گزینه سوم سفر به کرمانشاه

حمیدرضا کرمی کارشناس و راهنمای گردشگری در استان کرمانشاه در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه معضل اصلی در گردشگری کرمانشاه تبلیغات است، ‌‌‌ می‌‌‌گوید: کرمانشاه یکی از بهترین سایت‌‌‌های پاراگلایدر را دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. او همچنین از ظرفیت بالای این استان در موضوع گردشگری ماجراجویانه می‌‌‌گوید و اضافه می‌کند: در حوزه گردشگری آبی ما توان بالایی داریم با این حال عموما به این حوزه به شکل ورزشی نگاه و همین امر سبب بی‌‌‌توجهی به آن شده است. معمولا گردشگران در سفر به استان و شهر کرمانشاه چند جاذبه آن را مشاهده می‌کنند و با فرض اینکه تمام نقاط گردشگری آن را دیده‌‌‌اند سفر دوباره‌‌‌ای به آن ندارند.

به گفته او اردیبهشت یکی از بهترین ماه‌‌‌ها برای سفر به کرمانشاه است. او ادامه می‌دهد: شما در کرمانشاه می‌توانید در یک محدوده و جغرافیای کوچک چهار فصل را مشاهده کنید. در اورامانات هوا سرد و معتدل است و در قصرشیرین می‌توانید هوای گرم را تجربه کنید. منطقه حفاظت‌‌‌شده «بوزین و مرخیل» از دیگر مناطقی است که کرمی به آن اشاره کرده و می‌گوید: این منطقه در حوالی پاوه است، ‌‌‌ با این حال کمتر کسانی هستند که در سفر به این شهر گشتی در «بوزین و مرخیل» داشته باشند. علاوه بر این ما در کرمانشاه منطقه دالاهو‌‌‌، اورامانات، ‌‌‌ کنگاور و صحنه را داریم که می‌توانند گزینه‌‌‌هایی مطلوب برای طبیعت‌‌‌گردان باشند.

به گفته کرمی عمده گردشگری کرمانشاه به سایت‌‌‌های تاریخی آن محدود شده در حالی که ما در این منطقه پتانسیل‌‌‌های فراوانی برای اکوتوریسم و گردشگری روستایی و عشایر داریم. او می‌‌‌افزاید: بهار فصلی است که طبیعت در اوج زیبایی آن است و در کرمانشاه فرصت هم‌‌‌نشینی با عشایر و روستاییان امکانپذیر است، ‌‌‌ بنابراین درخواست ما از گردشگران این است که از این موهبت استفاده کنند.

تخمه سقزی را امتحان کنید

کرمانشاه به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده است. در همین رابطه این فعال گردشگری با اشاره به بحث خوراک به عنوان یکی از مقوله‌‌‌های مورد علاقه گردشگران در سفر به یک منطقه ادامه می‌دهد: کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک حرف‌‌‌ برای گفتن دارد. شما علاوه بر تست و تجربه غذاهای مختلف در این استان می‌توانید بخشی از محصولات را نیز به عنوان سوغات تهیه کنید. از نمونه این محصولات می‌توان به تخمه سقزی اشاره کرد که نزد بسیاری شناخته شده است. این راهنمای گردشگری دیگر سوغات کرمانشاه را صنایع دستی آن می‌‌‌داند که می‌توان آنها را هم در فروشگاه‌‌‌های اورامانات پیدا کرد و هم در شهرهایی مانند کرمانشاه و پاوه و... او می‌‌‌گوید: در این استان ما همچنین اورامانات را داریم. حدود ۶۰‌درصد اورامان در کرمانشاه، ‌‌‌ ۳۰‌درصد آن در کردستان و ۱۰‌درصد آن در کردستان عراق قرار دارد.

