اقدامات مثبتی در مبادی ورودی شهر صورت گرفته است.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی کاشان برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران به‌‌‌رغم برنامه‌‌‌ریزی شهرستان در قالب اجرای طرح‌‌‌های ترافیکی ویژه، استقرار راهنمایان‌، پایگاه‌‌‌های اطلاع‌‌‌رسانی و تامین اقلام ضروری، از تورهای گردشگری درخواست کرد با توجه به بازه زمانی دو ماهه ایام گلاب‌‌‌گیری، برنامه سفر خود را با توجه به شلوغی روزهای پایانی هفته، در این بازه زمانی در تمام روزهای هفته توزیع کنند. بااین‌‌‌حال گردشگری در کاشان روی دیگری هم دارد.  سعید پالیزی، فعال گردشگری در کاشان طی گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد»  از ظرفیت‌‌‌ها، زیرساخت‌‌‌های گردشگری در کاشان و البته چالش‌‌‌های پیش روی فعالان این حوزه می‌‌‌گوید.

وی افزود: یکی از مشکلات نبود ‌پارکینگ در بافت تاریخی و  بناهای تاریخی است. مسافرها عمدتا درگیر پیدا کردن جای پارک هستند.  پالیزی گفت:  چندی است تورهای بافت‌‌‌گشت را برای مسافران هتل‌‌‌ها اجرا می‌‌‌کنیم که خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. مسافر وقتی برای بار دوم به کاشان می‌‌‌آید بناهای مرسوم برایش تکراری است اما بافت‌‌‌گردی تازگی دارد؛ وقتی در کوچه‌‌‌های قدیمی قدم می‌‌‌زنند و فلسفه نام‌‌‌گذاری کوچه‌‌‌ها را متوجه می‌‌‌شوند برای مسافر خیلی جذاب است.  وی افزود: کاشان ۳هزار و ۲۰۰ تخت دارد که متاسفانه به دلیل برخی مسائل که برای هتل امیرکبیر پیش آمد ۲۵۰ تخت آن کاهش پیدا کرد. وی با اشاره به اینکه صنعت هتلداری در کاشان طی سه سال آینده به سمت ورشکستگی خواهد رفت، افزود:  ضریب اشغال در پیک که اردیبهشت‌‌‌ است باید ۸۰درصد باشد اما به این عدد نرسیده‌‌‌ایم زیرا برنامه‌‌‌ریزی برای حضور گردشگر وجود ندارد. پالیزی درباره راه‌‌‌حل بهبود وضعیت گردشگری در کاشان نیز گفت: راهکار حل مشکل، تن دادن بخش دولتی به جلسه با بخش خصوصی و حل مشکلات و گوش دادن به پیشنهاد‌‌‌ها است. تا زمانی که بخش خصوصی و دولتی باهم جلسه نداشته باشند وضع همین است.