سفر کردن از راه گردنه ژالانه

با وجود آنکه بیشتر تمرکز گردشگری بر اورامان تخت قرار دارد‌‌‌، کرمی می‌گوید: می‌توان از نودشه و با گذشتن از گردنه ژالانه به سمت پاوه آمد‌‌‌، این مسیر یکی از مسیرهای بسیار جذاب است که می‌توان از آنجا مرز و کردستان عراق را مشاهده کرد. کرمی از جاذبه‌‌‌ دیگری در این منطقه نام می‌‌‌برد که متاسفانه امکان دیدن آن برای ایرانی‌‌‌ها فعلا مقدور نیست. جاذبه‌‌‌ای که این راهنمای گردشگری از آن صحبت می‌کند روستای «هانی گرمله» است که باغات آن در عراق قرار دارند و خانه‌‌‌ محلی‌‌‌ها در ایران، ‌‌‌ تنها یک جوی آب مرز میان دو کشور است. با این حال گردشگران برای ورود به این روستا باید حتما آشنایی داشته باشند و امکان تردد در آن به این سادگی‌‌‌ها امکان‌‌‌پذیر نیست. همچنان که قهوه‌‌‌‌‌‌خانه‌‌‌ای در میان مرز دو کشور است گرچه عراقی‌‌‌ها می‌توانند آزادانه به آن بروند ولی گردشگران ایرانی فعلا در این زمینه با محدودیت مواجهند.

آیا گردنه ژالانه به واسطه برف در اردیبهشت ماه خطرناک نیست؟ این راهنمای گردشگری به این پرسش پاسخ منفی می‌دهد و اضافه می‌کند: گرچه ممکن است گردنه در اسفند، ‌‌‌ بهمن و فروردین بسته باشد ولی در این زمان می‌توان از آن عبور کرد. حتی در زمان‌‌‌های بسته بودن گردنه‌هم محلی‌‌‌‌‌‌ها از مسیر خاکی سلین به هجیج در این مسیر تردد می‌کنند. او از غار قوری قلعه، بازارچه مرزی جوانرود‌‌‌، ثلاث باباجانی و رودهای پر آب آن به عنوان دیگر جاذبه‌‌‌های این منطقه نام می‌‌‌برد و اضافه می‌کند: ما در نودشه، ‌‌‌سد داریان را هم داریم، ‌‌‌ ضمن اینکه مقبره سلطان اسحاق هم در آنجا واقع شده است.

ماهیدشت، دشت سبز با تک درختان بلوط

علاوه بر‌‌‌آنچه کرمی به آنها اشاره کرده، ‌‌‌ می‌توان در کرمانشاه به موارد دیگری مانند ماهیدشت اشاره کرد. ماهیدشت منطقه‌‌‌ای است که تصاویر آن با تصویری که بر صفحه‌‌‌های کامپیوتر وجود دارد، ‌‌‌ برابری می‌کند. دشت‌‌‌هایی سبز و تک‌‌‌ درخت‌‌‌های بلوط که چشم‌‌‌اندازی شگفت‌‌‌انگیز ایجاد کرده است. در کرمانشاه همچنین سنقر را داریم که در ورودی شهر، ‌‌‌ چشمه‌ای پرآب از دل کوه بیرون زده است. در حاشیه سنقر و سایر شهرهای این استان عشایر و گله‌‌‌داران بزرگ را می‌‌‌بینیم که انواع و اقسام محصولات را از دام‌‌‌هایشان تهیه می‌کنند. از این عشایر می‌توان ماست‌‌‌های محلی تهیه کرد که با دوده بلوط طعم متفاوتی پیدا کرده‌‌‌اند. علاوه بر آن برای سوغات از این منطقه می‌توان گلیم و جاجیم تهیه کرد.

همچنان که گفته شد کرمانشاه استانی است با جاذبه‌‌‌های فراوان، ‌‌‌ استانی که همچنان که کرمی می‌‌‌گوید به واسطه تبلیغات محدود زیر سایه طاق بستان و بیستون مانده. با این حال، ‌‌‌ می‌توان در آن سبک‌‌‌های مختلف زندگی، ‌‌‌ خوراک و... را یافت. اگر هنوز برای سفرتان برنامه‌‌‌ریزی نکرده‌‌‌اید. کرمانشاه را از میان گزینه‌‌‌های پیش رویتان برگزینید.